Představení studijního programu
Při studiu programu Logopedie se budete zabývat postupy a metodami komplexní podpory osob s narušenou komunikační schopností a sluchovým postižením všech věkových kategorií. Seznámíte se s širokou škálou metod, materiálů a pomůcek, s diagnostickými i terapeutickými postupy využívanými v rámci logopedické i surdopedické intervence se zřetelem k potřebám a možnostem cílové skupiny. Osvojíte si postupy komunikace s klienty i s jejich rodinnými příslušníky, seznámíte se s principy mezioborové spolupráce.
Po úspěšném absolvování budete vybaveni nejen teoretickými poznatky z oboru logopedie a surdopedie, ale i praktickými kompetencemi, které budete moci využít ve své budoucí poradenské praxi. Další cesta ke zkušenostem se nabízí v absolvování zahraničních studijních pobytů v programu Erasmus+ nebo v participaci na výzkumných projektech realizovaných ve spolupráci s vyučujícími. Můžete se aktivně zapojit do studentské oborové rady a podpořit tak fakultní studentský život.
Je studium programu pro vás?
Odpovězte si na následující otázky:
- Chcete se seznámit s metodami rozvoje komunikační schopnosti u osob všech věkových kategorií?
- Zajímají Vás postupy podpory komunikační schopnosti u osob se sluchovým postižením?
- Chcete se věnovat hledání nových cest ke komunikaci?
Pro uchazeče je podmínkou absolvování bakalářského studia se státní závěrečnou zkouškou z logopedie a surdopedie.
Kombinovaná forma studia
Studijní program Logopedie je realizován i v kombinované formě, pro tuto výuku jsou vyhrazeny pátky i soboty.
Studijní plány
Studium
- CíleCílem navazujícího magisterského studijního programu Logopedie je připravit odborníka – logopeda s širokým společenskovědním rozhledem zaměřeným na pedagogicko-psychologické disciplíny, který bude schopen samostatně pracovat v poradenské oblasti s dětmi, žáky či dospělými. Bude vybaven teoretickými znalostmi a praktickými dovednostmi na špičkové úrovni v oboru logopedie a surdopedie. Při výuce budou využity nejmodernější techniky pro osoby s postižením k nácviku dovedností pomocí simulace.
Diagnostika, intervence, výchova, vzdělávání a poradenství jsou zajišťovány speciálními pedagogy, a to nejen v oblasti školské, ale i v dalších resortech (ministerstvo zdravotnictví, ministerstvo práce a sociálních věcí). Současné pojetí speciální pedagogiky se zabývá problematikou jedince se speciálními potřebami od jeho narození až po stáří, tedy obdobím raného a předškolního věku, obdobím školního věku, adolescence, dospělosti a stáří.
Studijní program je zaměřen na osvojení si speciálněpedagogické diagnostiky a používání speciálněpedagogických diagnostických nástrojů a postupů v oboru logopedie a surdopedie. V oblasti speciálněpedagogických intervenčních postupů a v poradenství jsou zařazeny jako povinné předměty zabývající se jedinci s narušenou komunikační schopností a se sluchovým postižením, volitelným předmětem jsou specifické poruchy učení. Je realizován v prezenční a kombinované formě. Jedná se o navazující magisterský studijní program Speciální pedagogika – logopedie, který není členěn na specializace.
Obsahem studia je základní oborový vysokoškolský kurz s důrazem na aplikační stránku oboru. Rovnocennou součástí studia je společný základ studia, který zahrnuje předměty psychologické, pedagogické, komunikační (včetně cizího jazyka) a obecně kultivační. Vše je doplněno pedagogickou praxí s dostatečnou hodinovou dotací.
- Výstupy z učení
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- vhodně používat široké odborné speciální znalosti a dovednosti speciální pedagogiky, společného vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP), ovládá intervenci, přístupy a strategie v kontextu inkluzivní didaktiky.
- Aplikovat znalosti a dovednosti z oboru, speciálně pedagogické diagnostiky, reedukace, komunikační a edukační znalosti a dovednosti.
- Aplikovat přístupy ke vzdělávání a výchově žáků s narušenou komunikační schopností (NKS) a se sluchovým postižením do jejich výuky (individuální přístup i práce se skupinou).
- Pracovat s dětmi a žáky s NKS a se sluchovým postižením na úrovni speciálního pedagoga – logopeda; Orientuje se v logopedické a surdopedické intervenci, v možnostech a postupech při diagnostice a následném rozvoji komunikační schopnosti
- aplikovat dovednosti pro podporu pedagoga při práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivní třídě, pro podporu rodičů dětí s postižením
- metodologicky navrhnout a zpracovat výzkum v edukaci žáka s NKS a se sluchovým postižením, argumentovat ve prospěch zvoleného postupu; umí se orientovat v problematice speciálně pedagogického výzkumu a prakticky je využít
- Uplatnění absolventa
Po úspěšném ukončení studia můžete působit v rezortu školství na poradenských pozicích ve speciálně pedagogických centrech i pedagogicko-psychologických poradnách, nebo jako speciální pedagogové na běžných základních či speciálních školách.
Působit můžete také v rezortu zdravotnictví. Pozice klinického logopeda je podmíněna splněním dalších požadavků a postgraduálního vzdělávání. V rezortu práce a sociálních věcí, v zařízeních sociálních služeb můžete působit na pozici aktivizačních pracovníků.
- Regulovaná povolání
- Speciální pedagog
- Pravidla a podmínky pro vytváření studijních plánůBakalářské a magisterské studium probíhá podle celouniverzitního kreditního systému, který je v souladu s pravidly European Credit Transfer System (ECTS). Povinně volitelné předměty jsou ve studijním plánu organizovány do jedné čí více skupin; student volí povinně volitelné předměty na základě stanoveného minimálního počtu kreditů v každé skupině.
Celouniverzitní pravidla pro tvorbu studijních programů, která zpřesňují pravidla vymezená v metodice Národního akreditačního úřadu Doporučené postupy pro přípravu studijních programů, upravuje směrnice Masarykovy univeritzy č. 1/2024 Pravidla pro tvorbu studijních programů a programů celoživotního vzdělávání. Směrnice vymezuje šest typů studijních plánů a jejich použití a kombinace v jednotlivých typech studijních programů. Jedná se o
- jednooborový studijní plán,
- studijní plán se specializací,
- hlavní studijní plán (maior),
- vedlejší studijní plán (minor),
- studijní plán ve spolupráci s jinou vysokou školou či jinou právnickou osobou,
- studijní plán na dostudování (určen pouze pro dostudování ve studijním oboru, studijním programu nebo studijním plánu, který zanikne).
Premisou pravidel je, že studijní plány umožňují naplnění cílů studia a dosažení profilu absolventa studijního programu. Výjimkou je pouze vedlejší studijní plán, který doplňuje hlavní studijního plán jiného studijního programu. Student nemůže studovat pouze podle vedlejšího studijního plánu.
- Praxe
Jako součást odborné přípravy vás čeká 200 hodin praxe, která je funkčně propojena s problematikou logopedické intervence realizované u dětí, žáků ve školním věku, dospívajících, dospělých i seniorů. Praxi můžete absolvovat pod vedením odborníků v zařízeních, s nimiž naše katedra dlouhodobě spolupracuje.
Koncepce praxí zahrnuje i reflektivní semináře, kde budete své zkušenosti a postřehy diskutovat a sdílet se svými kolegy i vyučujícími. Tato zpětná vazba vám poslouží jako východisko pro další působení v terénu.
- Cíle kvalifikačních pracíStudent prokáže schopnost orientovat se v aktuálních otázkách oboru speciální pedagogika, umí jasně a srozumitelně vymezit téma své práce (výzkumu), popsat výchozí stav poznání a navrhnout adekvátní metody řešení, jasně a logicky vytvořit název práce.
Student dovede pracovat s adekvátními primárními a sekundárními studijními prameny, citovat je dle platných norem a v souladu s etikou vědecké práce. Je schopen/a vést diskusi a polemizovat s autory, vyvozovat vlastní závěry a doporučení.
Student umí navrhnout vlastní kvantitativní nebo kvalitativní výzkumné šetření, včetně jasného vymezení cílů a volby adekvátních výzkumných metod ve vztahu k charakteru zkoumaného jevu, pracovat s příslušnou metodou, včetně dovednosti analyzovat kvantitativní a kvalitativní data (údaje) a vhodným způsobem je interpretovat a vyvozovat závěry.
Student prostřednictvím tvorby vlastního textu prokáže kompetence stylistické, je schopen vytvořit odborný text, udržuje logickou linii kompozice práce bez gramatických chyb.
Student prokáže schopnost dobře klást otázky a řešit problémy nekonvenčním způsobem, formulovat nové myšlenky a závěry práce, které by přinesly alespoň dílčí nové poznatky o zkoumaném jevu, nebo by obohatily (nové) metodologické (v oblasti výzkumu) nebo metodické postupy (v oblasti edukace), a to ve vztahu k jasně definovaným a vymezeným cílovým skupinám (žáci ZŠ, studenti SŠ, skupiny se specifickými vzdělávacími potřebami atd.).
Oborové standardy závěrečných prací - speciální pedagogika jsou zpracovány podle Pokynu děkana č. 1/2015 K realizaci závěrečných prací (bakalářských, diplomových, rigorózních a závěrečných prací CŽV).
- Návaznost na další studijní programy
Pokud budete chtít pokračovat v dalším studiu, nabízíme možnost doktorského studijního programu Speciální pedagogika. Tento program můžete studovat v prezenční i kombinované formě.