Životopis
- Identifikace osoby
- Michal Černý, narozen 1987
Bydliště: Brno
- Michal Černý, narozen 1987
- Pracoviště
- Katedra informačních studií a knihovnictví
Filozofická fakulta MU
Arna Nováka 1
602 00 Brno
- Katedra informačních studií a knihovnictví
- Funkce na pracovišti
- Odborný asistent Zástupce vedoucího katedry
- Vzdělání a akademická kvalifikace
- 2018 - 2022: Doktorský studijní program Sociální pedagogika.
- 2012- 2017: Doktorský studijní program Obecné otázky fyziky. Ukončeno SZZk.
- 2016: Rigorózní řízení v programu Fyzika, oboru Učitelství fyziky pro střední školy. Práce na téma Antropický princip ve fyzice a filosofii.
- 2010 - 2012: PřF MU a FI MU v navazujícím magisterském programu Fyzika. Diplomová práce na téma Vybrané kapitoly z fyziky a filosofie přírody.
- 2009 - 2012: CMTF UP v bakalářském programu Teologie. Bakalářská práce na téma Život podzemní církve na Moravě na příkladu konkrétních osobností.
- 2007 - 2010: PřF MU a FI MU v bakalářském programu Fyzika. Bakalářská práce na téma Experimentální ověřování vybraných fyzikálních modelů a aproximací.
- Přehled zaměstnání
- 2022 - doposud: FF MU KISK: odborný asistent.
- 2019 - 2022: FF MU KISK: asistent.
- 2015 - 2019: FF MU KISK: specializovaný pracovník.
- 2014 - 2015: FF MU INTERES: garant oborových didaktik.
- 2012 - 2014: FF MU CEINVE: metodik, odborný pracovník.
- 2012 - 2014: ÚVT SITMU: lektor.
- 2012 - 2013: KF MU: lektor, fyzik.
- Pedagogická činnost
Soustředím se témata související s technologiemi ve vzdělávání - od designu konkrétních objektů až po širší otázky filosofie a sociologie výchovy v kontextu technlogické revoluce. Specificky se zaměřuji na digitální kompetence, informační gramotnost a téma dosahování rovnováhy jako edukačního konceptu. Opírám se o kombinaci filosofie informace (Floridi) a filosofie výchovy (Dewey, Šíp, Fink)
- Vědeckovýzkumná činnost
- informační gramotnost
- digitální informační kurátorství
- filosofie edukace
- online kurzy, e-learning
- filosofie informace
- intelektuální dějiny
- tvorba a didaktické využití digitálních vzdělávacích objektů
- Internship and stays for the purpose of study or work
- 2012 High School Teachers Programme at CERN.
- 2013 Dálkový průzkum země at ESA.
- 2018 University of Minnesota Twin Cities.
- 6. 7. 2020 – 17. 7. 2020: University of Pécs, Pécs, Ostatní, HUN
- Online letní škola zaměřená na Maďarské kulturní dědictví - The Cultural Heritage of Hungary.
- 2. 11. 2018 – 13. 11. 2018: University of Minnesota, Twin Cities, Minneapolis, Ostatní, USA
- 2. 11. 2012 – 8. 11. 2012: European Organization for Nuclear Research, Geneva, CHE
- Účast na High School Teachers Programme at CERN. Součástí pobytu byla exkurze po CERN a přednášky týkající se základních poznatků a experimentálních metod při výzkumu fundamentálních částic.
- CZ.1.07/2.2.00/28.0182
- Univerzitní aktivity
- Koordinátor studijní profilace Technologie ve vzdělávání
- Zástupce vedoucího katedry pro vzdělávání a internacionalizaci
- Člen programové rady ISK
- Předseda bakalářské státnicové komise pro ISK, člen pro navazující magisterské studium
- Mimouniverzitní aktivity
- Dlouhodobý externí spolupracovník NPI ČR, vyučující povinných kurzů na Pedagogické fakultě, na Ekonomicko správní fakultě a povinně volitelných na Přírodovědecké fakultě.
- Ocenění vědeckou komunitou
- Profformance plus expert za ČR
- Disco 2024 Award s kurzem Kreativní práce s informacemi (spolu s kolegyněmi)
- CADUV 2023 Award s Humanitními vědami dokořán (spolu s kolegy z projektu)
- CADUV 2021 Award a DisCo 2021 Course award (s Hanou Tulinskou) s kurzem Informační gramotnost pro středoškoláky
- CADUV 2020 Award s kurzem Digitální kompetence
- Spoluautor vítězného kurzu v rámci soutěže 14. ročníku eLearningového kurzu (UHK a EUNIS-CZ)
- 16 oceněných článků – „Tým RVP doporučuje“ – na Portálu RVP.cz; spoluautor dalších 7
- Vybrané publikace
- ČERNÝ, Michal. Philosophy of Education in the On-Life Era: The Journey Towards a New Conceptualization of Learning. 1st ed. Hershey: IGI Global, 2025, 502 pp. ISBN 979-8-3693-5827-6. Available from: https://dx.doi.org/10.4018/979-8-3693-5827-6. URL info
- BENEDIKTOVÁ, Lenka, Jan BEZDĚKA, Michal ČERNÝ, Zdeněk FILIPI and Lucie ROHLÍKOVÁ. Issues Related to Digital Divide from the Past Perspective of Czech Scientific Journals (2003–2022). Online. In Łukasz Tomczyk, Francisco D. Guillén-Gámez, Julio Ruiz-Palmero, Akhmad Habibi. From Digital Divide to Digital Inclusion. 1st ed. Springer, 2024, p. 191–215. Lecture Notes in Educational Technology (LNET). ISBN 978-981-99-7644-7. URL info
- ČERNÝ, Michal. University Students’ Conceptualisation of AI Literacy: Theory and Empirical Evidence. Online. Social Science. Basel: MDPI, 2024, vol. 13, No 3, p. n/a, 26 pp. Available from: https://dx.doi.org/10.3390/socsci13030129. URL info
- ČERNÝ, Michal, Kristýna KALMÁROVÁ, Monika MARTONOVÁ, Pavlína MAZÁČOVÁ, Petr ŠKYŘÍK, Jan ŠTĚPÁNEK and Jan VOKŘÁL. Nonlinear Interactive Stories as an Educational Resource. Education Sciences. Basel: MDPI, 2023, vol. 13, No 1, p. 1-23. ISSN 2227-7102. Available from: https://dx.doi.org/10.3390/educsci13010040. URL info
- ČERNÝ, Michal. DigCompEdu: Digitální kompetence učitelů od teorie k praxi (DigCompEdu: Digital competence of teachers from theory to practice). 1st ed. Praha: Národní pedagogický institut ČR, 2023, 124 pp. ISBN 978-80-7578-119-2. URL info
- ČERNÝ, Michal. Using Web Analytics Methods to Design Open Web-Based University Courses : Case Study on Creative Work with Information Course. In Tomczyk, Łukasz. New Media Pedagogy : Research Trends, Methodological Challenges and Successful Implementations. 1st ed. Switzerland: Springer, 2023, p. 221-236. ISBN 978-3-031-44580-4. Available from: https://dx.doi.org/10.1007/978-3-031-44581-1_16. URL info
- ČERNÝ, Michal. Informační gramotnost (Information Literacy). 1st ed. Praha: Grada, 2023, 317 pp. ISBN 978-80-271-5195-0. info
- ČERNÝ, Michal. Searching for a Definition of Information Literacy as a Socially Cohesive Component of Community : A Complementarity of Experts and Student Approach. Social Sciences. Basel (Switzerland): MDPI, 2022, vol. 11, No 6, p. 1-28. ISSN 2076-0760. Available from: https://dx.doi.org/10.3390/socsci11060235. URL info
- ČERNÝ, Michal. Discursive formed topics in information literacy : literature review and high school students‘ perspectives. Problems of Education in the 21st century. 2021, vol. 79, No 4, p. 516-543. ISSN 1822-7864. Available from: https://dx.doi.org/10.33225/pec/21.79.516. URL info
- ČERNÝ, Michal. Digital Competences of Students of Library Studies : Comparison of Research Results for 2018–2020. Education Sciences. MDPI, 2021, vol. 11, No 11, p. 1-13. ISSN 2227-7102. Available from: https://dx.doi.org/10.3390/educsci11110729. URL info
- ČERNÝ, Michal. Cyberspace as a space : analysis of metaphorical statements of university students. Problems of Education in the 21st century. 2021, vol. 79, No 6, p. 838-857. ISSN 1822-7864. Available from: https://dx.doi.org/10.33225/pec/21.79.838. URL info
- ČERNÝ, Michal. Fenomenologicko-pragmatistická interpretace hyperkonektivistického světa : k problémům filosofie informace (Phenomenological-pragmatist interpretation of the hyper-connectivist world : on topics of philosophy of information). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2020, 154 pp. ISBN 978-80-210-9454-3. URL info
- ČERNÝ, Michal. Digitální kompetence v transdisciplinárním nahlédnutí : mezi filosofií, sociologií, pedagogikou a informační vědou (Digital competence in transdisciplinary insight : between philosophy, sociology, pedagogy, and information science). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2019, 190 pp. Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-9330-0. info
- ČERNÝ, Michal and Jiří KUDRNÁČ. Knihovny v době komunistické totality : na příkladu knihoven ve Znojmě a Břeclavi, s přihlédnutím k tvorbě a recepci Vaška Káni a Jaroslava Freye (Libraries at the time of communist totality : on the example of libraries in Znojmo and Břeclav, taking into account the creation and reception of Vašek Káňa and Jaroslav Frey). ProInflow. Brno: Masarykova univerzita, 2018, vol. 10, No 1, p. 100-112. ISSN 1804-2406. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/ProIn2018-1-6. URL info
- ČERNÝ, Michal. Georg Placzek : formování vědecké osobnosti v prostředí meziválečného Brna (Georg Placzek : Formation of a Scientific Personality in the Interwar World of Brno). In Slabotínský, Radek. Průmysl a technika na Moravě v 19. a 20. století. 1st ed. Brno: Technické muzeum v Brně, 2018, p. 83-95. Acta musei technici brunensis. ISBN 978-80-87896-63-1. info
- ČERNÝ, Michal. Understanding learning in the online environment using selected web analytics tools. Online. In Beseda, Jan; Rohlíková, Lucie. DisCo 2018 : Overcoming the Challenges and Barriers in Open Education : 13th conference reader. Prague: Centre of Higher Education Studies, 2018, p. 279-297. ISBN 978-80-86302-83-6. info
- ČERNÝ, Michal. Tvorba digitálních vzdělávací objektů pro online prostředí: didaktické a technické poznámky k tvorbě digitálních vzdělávacích objektů (převážně) v konektivistickém a konstruktivistickém paradigmatu (Creation of digital educational objects for the online environment: didactic and technical notes on the creation of digital educational objects (predominantly) in the connectivist and constructivist paradigm). 1st ed. Brno: Flow, 2017, 111 pp. ISBN 978-80-88123-17-0. info
- ČERNÝ, Michal. Fundamentální fyzikální objevy z let 1918-1939 a jejich ohlas v českomoravském prostředí (Fundamental physical discoveries from 1918-1939 and their response in the Bohemian-Moravian environment). In Čapka, František; Slabotínský, Radek. K problematice dějin průmyslu, techniky a exaktních věd v českých zemích a na Slovensku v 19. a 20. století. Brno: Technické muzeum v Brně, 2017, p. 7-20. Acta musei technici Brunensis ; sv. 13/2017. ISBN 978-80-87896-46-4. info
- ČERNÝ, Michal. Innovation of courses of information literacy as a way for openness, personification and competence. Online. In Beseda, Jan; Rohlíková, Lucie; Baťko, Jan. DisCo 2017 : Open educaion as a way to knowlage society. 1st ed. Prague: Center of Higer Education Studies, 2017, p. 138-151. ISBN 978-80-86302-82-9. info
- ČERNÝ, Michal. Informační a učící se společnost (Information and learning society). Brno: Paido, 2017, 144 pp. ISBN 978-80-7315-263-5. info
- ČERNÝ, Michal. Finální antropický princip ve filosofii, pedagogice a informační vědě (The final anthropic principle in philosophy, pedagogy and information science). ProInflow. Brno: Masarykova univerzita, 2016, vol. 8, No 1, p. 103-116. ISSN 1804-2406. URL info
- ČERNÝ, Michal. Brněnský rodák Kurt Gödel : matematik, fyzik, filosof (Brno native Kurt Gödel : mathematician, physicist, philosopher). In Čapka, František; Slabotínský, Radek; Stöhrová, Pavla. Hospodářské dějiny Moravy a Slezka : vybrané kapitoly z 20. století. Brno: Technické muzeum Brno, 2016, p. 153-163. Acta musei technici brunensis, sv. 11. ISBN 978-80-87896-34-1. info
- ČERNÝ, Michal. 12 trendů v české softwarové ekonomice: Technologické, ekonomické, sociální a etické aspekty ICT (12 trends in the Czech economy software: technological, economic, social and ethical aspects of ICT). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 139 pp. ISBN 978-80-210-6803-2. info
- ČERNÝ, Michal. Filosofické aspekty umělé inteligence v kontextu pedagogických paradigmat (Philosophical Aspects of Artificial Intelligence in the Context of Educational Paradigms). Paideia. Praha: Univerzita Karlova, 2014, XI, No 1, p. nestránkováno, 10 pp. ISSN 1214-8725. URL info
- ČERNÝ, Michal. Několik poznámek k technické a didaktické realizaci webinářů (nejen) v akademickém prostředí (A Few Notes to the Technical and Didactic Implementation Webinars (not only) in Academic Environment). ProInflow. Brno: Masarykova univerzita, 2013, vol. 5, No 1, p. 1-10. ISSN 1804-2406. URL info
- ČERNÝ, Michal. Od objevu elektronu k Bohrovu modelu atomu: filozofický a fyzikální exkurz (Since the discovery of the electron to the Bohr model of the atom: the philosophical and physical excursion). Československý časopis pro fyziku. Česká republika: Fyzikální ústav AVČR, 2013, 63 (2013), No 5, p. 294-299. ISSN 0009-0700. info
- ČERNÝ, Michal. Několik poznámek k antropologii Pierra Teilharda de Chardin s ohledem na filosofii výchovy (Few remarks to the the anthropology of Pierre Teilhard de Chardin with view of the philosophy of education). Paideia. Praha: Univerzita Karlova, 2013, X, Autumn 2013, p. nestránkováno, 7 pp. ISSN 1214-8725. URL info
- ČERNÝ, Michal. Analýza a vizualizace dat (nejen) ve fyzikálním praktiku (Analysis and visualization of data (not only) in the physical practice). Matematika, fyzika, informatika : časopis pro výuku na základních a středních školách. Praha: Prometheus, 2012, roč. 21, č. 9, p. 560-565. ISSN 1210-1761. info
- ČERNÝ, Michal. Několik stručných poznámek (nejen) k de Chardinově příspěvku k teorii informace (A few notes (not only) to the contribution of Chardin to the theory of information). ProInflow. Brno: Masarykova Univerzita, 2012, roč. 4, č. 2, p. nestránkováno, 9 pp. ISSN 1804-2406. URL info
2024/12/01
Životopis: RNDr. Michal Černý, Ph.D. (učo 268947), verze: čeština(1), změněno: 1. 12. 2024 21:28, M. Černý