Cíle studijního programu
Cílem studia navazujícího magisterského studijního programu Personální a organizační rozvoj je vybavit studenty potřebnými znalostmi a dovednostmi v oblasti organizačního rozvoje s důrazem na rozvoj a řízení lidských zdrojů a společenskou odpovědnost organizací a připravit je na pracovní roli vedoucího pracovníka nebo specialisty v oblasti personálního a organizačního rozvoje.K tomuto cíli jsou studenti připravováni rozvojem znalostí a dovedností v následujících oblastech:
- znalosti ekonomických principů, fungování tržního mechanismu, problematiky trhu práce a veřejných politik a dopadu makroprostředí na fungování organizace a oblast lidských zdrojů,
- znalosti v oblasti řízení, rozvoje a společenské odpovědnosti organizace ať již ziskového či neziskového sektoru, znalosti v oblasti řízení a rozvoje lidských zdrojů,
- schopnost samostatně reflektovat a vyhodnocovat makroekonomické, společenské a organizační problémy a jejich význam, příčiny a důsledky,
- schopnost samostatně argumentovat, navrhovat a vytvářet systémově pojatá opatření a koordinovat či provádět jejich zavádění,
- schopnost pracovat s lidmi a rozvíjet jejich potenciál včetně rozvoje kompetencí, komunikace a týmové práce, vytváření vhodného pracovního prostředí a realizace změn a přispívat k rozvíjení lidských zdrojů a organizačních kapacit jako předpokladu zvládání úkolů v dané oblasti.
Studijní plány
Studium
- CíleCílem studia navazujícího magisterského studijního programu Personální a organizační rozvoj je vybavit studenty potřebnými znalostmi a dovednostmi v oblasti organizačního rozvoje s důrazem na rozvoj a řízení lidských zdrojů a společenskou odpovědnost organizací a připravit je na pracovní roli vedoucího pracovníka nebo specialisty v oblasti personálního a organizačního rozvoje.
K tomuto cíli jsou studenti připravováni rozvojem znalostí a dovedností v následujících oblastech:
- znalosti ekonomických principů, fungování tržního mechanismu, problematiky trhu práce a veřejných politik a dopadu makroprostředí na fungování organizace a oblast lidských zdrojů,
- znalosti v oblasti řízení, rozvoje a společenské odpovědnosti organizace ať již ziskového či neziskového sektoru, znalosti v oblasti řízení a rozvoje lidských zdrojů,
- schopnost samostatně reflektovat a vyhodnocovat makroekonomické, společenské a organizační problémy a jejich význam, příčiny a důsledky,
- schopnost samostatně argumentovat, navrhovat a vytvářet systémově pojatá opatření a koordinovat či provádět jejich zavádění,
- schopnost pracovat s lidmi a rozvíjet jejich potenciál včetně rozvoje kompetencí, komunikace a týmové práce, vytváření vhodného pracovního prostředí a realizace změn a přispívat k rozvíjení lidských zdrojů a organizačních kapacit jako předpokladu zvládání úkolů v dané oblasti.
- Výstupy z učení
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- Analyzovat, reflektovat a posuzovat ekonomický, společenský a organizační vývoj a problémy včetně příčin, důsledků a vzájemných souvislostí. Je schopen uplatnit více perspektivní pohled.
- Rozumět podstatě fungování trhu práce v makro i mikro perspektivě. Zná soudobé trendy ve vývoji trhu práce a je schopen posoudit dopad existujících opatření na organizaci a její rozvoj.
- Chápat podstatu a význam veřejné politiky a jejích částí. Zná soudobé trendy ve vývoji veřejné politiky a je schopen posoudit dopad existujících opatření na organizaci a její rozvoj.
- Rozumět podstatě fungování organizace v návaznosti na dosahování organizačních cílů. Zná klíčové organizační procesy a teorii organizace, jejího rozvoje a řízení a umí poznatky aplikovat.
- Navrhovat, argumentovat a vytvářet systémově pojatá organizační opatření a koordinovat a provádět jejich zavádění.
- Vyhodnocovat navrhovaná i existující organizační opatření. Absolvent zná a je schopen aplikovat vhodné metody k hodnocení opatření a jejich dopadů.
- Plánovat potřebu pracovníků, systém hodnocení a motivace, podporovat spolupráci a rozvoj pracovního prostředí jako prostředek k dosahování organizačních a společenských cílů. Je schopen reflektovat implementační podmínky.
- Plánovat vzdělávání a rozvoj pracovníků. Rozvíjet pracovníky a jejich kompetence, plánovat jejich kariéry při současném respektování jejich diverzity.
- Reflektovat hodnoty, etiku v profesní činnosti a chápat společenskou odpovědnost organizace a její širší souvislosti.
- Komunikovat, prezentovat, vyjednávat a prosazovat opatření a změny v organizacích. Umí komunikovat v cizím jazyce.
- Uplatnění absolventaAbsolventi magisterského studia se mohou uplatnit zejména při výkonu
- role pracovníka v oblasti personálního řízení a rozvoje v organizacích veřejného i soukromého sektoru.
- role pracovníka v oblasti organizačního rozvoje se zaměřením na rozvoj lidských zdrojů v organizacích veřejného i soukromého sektoru.
- role analytického a koncepčního pracovníka v oblasti tvorby a realizace programů veřejné a sociální politiky, politiky zaměstnanosti a strategií organizačního a personálního rozvoje.
- role výzkumného pracovníka a role učitele v oboru (při předpokládaném dalším pracovním rozvoji).
Optikou Národní soustavy povolání Ministerstva práce a sociálních věcí se absolventi magisterského studia programu Personální a organizační rozvoj mohou uplatnit zejména v pozici personálního ředitele či personálního specialisty v různých oblastech řízení lidských zdrojů (vzdělávání a rozvoje zaměstnanců, náborů zaměstnanců či hodnocení a odměňování zaměstnanců).
- Pravidla a podmínky pro vytváření studijních plánůBakalářské a magisterské studium probíhá podle celouniverzitního kreditního systému, který je v souladu s pravidly European Credit Transfer System (ECTS). Povinně volitelné předměty jsou ve studijním plánu organizovány do jedné čí více skupin; student volí povinně volitelné předměty na základě stanoveného minimálního počtu kreditů v každé skupině.
Celouniverzitní pravidla pro tvorbu studijních programů, která zpřesňují pravidla vymezená v metodice Národního akreditačního úřadu Doporučené postupy pro přípravu studijních programů, upravuje směrnice Masarykovy univeritzy č. 1/2024 Pravidla pro tvorbu studijních programů a programů celoživotního vzdělávání. Směrnice vymezuje šest typů studijních plánů a jejich použití a kombinace v jednotlivých typech studijních programů. Jedná se o
- jednooborový studijní plán,
- studijní plán se specializací,
- hlavní studijní plán (maior),
- vedlejší studijní plán (minor),
- studijní plán ve spolupráci s jinou vysokou školou či jinou právnickou osobou,
- studijní plán na dostudování (určen pouze pro dostudování ve studijním oboru, studijním programu nebo studijním plánu, který zanikne).
Premisou pravidel je, že studijní plány umožňují naplnění cílů studia a dosažení profilu absolventa studijního programu. Výjimkou je pouze vedlejší studijní plán, který doplňuje hlavní studijního plán jiného studijního programu. Student nemůže studovat pouze podle vedlejšího studijního plánu.
- PraxeVzhledem k akademickému zaměření studijního programu není praxe povinnou součástí studia.
Pro získání praktických zkušeností mohou studetni praxi absolvovat v rámci povinně-volitelného předmětu Odborná stáž.
- Cíle kvalifikačních pracíStandardní rozsah základního textu diplomové práce (bez poznámek pod čarou, vysvětlivek a příloh) je v rozmezí 18 000 až 22 000 slov (144 000 až 162 000 znaků včetně mezer). Splnění formálních náležitostí práce je posuzováno při udělení zápočtu z předmětu „Diplomový seminář“.
Odborná kvalita diplomové práce je posouzena uplatněním teoretických a metodologických hledisek a hledisek zaměřených na kvalitu vlastního přínosu studenta a aplikovatelnost (výzkumná či návrhová část). Následující teoreticko-metodologická kritéria jsou nástrojem posouzení diplomové práce v průběhu oponentního řízení a obhajoby diplomové práce:
- programová přiměřenost, orientace na oborově podstatný problém či otázku,
- jasné a jednoznačné vymezení cíle práce,
- zaměření na výzkum nástrojů, řešení, intervencí nebo související otázku,
- teoretická orientace v problematice, aplikace teoretických hledisek, odborná diskuse namísto prosté reprodukce poznatků,
- volba vhodného postupu výzkumu a dostatečnost provedení výzkumu,
- komplexnost a zacílenost práce, kontinuita poznávacího (výzkumného) procesu,
- průkaznost argumentů, podloženost závěrů či návrhů a dosažení cíle práce
- aplikovatelnost získaných poznatků, schopnost formulovat důsledky pro praxi či doporučení.
Pokyny k vypracování diplomových prací budou na webových stránkách katedry.
- Návaznost na další studijní programyStudenti mohou pokračovat ve studiu v doktorských studijních programech zaměřených na řízení lidských zdrojů, podnikovou ekonomiku a management, dále v programech zaměřených na trh práce a veřejnou a sociální politiku.