27. 10.
2010
Dosud nehodnoceno.
Vývojový tým Informačního systému Masarykovy univerzity (IS MU) přináší novinku pro učitele využívající multimediální prvky v ostrém elektronickém testování pomocí Odpovědníků. Nyní je mohou používat bez obav, že by si studenti audio nebo video spustili dříve než až u zkoušky.
Aplikace Odpovědníky je uživatelům IS MU k dispozici už od roku 2005. Využívají ji zejména učitelé, kteří pro studenty připravují elektronické testy pro průběžné procvičování a ev. kontrolují průběžnou přípravu během semestru, nebo pro závěrečné či zápočtové „ostré“ testy. K dispozici je široká paleta testových otázek a jejich možné variace. Díky tomu může učitel vytvořit zadání přesně podle svých představ a nemusí se omezovat jen na textové otázky. Otázky lze podle potřeby a pro větší názornost doplnit multimediálními prvky – obrázky, audio nebo video ukázkami.
Technické řešení dosud nedovolovalo spouštět video a audio ze složky testbank v Odpovědnících. Připomeňme, že do složky testbank se ukládají sady otázek a popisy testů a přístup do ní má pouze učitel. Složka je zabezpečena tak, aby nedošlo ke zveřejnění zadání dříve, než o tom rozhodne učitel. Učitelé předtím tedy situaci řešili tak, že videa a audia umísťovali mimo složku testbank a nastavovali přístupová práva s časovým omezením, aby si zvídaví studenti video či audio nepřehráli ještě před spuštěním samotného testu.
Obr. 1: Složku testbank najde učitel ve studijních materiálech každého předmětu. Nově ji lze využít k zabezpečení videí a audií.
Nově implementované řešení umožňuje učitelům video nebo audio použité v ostrém testu umístit do složky testbank, a studentům se jej podaří spustit až v okamžiku, kdy to učitel považuje za žádoucí. Starost se zabezpečením videí a audií tím učiteli odpadá.
Obr. 2: Využití otázek s video nebo audio ukázkami je široké. Oblíbené jsou tam, kde lze informaci předat pouze obrazem nebo hlasem.
O možnosti vkládat multimédia do Odpovědníků jsme informovali již před rokem v novince Jak oživit Odpovědníky pomocí obrázků, zvuků či videa. Tato změna potěší všechny vyučující, kteří multimédia v Odpovědnících používají především pro závěrečné testování a doposud se obávali podvodů. Studenti totiž video a audio dříve než u zkoušky nespustí.
Učitelé, kteří by rádi multimediální Odpovědníky vytvořili a nevědí, jak na to, se mohou kromě návodu v novince z loňska obrátit na podporu e-learningu IS MU e-techniky.
27. října 2010