Formát pro tisk z prohlížeče, MS-Word, LaTeX, rich LaTeX

Životopis

Identifikace osoby
  • Michal Černý, narozen 1987
    Bydliště: Brno
Pracoviště
  • Katedra informačních studií a knihovnictví
    Filozofická fakulta MU
    Arna Nováka 1
    602 00 Brno
Funkce na pracovišti
  • Odborný asistent Zástupce vedoucího katedry
Vzdělání a akademická kvalifikace
  • 2018 - 2022: Doktorský studijní program Sociální pedagogika.
  • 2012- 2017: Doktorský studijní program Obecné otázky fyziky. Ukončeno SZZk.
  • 2016: Rigorózní řízení v programu Fyzika, oboru Učitelství fyziky pro střední školy. Práce na téma Antropický princip ve fyzice a filosofii.
  • 2010 - 2012: PřF MU a FI MU v navazujícím magisterském programu Fyzika. Diplomová práce na téma Vybrané kapitoly z fyziky a filosofie přírody.
  • 2009 - 2012: CMTF UP v bakalářském programu Teologie. Bakalářská práce na téma Život podzemní církve na Moravě na příkladu konkrétních osobností.
  • 2007 - 2010: PřF MU a FI MU v bakalářském programu Fyzika. Bakalářská práce na téma Experimentální ověřování vybraných fyzikálních modelů a aproximací.
Přehled zaměstnání
  • 2022 - doposud: FF MU KISK: odborný asistent.
  • 2019 - 2022: FF MU KISK: asistent.
  • 2015 - 2019: FF MU KISK: specializovaný pracovník.
  • 2014 - 2015: FF MU INTERES: garant oborových didaktik.
  • 2012 - 2014: FF MU CEINVE: metodik, odborný pracovník.
  • 2012 - 2014: ÚVT SITMU: lektor.
  • 2012 - 2013: KF MU: lektor, fyzik.
Pedagogická činnost
  • Soustředím se témata související s technologiemi ve vzdělávání - od designu konkrétních objektů až po širší otázky filosofie a sociologie výchovy v kontextu technlogické revoluce. Specificky se zaměřuji na digitální kompetence, informační gramotnost a téma dosahování rovnováhy jako edukačního konceptu. Opírám se o kombinaci filosofie informace (Floridi) a filosofie výchovy (Dewey, Šíp, Fink)

Vědeckovýzkumná činnost
  • informační gramotnost
  • digitální informační kurátorství
  • filosofie edukace
  • online kurzy, e-learning
  • filosofie informace
  • intelektuální dějiny
  • tvorba a didaktické využití digitálních vzdělávacích objektů
Akademické stáže, studijní nebo pracovní pobyty
  • 2012 High School Teachers Programme at CERN.
  • 2013 Dálkový průzkum země at ESA.
  • 2018 University of Minnesota Twin Cities.
  • 6. 7. 2020 – 17. 7. 2020: University of Pécs, Pécs, Ostatní, HUN
    • Online letní škola zaměřená na Maďarské kulturní dědictví - The Cultural Heritage of Hungary.
  • 2. 11. 2018 – 13. 11. 2018: University of Minnesota, Twin Cities, Minneapolis, Ostatní, USA
  • 2. 11. 2012 – 8. 11. 2012: European Organization for Nuclear Research, Geneva, CHE
    • Účast na High School Teachers Programme at CERN. Součástí pobytu byla exkurze po CERN a přednášky týkající se základních poznatků a experimentálních metod při výzkumu fundamentálních částic.
    • CZ.1.07/2.2.00/28.0182
Univerzitní aktivity
  • Koordinátor studijní profilace Technologie ve vzdělávání
  • Zástupce vedoucího katedry pro vzdělávání a internacionalizaci
  • Člen programové rady ISK
  • Předseda bakalářské státnicové komise pro ISK, člen pro navazující magisterské studium
Mimouniverzitní aktivity
  • Dlouhodobý externí spolupracovník NPI ČR, vyučující povinných kurzů na Pedagogické fakultě, na Ekonomicko správní fakultě a povinně volitelných na Přírodovědecké fakultě.
Ocenění vědeckou komunitou
  • Profformance plus expert za ČR
  • Disco 2024 Award s kurzem Kreativní práce s informacemi (spolu s kolegyněmi)
  • CADUV 2023 Award s Humanitními vědami dokořán (spolu s kolegy z projektu)
  • CADUV 2021 Award a DisCo 2021 Course award (s Hanou Tulinskou) s kurzem Informační gramotnost pro středoškoláky
  • CADUV 2020 Award s kurzem Digitální kompetence
  • Spoluautor vítězného kurzu v rámci soutěže 14. ročníku eLearningového kurzu (UHK a EUNIS-CZ)
  • 16 oceněných článků – „Tým RVP doporučuje“ – na Portálu RVP.cz; spoluautor dalších 7
Vybrané publikace
  • ČERNÝ, Michal. Philosophy of Education in the On-Life Era: The Journey Towards a New Conceptualization of Learning. 1. vyd. Hershey: IGI Global, 2025, 502 s. ISBN 979-8-3693-5827-6. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.4018/979-8-3693-5827-6. URL info
  • BENEDIKTOVÁ, Lenka, Jan BEZDĚKA, Michal ČERNÝ, Zdeněk FILIPI a Lucie ROHLÍKOVÁ. Issues Related to Digital Divide from the Past Perspective of Czech Scientific Journals (2003–2022). Online. In Łukasz Tomczyk, Francisco D. Guillén-Gámez, Julio Ruiz-Palmero, Akhmad Habibi. From Digital Divide to Digital Inclusion. 1. vyd. Springer, 2024, s. 191–215. Lecture Notes in Educational Technology (LNET). ISBN 978-981-99-7644-7. URL info
  • ČERNÝ, Michal. University Students’ Conceptualisation of AI Literacy: Theory and Empirical Evidence. Online. Social Science. Basel: MDPI, 2024, roč. 13, č. 3, s. n/a, 26 s. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.3390/socsci13030129. URL info
  • ČERNÝ, Michal, Kristýna KALMÁROVÁ, Monika MARTONOVÁ, Pavlína MAZÁČOVÁ, Petr ŠKYŘÍK, Jan ŠTĚPÁNEK a Jan VOKŘÁL. Nonlinear Interactive Stories as an Educational Resource. Education Sciences. Basel: MDPI, 2023, roč. 13, č. 1, s. 1-23. ISSN 2227-7102. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.3390/educsci13010040. URL info
  • ČERNÝ, Michal. DigCompEdu: Digitální kompetence učitelů od teorie k praxi. 1. vyd. Praha: Národní pedagogický institut ČR, 2023, 124 s. ISBN 978-80-7578-119-2. URL info
  • ČERNÝ, Michal. Using Web Analytics Methods to Design Open Web-Based University Courses : Case Study on Creative Work with Information Course. In Tomczyk, Łukasz. New Media Pedagogy : Research Trends, Methodological Challenges and Successful Implementations. 1. vyd. Switzerland: Springer, 2023, s. 221-236. ISBN 978-3-031-44580-4. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1007/978-3-031-44581-1_16. URL info
  • ČERNÝ, Michal. Informační gramotnost. 1. vyd. Praha: Grada, 2023, 317 s. ISBN 978-80-271-5195-0. info
  • ČERNÝ, Michal. Searching for a Definition of Information Literacy as a Socially Cohesive Component of Community : A Complementarity of Experts and Student Approach. Social Sciences. Basel (Switzerland): MDPI, 2022, roč. 11, č. 6, s. 1-28. ISSN 2076-0760. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.3390/socsci11060235. URL info
  • ČERNÝ, Michal. Discursive formed topics in information literacy : literature review and high school students‘ perspectives. Problems of Education in the 21st century. 2021, roč. 79, č. 4, s. 516-543. ISSN 1822-7864. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.33225/pec/21.79.516. URL info
  • ČERNÝ, Michal. Digital Competences of Students of Library Studies : Comparison of Research Results for 2018–2020. Education Sciences. MDPI, 2021, roč. 11, č. 11, s. 1-13. ISSN 2227-7102. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.3390/educsci11110729. URL info
  • ČERNÝ, Michal. Cyberspace as a space : analysis of metaphorical statements of university students. Problems of Education in the 21st century. 2021, roč. 79, č. 6, s. 838-857. ISSN 1822-7864. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.33225/pec/21.79.838. URL info
  • ČERNÝ, Michal. Fenomenologicko-pragmatistická interpretace hyperkonektivistického světa : k problémům filosofie informace. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2020, 154 s. ISBN 978-80-210-9454-3. URL info
  • ČERNÝ, Michal. Digitální kompetence v transdisciplinárním nahlédnutí : mezi filosofií, sociologií, pedagogikou a informační vědou. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2019, 190 s. Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-9330-0. info
  • ČERNÝ, Michal a Jiří KUDRNÁČ. Knihovny v době komunistické totality : na příkladu knihoven ve Znojmě a Břeclavi, s přihlédnutím k tvorbě a recepci Vaška Káni a Jaroslava Freye. ProInflow. Brno: Masarykova univerzita, 2018, roč. 10, č. 1, s. 100-112. ISSN 1804-2406. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/ProIn2018-1-6. URL info
  • ČERNÝ, Michal. Georg Placzek : formování vědecké osobnosti v prostředí meziválečného Brna. In Slabotínský, Radek. Průmysl a technika na Moravě v 19. a 20. století. 1. vyd. Brno: Technické muzeum v Brně, 2018, s. 83-95. Acta musei technici brunensis. ISBN 978-80-87896-63-1. info
  • ČERNÝ, Michal. Understanding learning in the online environment using selected web analytics tools. Online. In Beseda, Jan; Rohlíková, Lucie. DisCo 2018 : Overcoming the Challenges and Barriers in Open Education : 13th conference reader. Prague: Centre of Higher Education Studies, 2018, s. 279-297. ISBN 978-80-86302-83-6. info
  • ČERNÝ, Michal. Tvorba digitálních vzdělávací objektů pro online prostředí: didaktické a technické poznámky k tvorbě digitálních vzdělávacích objektů (převážně) v konektivistickém a konstruktivistickém paradigmatu. 1. vyd. Brno: Flow, 2017, 111 s. ISBN 978-80-88123-17-0. info
  • ČERNÝ, Michal. Fundamentální fyzikální objevy z let 1918-1939 a jejich ohlas v českomoravském prostředí. In Čapka, František; Slabotínský, Radek. K problematice dějin průmyslu, techniky a exaktních věd v českých zemích a na Slovensku v 19. a 20. století. Brno: Technické muzeum v Brně, 2017, s. 7-20. Acta musei technici Brunensis ; sv. 13/2017. ISBN 978-80-87896-46-4. info
  • ČERNÝ, Michal. Innovation of courses of information literacy as a way for openness, personification and competence. Online. In Beseda, Jan; Rohlíková, Lucie; Baťko, Jan. DisCo 2017 : Open educaion as a way to knowlage society. 1. vyd. Prague: Center of Higer Education Studies, 2017, s. 138-151. ISBN 978-80-86302-82-9. info
  • ČERNÝ, Michal. Informační a učící se společnost. Brno: Paido, 2017, 144 s. ISBN 978-80-7315-263-5. info
  • ČERNÝ, Michal. Finální antropický princip ve filosofii, pedagogice a informační vědě. ProInflow. Brno: Masarykova univerzita, 2016, roč. 8, č. 1, s. 103-116. ISSN 1804-2406. URL info
  • ČERNÝ, Michal. Brněnský rodák Kurt Gödel : matematik, fyzik, filosof. In Čapka, František; Slabotínský, Radek; Stöhrová, Pavla. Hospodářské dějiny Moravy a Slezka : vybrané kapitoly z 20. století. Brno: Technické muzeum Brno, 2016, s. 153-163. Acta musei technici brunensis, sv. 11. ISBN 978-80-87896-34-1. info
  • ČERNÝ, Michal. 12 trendů v české softwarové ekonomice: Technologické, ekonomické, sociální a etické aspekty ICT. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 139 s. ISBN 978-80-210-6803-2. info
  • ČERNÝ, Michal. Filosofické aspekty umělé inteligence v kontextu pedagogických paradigmat. Paideia. Praha: Univerzita Karlova, 2014, XI, č. 1, s. nestránkováno, 10 s. ISSN 1214-8725. URL info
  • ČERNÝ, Michal. Několik poznámek k technické a didaktické realizaci webinářů (nejen) v akademickém prostředí. ProInflow. Brno: Masarykova univerzita, 2013, roč. 5, č. 1, s. 1-10. ISSN 1804-2406. URL info
  • ČERNÝ, Michal. Od objevu elektronu k Bohrovu modelu atomu: filozofický a fyzikální exkurz. Československý časopis pro fyziku. Česká republika: Fyzikální ústav AVČR, 2013, roč. 63 (2013), č. 5, s. 294-299. ISSN 0009-0700. info
  • ČERNÝ, Michal. Několik poznámek k antropologii Pierra Teilharda de Chardin s ohledem na filosofii výchovy. Paideia. Praha: Univerzita Karlova, 2013, X, Autumn 2013, s. nestránkováno, 7 s. ISSN 1214-8725. URL info
  • ČERNÝ, Michal. Analýza a vizualizace dat (nejen) ve fyzikálním praktiku. Matematika, fyzika, informatika : časopis pro výuku na základních a středních školách. Praha: Prometheus, 2012, roč. 21, č. 9, s. 560-565. ISSN 1210-1761. info
  • ČERNÝ, Michal. Několik stručných poznámek (nejen) k de Chardinově příspěvku k teorii informace. ProInflow. Brno: Masarykova Univerzita, 2012, roč. 4, č. 2, s. nestránkováno, 9 s. ISSN 1804-2406. URL info

1. 12. 2024


Životopis: RNDr. Michal Černý, Ph.D. (učo 268947), verze: čeština(1), změněno: 1. 12. 2024 21:28, M. Černý