31. 1.
2008
Dosud nehodnoceno.
Jako každý zaměstnavatel, i MU je povinna pravidelně školit své zaměstnance v otázkách bezpečnosti práce včetně první pomoci a obdobných témat. Na Fakultě informatiky MU byla pilotně proškolena a přezkoušena část zaměstnanců e-learningovou formou - každý účastník si pročetl materiály doprovázené ilustracemi a zkušebními otázkami. Informační systém vyhodnotil odpovědi a v případě nedostatečně zvládnuté úrovně BOZP nabídl další pokus.
Výhodou tohoto typu školení z pohledu zaměstnance je individuální volba termínu, kdy se s informacemi seznámí, a množství času, který jim věnuje. E-learningová pomůcka v základní úrovni poskytuje podstatné informace, ale každý oddíl je doplněn jak přesnými citacemi zákonných norem téma upravujícími, tak dalšími zajímavými zdroji na Internetu - k problematice BOZP existuje řada webových služeb, i včetně možnosti klást dotazy expertům. Tyto detailnější informace, které využije jen zájemce, by z časových důvodů nebylo možné na prezenčním školení uvést.
Výhodou z pohledu instituce je možnost bezobslužně prověřit úroveň znalostí zaměstnanců pomocí kontrolních otázek. To v praxi obvyklých prezenčních školení často nebývá realizováno z časových či jiných důvodů.
E-learningová pomůcka je realizována nástrojem Odpovědníky, který v jednom ze svých způsobů použití umožňuje kombinovat výklad včetně multimediálních prvků a interaktivní otázky. Důležitý je také fakt, že Odpovědníky nejsou agenda omezená na použití ve studijních předmětech (i když tak se nejčastěji používají - např. jako testy či procvičování), ale že Informační systém umožňuje libovolně řídit k Odpovědníku přístup, tentokrát tedy např. povolit práci zaměstnancům konkrétního pracoviště v určitém týdnu a zaznamenat jejich výsledky. Obdobný typ e-learningu může univerzita využít pro jakákoliv další školení zaměstnanců zvyklých pracovat s Informačním systémem.
V případě, že je důležitá autentizace respondentů, je možné uskutečnit takové školení v počítačové učebně pod dohledem. V jiných případech je naopak vhodné složení testu vzdáleně a respondent by byl sám proti sobě, pokud by skládal test nesamostatně nebo podvodem.
Obr. 1: Příklad testu BOZP
31. ledna 2008