Představení studijního programu
Vadí vám nekvalitní vzdělávání v informatice? Pojďte to napravit! Studijní program Informatika ve vzdělávání vás vybaví dostatkem odborných znalostí a nezbytným minimem psychologicko-pedagogických znalostí pro úspěšné působení ve vzdělávání. Obzvlášť pak v tak moderním a rychle se rozvíjejícím vědním oboru, jako je informatika.
Ke studiu je však nutné si vybrat ještě druhý, tzv. přidružený studijní program, a to na Přírodovědecké fakultě. Obvyklými kombinacemi jsou zejména Matematika-Informatika, Fyzika-Informatika, ale i další.
Pokud se rozhodnete po absolvování tohoto programu pokračovat i v navazujícím magisterském programu, budete plně připraveni pro výkon středoškolské učitelské profese.
Je studium programu pro vás?
Odpovězte si na následující otázky:
- Umíte systematicky myslet?
- Baví vás matematika a na středoškolské úrovni ji zvládáte s přehledem?
- Rádi přicházíte věcem na kloub?
- Rádi své znalosti předáváte dál a jste v tom úspěšní?
- Baví vás vést kolektiv?
- Láká vás vidina stát se učitelem?
Pokud na většinu otázek souhlasně přikyvujete, pak vás v tomto programu rádi přivítáme.
Studijní plány
Studium
- Cíle
Cílem tohoto bakalářského studia je vybavit uchazeče nezbytnými odbornými znalostmi a nezbytným minimem psychologicko-pedagogických znalostí pro úspěšné působení ve vzdělávání v odborné oblasti informatiky.
Studijní program je zároveň programem, který v kombinaci s navazujícím učitelským studijním programem na MU, připravuje absolventy pro výkon učitelské profese.
- Výstupy z učení
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- Vysvětlit základní principy počítačových systémů, včetně operačních systémů, databázových systémů a počítačových sítí;
- Navrhovat algoritmy a ve zvoleném programovacím jazyce zapsat program pro řešení daného problému;
- Působit jako asistent nebo školící pracovník v oblasti informačních technologií.
- Rozumět základním pojmům z pedagogiky a didaktiky, má přehled o široké škále výukových metod a možnostech hodnocení žáků/studentů.
- Rozumět aktuálním trendům v plánování a vedení výuky, dokáže připravit výukové materiály i prostředí výuky a vést výuku podle pokynů učitele.
- Dokáže pod vedením učitele řídit skupiny žáků/studentů a motivovat jednotlivce k práci.
- Rozumí základním psychologickým pojmům a poznatkům z vývojové psychologie a na tomto základě dokáže rozeznat a respektovat individuální potřeby žáků/studentů a přizpůsobit své pedagogické intervence jejich možnostem.
- Zná základy školské politiky a rozumí aktuálním trendům ve školství. Je připraven ke spolupráci s učiteli, uvědomuje si jejich poslání a dokáže diskutovat o specificích učitelské profese v 21. století.
- Uplatnění absolventa
Jakožto absolvent bakalářského studijního programu budete moci bez problémů pokračovat v magisterském studiu, které vás připraví pro výkon profese středoškolského učitele. Můžete se také uplatnit ve školicích střediskách zaměřených na oblast IT.
- Regulovaná povolání
- Učitel střední školy
- Pravidla a podmínky pro vytváření studijních plánů
Bakalářské a magisterské studium probíhá podle celouniverzitního kreditního systému, který je v souladu s pravidly European Credit Transfer System (ECTS). Povinně volitelné předměty jsou ve studijním plánu organizovány do jedné čí více skupin; student volí povinně volitelné předměty na základě stanoveného minimálního počtu kreditů v každé skupině.
Celouniverzitní pravidla pro tvorbu studijních programů, která zpřesňují pravidla vymezená v metodice Národního akreditačního úřadu Doporučené postupy pro přípravu studijních programů, upravuje směrnice Masarykovy univeritzy č. 1/2024 Pravidla pro tvorbu studijních programů a programů celoživotního vzdělávání. Směrnice vymezuje šest typů studijních plánů a jejich použití a kombinace v jednotlivých typech studijních programů. Jedná se o
- jednooborový studijní plán,
- studijní plán se specializací,
- hlavní studijní plán (maior),
- vedlejší studijní plán (minor),
- studijní plán ve spolupráci s jinou vysokou školou či jinou právnickou osobou,
- studijní plán na dostudování (určen pouze pro dostudování ve studijním oboru, studijním programu nebo studijním plánu, který zanikne).
Premisou pravidel je, že studijní plány umožňují naplnění cílů studia a dosažení profilu absolventa studijního programu. Výjimkou je pouze vedlejší studijní plán, který doplňuje hlavní studijního plán jiného studijního programu. Student nemůže studovat pouze podle vedlejšího studijního plánu.
- Praxe
Součástí tohoto studijního programu je povinná pedagogická, souvislá a reflektovaná asistentská praxe v celkovém rozsahu cca 110 hodin.
- Cíle kvalifikačních prací
U bakalářské práce se očekává, že student především prokáže schopnost zpracovat větší projekt (například vytvořit užitečný program, formulovat a dokázat netriviální tvrzení) a že dokáže své dílo zasadit do relevatního kontextu aktuálního poznání a prezentovat je formou odborného textu. Práce může být v českém, slovenském nebo anglickém jazyce. Předepsaná struktura práce zahrnuje sekce
Kopie prohlášení autora školního díla, Prohlášení o autorství, Obsah,
Vlastní text práce, a referencovanou Literaturu. Minimální očekávaný rozsah práce je 30 normostran, vlastního textu (včetně ilustrací).
- Návaznost na další studijní programy
Pro dokončení plné kvalifikace středoškolského učitele je nutné pokračovat ve studiu navazujícího magisterského programu Učitelství informatiky pro střední školy.