Upozornění:
Studijní program dobíhá.
Představení studijního programu
Zajímáte se o dění kolem vás? Chcete rozvíjet svou obec nebo město? Přemýšlíte, jak věci veřejné lépe plánovat a organizovat? Je pro vás spolupráce s odborníky z jiných profesí výzvou? Připravíme vás na práci všude tam, kde je potřebné chápat ekonomické a společenské podmínky v prostorových souvislostech.
Studium je založené na zajímavých přednáškách doplněných o poznatky a zkušenosti osobností z praxe. Díky nim se například seznámíte s procesem přípravy a implementace rozvojových projektů, naučíte se oceňovat nemovitosti, získáte dovedností v oblasti hodnocení konkurenceschopnosti regionů nebo si vyzkoušíte praktické úkoly z managementu a marketingu měst a destinací.
Jedinečností tohoto programu je jeho kreativita a multidisciplinární přístup. Poznáte vztahy mezi podmínkami regionu a úrovní jeho rozvoje. Současně vás dobře připravíme na komunikaci s experty z dalších oborů, jako je například podniková ekonomika nebo územní plánování. Vedle toho klademe důraz na práci s relevantními daty a na jejich správnou a srozumitelnou interpretaci. Díky tomu bude mít rozhodování, na kterém se budete podílet, komplexní charakter.
Po dokončení studia budete umět použít základní metody prostorové analýzy a vyhodnotit dopady podnikatelských i volnočasových aktivit na ekonomické, sociální a environmentální charakteristiky regionů.
Naučíme vás zhodnotit význam a přínosy jednotlivých nástrojů regionální politiky, včetně politiky cestovního ruchu. Budete se orientovat ve tvorbě strategických vizí, koncepcí a rozvojových plánů. Samostatně dokážete analyzovat tržní prostředí destinace cestovního ruchu a navrhnout strategii jejího rozvoje.
Je studium programu pro vás?
Odpovězte si na tyto otázky:
- Chcete uplatnit své manažerské dovednosti v managementu obcí, regionů a státu nebo v managementu organizací cestovního ruchu?
- Láká vás podílet se na rozvojových projektech měst a regionů?
- Rádi byste se naučili oceňovat nemovitosti a zpracovávat odborné posudky?
- Bavilo by vás pracovat na marketingu města nebo destinace?
Souhlasně přikyvujete? Podejte si přihlášku!
Kombinovaná forma studia
Výuka probíhá zpravidla v pátek odpoledne a v sobotu formou tzv. tutoriálů (soustředění), obvykle třikrát až čtyřikrát v semestru. V ojedinělých případech může být tato výuka doplněna vhodnými přednáškami či workshopy (semináři) i v průběhu jiných dnů, tyto však lze vždy sledovat i online prostřednictvím tzv. Studia online či MS Teams, Zoom apod. Dají se zhlédnout případně také ze záznamu v offline podobě. Přístup do Studia online, MS Teams či Zoom mají studenti MU k dispozici zdarma, takže nejsou nutné žádné dodatečné náklady.
Studijní plány
Studium
- CíleCílem studia navrženého programu je přinést posluchačům mix poznatků a dovedností, který zlepší jejich pozici na trhu práce, resp. u stávajícího zaměstnavatele. Program se orientuje na přípravu odborníků, resp. zvýšení kvalifikace pro manažérské a koncepční činnosti v soukromém i veřejném sektoru. Výuka je zaměřena na strategické řízení měst a regionů, založené na:
- rozhodování podložené reálnými důkazy a daty (evidence based approach, data driven decision making),
- komunikačních dovednostech nositelů rozhodování,
- schopnostech spolupracovat s ostatními subjekty ve městě či regionu,
- integrovaném chápání souvislostí a vazeb problematiky územního rozvoje,
- koordinaci aktérů územního rozvoje.
Program akcentuje mezioborovou charakteristiku rozhodování v oblasti řízení měst, regionů a destinací cestovního ruchu. Proto klade silný důraz na multidisciplinární a integrované pojetí výuky. Vedle managementu a marketingu území je výuka účelně doplňována o další dimenze rozvoje měst a regionů (zejména environmentální, sociokulturní a urbanistickou). Studijní program učí studenty identifikovat, analyzovat, pochopit a řešit problémy územního rozvoje s důrazem na konkrétní přístupy a nástroje v řízení měst a regionů (včetně zohlednění specifik různých prostorových úrovní) s využitím zahraničních zkušeností. Takto koncipovaný program je oproti akademicky zaměřeným programům více orientovaný na řešení praktických problémů a tomu je přizpůsobena struktura a povaha předmětů.
- Výstupy z učení
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- vysvětlit prostorové zákonitosti a metodické postupy vytvořené v regionální ekonomii a souvisejících vědních oborech;
- analyzovat a hodnotit konkurenceschopnost měst a regionů (s důrazem na jejich investiční, residenční a turistickou atraktivitu);
- oceňovat tržní hodnotu hlavních segmentů trhu s nemovitostmi, zpracovávat studie proveditelnosti, cost-benefit analýzy a analýzy projektových rizik;
- formulovat strategické záměry a koncepce rozvoje měst a regionů a hodnotit účelnost a efektivnost rozvojově nosných projektů (včetně specifických segmentů jako je cestovní ruch);
- analyzovat tržní prostředí destinace cestovního ruchu a navrhnout strategii jejího rozvoje (vč. marketingové strategie);
- vyhodnocovat dopady rozvoje na území města či regionu se zřetelem na kvalitu institucí a podnikatelského a sociálního prostředí (zejména ekonomické, sociální a environmentální);
- komunikovat s odborníky jiných profesí (urbanisty, sociology, právníky atd.) a hraničních oborů (obecné ekonomie, podnikového managementu, marketingu, …)
- Uplatnění absolventa
Jako absolvent se budete snadno orientovat v otázkách strategického rozvoje měst a regionů. Pojmy jako brownfield, smart cities, regionální inovační ekosystém nebo kreativní průmysly vám nebudou cizí. Studium vás připraví na práci v soukromých i veřejných institucích, které se aktivně podílejí na tom, jak vypadá veřejný prostor kolem nás. Budete moci ovlivňovat kvalitu života lidí ve městech i na venkově.
Budete moci urychlit svůj kariérní růst v managementu regionální i municipální veřejné správy, v oblasti řízení a koordinace cestovního ruchu nebo v ekonomickém poradenství. Jako absolvent najdete svoje místo v pozici projektového manažera, manažera destinační agentury nebo agentury regionálního rozvoje. Můžete se uplatnit i jako specialista na marketing města či turistické destinace, jako ekonomický konzultant veřejných investic nebo realitní makléř. Naši absolventi pracují také ve veřejných organizacích, které rozhodují o udělování podpory jednotlivým projektům nebo zastávají pozice analytiků regionálních dat a starají se o jejich vizualizaci a interpretaci.
- Pravidla a podmínky pro vytváření studijních plánůBakalářské a magisterské studium probíhá podle celouniverzitního kreditního systému, který je v souladu s pravidly European Credit Transfer System (ECTS). Povinně volitelné předměty jsou ve studijním plánu organizovány do jedné čí více skupin; student volí povinně volitelné předměty na základě stanoveného minimálního počtu kreditů v každé skupině.
Celouniverzitní pravidla pro tvorbu studijních programů, která zpřesňují pravidla vymezená v metodice Národního akreditačního úřadu Doporučené postupy pro přípravu studijních programů, upravuje směrnice Masarykovy univeritzy č. 1/2024 Pravidla pro tvorbu studijních programů a programů celoživotního vzdělávání. Směrnice vymezuje šest typů studijních plánů a jejich použití a kombinace v jednotlivých typech studijních programů. Jedná se o
- jednooborový studijní plán,
- studijní plán se specializací,
- hlavní studijní plán (maior),
- vedlejší studijní plán (minor),
- studijní plán ve spolupráci s jinou vysokou školou či jinou právnickou osobou,
- studijní plán na dostudování (určen pouze pro dostudování ve studijním oboru, studijním programu nebo studijním plánu, který zanikne).
Premisou pravidel je, že studijní plány umožňují naplnění cílů studia a dosažení profilu absolventa studijního programu. Výjimkou je pouze vedlejší studijní plán, který doplňuje hlavní studijního plán jiného studijního programu. Student nemůže studovat pouze podle vedlejšího studijního plánu.
- PraxeBěhem studia vás čeká dvanáctitýdenní praxe v institucích či firmách orientovaných na rozvoj měst a regionů. Nemusí to být jen obecní či krajské úřady, ale máte možnost se realizovat v podnikatelských, neziskových či jiných veřejných organizacích, které připravují a uskutečňují rozvojové projekty z veřejných prostředků nebo se zabývají managementem a marketingem destinací cestovního ruchu.
Praxe vám nepochybně pomůže i při volbě a zpracování závěrečné práce. Ta bude mít podobu praktického projektu, který řeší konkrétní problém organizace, kde praxe probíhá.
Pracujete ve studovaném oboru? Praxe pak může proběhnout i u současného zaměstnavatele.
- Cíle kvalifikačních pracíVypracování závěrečné práce o rozsahu zhruba 30–35 stran (bez příloh) by mělo ověřit schopnosti studentů uplatnit problémově orientovaný přístup k zájmovým entitám (podniky, veřejné a státní instituce, neziskové organizace, města a regiony, informační systémy apod.), vyhledat potřebnou sestavu relevantních informací, identifikovat a výstižně popsat problémová pole v souladu s nabytými teoretickými znalostmi, stanovit vhodné metody a postupy k jejich aplikované analýze, data popsat, analyzovat a na tomto základě navrhnout konkrétní a typicky reálně proveditelná opatření vedoucí k řešení problémové nebo optimalizované situace. Zaměření závěrečné práce a její praktické výstupy budou úzce provázány s povinným předmětem. Praxe, obsah i forma budou stanoveny ve spolupráci s vedoucím práce.
- Návaznost na další studijní programy
Vzhledem k profesnímu profilu studijního programu se nepočítá se specificky vytvářenou možností pokračovat v dalším studiu. Fakulta v současné době nenabízí profesně orientovaný program v navazujícím studiu. Případní zájemci o pokračování studia v některém z magisterských navazujících programů s akademickým profilem najdou nejtěsnější návaznosti u programu Regionální rozvoj na ESF MU. Zde si můžete vybrat jednu ze dvou specializací – Projektový management nebo Cestovní ruch.