Cíle studijního programu
Studijní program Personální rozvoj a zaměstnanost je určen pro studenty, kteří se zajímají o rozvoj lidských zdrojů v soukromém i veřejném sektoru. Studentům umožňuje získat a prohlubovat jedinečné komplexní a multidisciplinární znalosti, dovednosti a praktické zkušenosti v personálně-pracovní oblasti, které využívají ekonomické, pedagogické, právní, sociologické i psychologické perspektivy.
Tyto znalosti a dovednosti získají mimo jiné prostřednictvím předmětů zaměřených na řízení lidí a organizační chování, komunikaci v organizacích, vzdělávání a profesní i osobnostní rozvoj, trh práce a zaměstnanost, veřejnou a sociální politiku. Studenti současně získají zkušenosti s rozvojem lidí v reálném pracovním prostředí v rámci povinně absolvované odborné praxe.
Absolventi budou vybaveni klíčovými znalostmi a metodologickými i interpersonálními dovednostmi, které jim umožní analyzovat, posuzovat, směřovat a ovlivňovat zaměstnanost a rozvoj lidí v různých organizačních kontextech. Budou schopni zejména školit a rozvíjet zaměstnance pocházející se stejného nebo z různorodého kulturního prostředí, zlepšovat jejich pracovní zapojení a výkon, diagnostikovat organizační potřeby, hodnotit efektivitu systému personálního řízení v organizacích a zavádět opatření, která povedou k jejich rozvoji.
Studijní plány
Studium
- CíleStudijní program Personální rozvoj a zaměstnanost je určen pro studenty, kteří se zajímají o rozvoj lidských zdrojů v soukromém i veřejném sektoru. Studentům umožňuje získat a prohlubovat jedinečné komplexní a multidisciplinární znalosti, dovednosti a praktické zkušenosti v personálně-pracovní oblasti, které využívají ekonomické, pedagogické, právní, sociologické i psychologické perspektivy.
Tyto znalosti a dovednosti získají mimo jiné prostřednictvím předmětů zaměřených na řízení lidí a organizační chování, komunikaci v organizacích, vzdělávání a profesní i osobnostní rozvoj, trh práce a zaměstnanost, veřejnou a sociální politiku. Studenti současně získají zkušenosti s rozvojem lidí v reálném pracovním prostředí v rámci povinně absolvované odborné praxe.
Absolventi budou vybaveni klíčovými znalostmi a metodologickými i interpersonálními dovednostmi, které jim umožní analyzovat, posuzovat, směřovat a ovlivňovat zaměstnanost a rozvoj lidí v různých organizačních kontextech. Budou schopni zejména školit a rozvíjet zaměstnance pocházející se stejného nebo z různorodého kulturního prostředí, zlepšovat jejich pracovní zapojení a výkon, diagnostikovat organizační potřeby, hodnotit efektivitu systému personálního řízení v organizacích a zavádět opatření, která povedou k jejich rozvoji.
- Výstupy z učení
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- Znát nejmodernější koncepty, metody, techniky a trendy v oblasti personalistiky a rozvoje lidí a jejich pracovního i osobnostního potenciálu. Bude schopen porozumět a řešit různorodé etické otázky a dilemata v organizacích.
- Posoudit nástroje a strategie rozvoje lidí v širším kontextu rozvoje organizace a celé společnosti. Využije k tomu více perspektiv poznání (právní, psychologické, sociologické, ekonomické, veřejně-politické, pedagogické, etické).
- Porozumět problematice zaměstnanosti a dlouhodobé uplatnitelnosti jednotlivců i sociálních skupin na trhu práce z různých hledisek (například z hlediska měnících se požadavků trhu práce, z hlediska slaďování rodinných a pracovních rolí ad.).
- Analyzovat a posoudit opatření pro podporu zaměstnanosti v oblasti veřejné a sociální politiky. Rovněž bude schopen identifikovat a zhodnotit organizační opatření pro zaměstnatelnost různých skupin pracovníků.
- Porozumět tematice vzdělávání a rozvoje lidských zdrojů v soukromém i veřejném sektoru. Bude schopen analyzovat a posoudit opatření pro vzdělávání a rozvoj lidí v organizacích i v rámci veřejné a sociální politiky.
- Bude vybaven teoretickými znalostmi i metodologickými dovednostmi pro navrhování nástrojů, metodik a koncepcí zaměstnanosti, vzdělávání a personálního rozvoje šitých na míru různým skupinám zaměstnanců v soukromých i veřejných organizacích.
- Své analýzy a návrhy bude umět argumentovat a vhodným způsobem prezentovat.
- Uplatnění absolventaAbsolventi bakalářského studia se mohou uplatnit zejména jako:
- profesionálové v oblasti personálního rozvoje a řízení lidí v organizacích veřejného a soukromého sektoru (personální specialisté, manažeři, HR business partneři ad.)
- odborníci v oblasti zaměstnanosti (specialisté v agenturách zprostředkování práce, personálních agenturách, na úřadech práce či v jiných institucích veřejného sektoru, v neziskových organizacích, projektoví manažeři)
- odborníci v oblasti vzdělávání a rozvoje lidí (v oblasti kariérního poradenství, poradenství na úřadech práce a v jiných institucích veřejného sektoru, specialisté pro přípravu a realizaci vzdělávacích programů pro dospělé ve vzdělávacích agenturách ad.)
- odborníci v oblastech souvisejících s personálním a sociálním rozvojem (například projektoví manažeři v ziskových i neziskových organizacích vytvářející a realizující programy v oblasti podpory vzdělávání dětí, sociálního začleňování, podpory bydlení, veřejného zdraví či rodiny)
- Pravidla a podmínky pro vytváření studijních plánůBakalářské a magisterské studium probíhá podle celouniverzitního kreditního systému, který je v souladu s pravidly European Credit Transfer System (ECTS). Povinně volitelné předměty jsou ve studijním plánu organizovány do jedné čí více skupin; student volí povinně volitelné předměty na základě stanoveného minimálního počtu kreditů v každé skupině.
Celouniverzitní pravidla pro tvorbu studijních programů, která zpřesňují pravidla vymezená v metodice Národního akreditačního úřadu Doporučené postupy pro přípravu studijních programů, upravuje směrnice Masarykovy univeritzy č. 1/2024 Pravidla pro tvorbu studijních programů a programů celoživotního vzdělávání. Směrnice vymezuje šest typů studijních plánů a jejich použití a kombinace v jednotlivých typech studijních programů. Jedná se o
- jednooborový studijní plán,
- studijní plán se specializací,
- hlavní studijní plán (maior),
- vedlejší studijní plán (minor),
- studijní plán ve spolupráci s jinou vysokou školou či jinou právnickou osobou,
- studijní plán na dostudování (určen pouze pro dostudování ve studijním oboru, studijním programu nebo studijním plánu, který zanikne).
Premisou pravidel je, že studijní plány umožňují naplnění cílů studia a dosažení profilu absolventa studijního programu. Výjimkou je pouze vedlejší studijní plán, který doplňuje hlavní studijního plán jiného studijního programu. Student nemůže studovat pouze podle vedlejšího studijního plánu.
- PraxePraxe v oblasti personálního rozvoje a zaměstnanosti je nedílnou součástí studia bakalářského programu. Studenti v průběhu studia (nejdříve však po prvním semestru) povinně absolvují předmět Praxe 1. V jeho rámci je možné získat praktické zkušenosti ve třech oblastech, přičemž volba jedné z nich je ponechána na zájmu a profesní orientaci studenta:
- služby zaměstnanosti a poradenství (personální agentury, poradenské instituce, úřady práce ad.)
- personální rozvoj (v soukromých i veřejných institucích, ziskových i neziskových – interní HR procesy)
- programy sociálního rozvoje organizací (praxe zejména ve veřejném a neziskovém sektoru, ale i v soukromých organizacích – programy CSR/ESG ad.).
Kromě povinně absolvované praxe v rozsahu 75 hodin (provázené supervizí a společnou reflexí praktické zkušenosti na seminářích), může návazně student prohloubit své praktické dovednosti i v rámci předmětů Praxe 2 a Praxe 3, které jsou vypisovány v každém semestru v rámci povinně volitelných kurzů a nabízejí možnost získat zkušenosti ve zbývajících dvou profesních oblastech (tedy v těch, které si student nevybral pro absolvování povinného kurzu Praxe 1).
Katedra studentům zajišťuje pracoviště, se kterými dlouhodobě spolupracuje a na nichž je možné praxi vykonat. Na základě dohody s katedrovým koordinátorem praxí a při spolupráci s ním je možné absolvovat praxi rovněž v organizaci dle vlastního výběru studenta.
- Cíle kvalifikačních pracíBakalářské práce mají rozsah 7.500 až 18.000 slov a jsou zaměřeny na zpracování některého z témat studia Personálního rozvoje a zaměstnanosti v kontextu organizací veřejného či soukromého sektoru (např. programy pro rozvoj zaměstnatelnosti osob, well-being management, HR procesy v organizacích, work-life balance, lokální či firemní sociální politika, práce s talenty, společenská odpovědnost organizací, udržitelná ekonomika, manažerské a interkulturní poradenství ad.). Práce jsou založeny na reflexi autorem vymezeného problému v oblasti zaměstnanosti a personálního rozvoje, sociálního nebo organizačního problému a jeho empirickém zkoumání. Studenti v nich předvedou schopnost kriticky pracovat s odborným textem a prostřednictvím vhodných konceptů a teorií i schopnost řešit konkrétní problém na úrovni skupin, institucí či organizací.
Pokyny k vypracování bakalářských diplomových prací a informace ke stání závěrečné zkoušce jsou zveřejněny v dokumentovém serveru na webových stránkách katedry.
- Návaznost na další studijní programyAbsolventi bakalářského studijního programu Personální rozvoj a zaměstnanost mohou po splnění podmínek přijetí pokračovat v navazujícím magisterském studiu Personální a organizační rozvoj nebo v jiném magisterském studijním programu.