Cíle studijního programu
Posláním čtyřletého doktorského programu Digitální kultura a kreativní průmysly (dále DKKP) je příprava vědeckovýzkumných pracovníků pro vzdělávací a kulturní instituce, zaměřené na výzkum důsledků a příležitostí spojených s rozšířením digitálních a síťových technologií s důrazem na potenciál jejich kreativního využití v umění a v aplikační sféře tzv. kreativních průmyslů. Cílem je vychovávat špičkové odborníky v oborech umění nových médií, digitální kultura a management v kultuře se zaměřením na kreativní průmysly.
Doktorský studijní program DKKP je v rámci ostatních uměnovědných doktorských programů unikátní, neboť jako jediný synergicky propojuje diskurzy uměnovědné, společenskovědné, technické znalosti digitálních a síťových technologií a výzkum založený na experimentálním testování možností systémů (uměleckých, kulturních, technických). Jeho vznik je reakcí na poptávku po takto vyškolených expertech v aplikační sféře stejně jako v české (a slovenské) akademické sféře.
Koncepce studia je založena na propojení teoretického výzkumu a kreativní praxe (umělecké, designérské, kurátorské, produkční) pojaté jako specifický typ základního výzkumu, nezbytný pro hluboké pochopení studovaných fenoménů a jejich kritickou reflexi. Důraz je položen na spolupráci s aplikační sférou (témata disertačních prací zohledňující aktuální potřeby subjektů z aplikační sféry) a na mezinárodní rozměr studia (zahraniční studijní pobyty a stáže, prezentace vědecko-výzkumných výstupů na mezinárodních fórech, speciální přednášky zahraničních expertů aj.).
Doktorský studijní program DKKP je určen pro absolventy magisterských studijních programů realizovaných na Ústavu hudební vědy FF MU: Teorie interaktivních médií (zaměření na umění nových médií a digitální kulturu); Management v kultuře (zaměření na management, marketing kulturních institucí a kreativní průmysly z hlediska státní a evropské politiky rozvoje). Je však otevřen rovněž uchazečům z řad absolventů uměnovědných studijních programů, kteří se výzkumně zaměřují na současnou vizuální a audiovizuální kulturu, na umění nových médií a na herní studia. Dále pak absolventům mediálních studií a studií nových médií a absolventům studijních programů zaměřených na management kultury a kulturních institucí.
Studijní plány
Studium
- CílePosláním čtyřletého doktorského programu Digitální kultura a kreativní průmysly (dále DKKP) je příprava vědeckovýzkumných pracovníků pro vzdělávací a kulturní instituce, zaměřené na výzkum důsledků a příležitostí spojených s rozšířením digitálních a síťových technologií s důrazem na potenciál jejich kreativního využití v umění a v aplikační sféře tzv. kreativních průmyslů. Cílem je vychovávat špičkové odborníky v oborech umění nových médií, digitální kultura a management v kultuře se zaměřením na kreativní průmysly.
Doktorský studijní program DKKP je v rámci ostatních uměnovědných doktorských programů unikátní, neboť jako jediný synergicky propojuje diskurzy uměnovědné, společenskovědné, technické znalosti digitálních a síťových technologií a výzkum založený na experimentálním testování možností systémů (uměleckých, kulturních, technických). Jeho vznik je reakcí na poptávku po takto vyškolených expertech v aplikační sféře stejně jako v české (a slovenské) akademické sféře.
Koncepce studia je založena na propojení teoretického výzkumu a kreativní praxe (umělecké, designérské, kurátorské, produkční) pojaté jako specifický typ základního výzkumu, nezbytný pro hluboké pochopení studovaných fenoménů a jejich kritickou reflexi. Důraz je položen na spolupráci s aplikační sférou (témata disertačních prací zohledňující aktuální potřeby subjektů z aplikační sféry) a na mezinárodní rozměr studia (zahraniční studijní pobyty a stáže, prezentace vědecko-výzkumných výstupů na mezinárodních fórech, speciální přednášky zahraničních expertů aj.).
Doktorský studijní program DKKP je určen pro absolventy magisterských studijních programů realizovaných na Ústavu hudební vědy FF MU: Teorie interaktivních médií (zaměření na umění nových médií a digitální kulturu); Management v kultuře (zaměření na management, marketing kulturních institucí a kreativní průmysly z hlediska státní a evropské politiky rozvoje). Je však otevřen rovněž uchazečům z řad absolventů uměnovědných studijních programů, kteří se výzkumně zaměřují na současnou vizuální a audiovizuální kulturu, na umění nových médií a na herní studia. Dále pak absolventům mediálních studií a studií nových médií a absolventům studijních programů zaměřených na management kultury a kulturních institucí.
- Výstupy z učení
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- Uplatnit a rozvíjet hluboké znalosti světových, evropských a českých dějin umění nových médií a digitální kultury.
- Aplikovat znalosti teorií a kriticko-analytických metod interpretace a hodnocení umění nových médií, produktů digitální kultury a kreativních průmyslů.
- Zasadit výzkumný projekt do širšího rámce filozofie médií, techniky a současné estetiky.
- Posoudit kvalitu a určit typologii uměleckého díla využívajícího digitální a síťové technologie.
- Využívat znalosti teorií a kriticko-analytických metod z oboru management a marketing umění a kultury.
- Orientovat se v problematice kreativních průmyslů, a to v teoretické rovině i z hlediska legislativy a grantové politiky.
- Utřídit a sepsat získané údaje, interpretovat dosažené výsledky, prezentovat své poznatky a obhájit je na příslušném fóru.
- Vést samostatně vědecko-výzkumné práce.
- Předávat získané znalosti formou pedagogické činnosti, odborných přednášek a publikací.
- Navrhnout, naplánovat, vést, realizovat a obhájit výzkumně-kreativní projekt z oboru digitální kultura, umění nových médií a kreativní průmysly.
- Uplatnění absolventaAbsolventi budou připraveni na vědecké kariéry v akademických institucích, na uplatnění v kulturních institucích, jejichž činnost zahrnuje výzkum a prezentaci umění nových médií či fenoménů digitální kultury, a ve firmách působících v oblastech kreativních průmyslů, jež disponují výzkumným zázemím.
Absolventi doktorského studijního programu DKKP mohou získané znalosti uplatnit ve výzkumných ústavech, jako vysokoškolští učitelé a pod. Jsou oprávněni vykonávat nezávislé vědecké a výzkumné činnosti v oblasti základního a aplikovaného výzkumu. V širším smyslu jsou schopni provádět jakoukoli činnost související s vědeckou prací, tj. zabývat se koncepčními otázkami, vědeckými a organizačními činnostmi a výukou.
Absolventi najdou uplatnění:
- V akademických a dalších institucích zabývajících se vědou, výzkumem, vývojem a inovacemi;
- V galeriích, jako kurátoři výstav a autoři výstavních koncepcí;
- V muzeích a archivech umění nových médií, jako experti na umění nových médií a možnosti jeho archivace a zprostředkování;
- Jako dramaturgové a ředitelé festivalů umění nových médií;
- V oblasti kreativních průmyslů: zejména v oboru herní design a marketing;
- Ve státních institucích definujících politiku rozvoje kreativních průmyslů a inovací podpořených užíváním digitálních technologií.
- PraxeStudijní program Digitální kultura a kreativní průmysly je nastaven tak, aby docházelo k vzájemnému ovlivňování akademické a aplikační sféry, a to s využitím různých nástrojů:
- Výzkumná témata doktorandů a směřování studijního programu DKKP jsou průběžně konzultována s odborníky z praxe, kteří se podílejí na realizaci programu jako konzultanti i v pozicích členů oborové rady.
- Stáže studentů doktorského studia v aplikační sféře a ve výzkumných institucích dle zaměření témat doktorských prací (např. v kulturních institucích, mediálních archivech, ve firmách z oblasti kreativních průmyslů, v organizačních týmech festivalů, a to doma i v zahraničí) jsou integrovány do studijního plánu jako povinný semestrální kurz s dotací 320 hodin. Cílem je usnadnění přechodu absolventů do praxe v neakademickém prostředí.
- Doktorandi jsou zapojováni do výzkumných projektů, publikační činnosti, redakční práce a výuky, aby byli připraveni na akademickou profesní dráhu.
- Standardy kvalifikačních pracíDoporučené tematické okruhy disertačních prací odpovídají odbornému zaměření školitelů podílejících se na realizaci programu:
- umění nových médií;
- digitální kultura;
- kurátorství nových médií;
- herní studia;
- management a marketing umění a kultury.
Při koncipování výzkumných projektů je důraz kladen na:
- Metodologii výzkumu, a to včetně vynalézání nových výzkumných metod a strategií, které můžeme zařadit pod pojem digital humanities: Například zlá média (Fuller a Goffey), softwarová studia (Fuller et al.), spekulativní software, využívání umění jako specifického způsobu zkoumání technických objektů (Harwood, Zylinska et al.).
- Interdisciplinární a hraniční výzkum: Výzkumná témata doktorandů jsou situovaná v průsečíku disciplín. Posluchači mají proto vždy jednoho hlavního školitele a také odborného konzultanta z oboru, do kterého jejich výzkumný projekt zasahuje. Může se jednat o akademického pracovníka, ale také umělce, herního vývojáře apod.
- Propojení teoretického výzkumu s uměleckým: Pojetí umělecké tvorby jako kritické analýzy fenoménu umožňuje, aby v odůvodněných případech byl výzkumný projekt založen na kombinaci teoretického spisu s praktickým projektem.
- Propojení výzkumu s inovačními intervencemi do aplikační sféry: Disertační práce mohou mít podobu metodologických spisů přinášejících inovativní redesign procesů a činností v kulturních institucích, kreativních průmyslech, formálních i neformálních sdruženích, která ovlivňují zkoumané oblasti DKKP, tedy digitální kulturu, umění nových médií a kreativní průmysly.
- Formální charakteristika disertačních prací: Viz Studijní a zkušební řád MU, čl. 31 Disertační práce.
- Základní struktura disertační práce: 1) Popis teoretických východisek; 2) Formulace výzkumného problému; 3) Výčet z něj plynoucích výzkumných cílů; 4) Návrh adekvátních výzkumných metod; 5) Výzkumný projekt logicky a přehledně strukturovaný do kapitol a podkapitol; 6) Seznam vyobrazení; 7) Seznam literatury a pramenů.
- Je vyžadována jazyková správnost předloženého textu. Hrubé pravopisné chyby mohou být důvodem pro nepřijetí práce.
- Doporučená velikost písma: Times New Roman 12 pt či Arial 11 pt pro základní text a 10 pt pro poznámkový aparát.
- Rozsah disertačních prací je min. 200 000 znaků. Do rozsahu se započítává vlastní text práce včetně předmluvy, úvodu a závěru, poznámkový aparát, obsah a resumé; o započítání příloh rozhoduje vedoucí práce. Do rozsahu se nezapočítává seznam literatury, titulní strany a čestné prohlášení.
- Povinnou součástí je české a 2 cizojazyčná resumé.
- Disertační práce (doktorské) jsou odevzdávány ve třech exemplářích, knihařsky vázané.