SPUAJ001 Academic reading for students with learning differences

Celouniverzitní studia
jaro 2018
Rozsah
1/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jana Kollárová (přednášející)
Mgr. Markéta Oplatková Plocková (přednášející)
Mgr. Ilja Rajdová (pomocník)
Garance
PhDr. Petr Peňáz
Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky
Kontaktní osoba: Mgr. Ilja Rajdová
Dodavatelské pracoviště: Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky
Rozvrh
Čt 1. 3. až St 23. 5. Čt 12:00–13:35 105
Předpoklady
SOUHLAS
Základní znalost angličtiny alespoň na úrovní B1 (přinejmenším středoškolská znalost)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 8 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/8, pouze zareg.: 0/8, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/8
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je vybavit studenty se specifickými poruchami učení dovednostmi a strategiemi, které jim umožní lépe zvládat čtení textů v akademické angličtině. Studenti se seznámí s různými druhy učení, různými metodami čtení, ale i slovotvorbou a strukturou anglicky psaných textů, což jim umožní lépe porozumět textům a efektivněji s nimi pracovat.
Osnova
  • Unit 1: Učební styly, strategie, typy a charakteristika odborných/akademických textů
  • Unit 2: Práce s textem, různé způsoby/techniky čtení (intenzívní, extenzívní, skimming, scanning, internetové zdroje a programy)
  • Unit 3: Slovní druhy a jejich vzájemné vztahy, větné členy a pořádek slov ve větách oznamovacích, záporných, v otázkách (praktická cvičení, práce s různými typy úloh při čtení textů - fill in, gap text, tvoření slov, sousloví)
  • Unit 4: Odstavce, členění textů a jejich uspořádání, studijní dovednosti (praktická cvičení s různými odbornými typy textů)
  • Unit 5: Hlasité a tiché čtení, výslovnost v angličtině
  • Unit 6: Typy testů na porozumění textu, strategie skládání testů, nácvik různých typů cvičení na porozumění textu
Literatura
    doporučená literatura
  • FOLSE, Keith S., Elena Vestri SOLOMON a David CLABEAUX. Great writing. From great paragraphs to great essays. Third edition. Boston: Heinle Cengage Learning, 2015, xv, 248. ISBN 9781285750613. info
  • LANGAN, John. College writing skills with readings. Ninth edition. New York, N.Y.: McGraw-Hill, 2014, xxx, 770. ISBN 9780078036279. info
  • FOLSE, Keith S., April MUCHMORE-VOKOUN a Elena Vestri SOLOMON. Great writing. Great essays. Fourth edition. Boston: Heinle Cengage Learning, 2014, xv, 210. ISBN 9781285750620. info
  • FOLSE, Keith S., April MUCHMORE-VOKOUN a Elena Vestri SOLOMON. Great writing. Great paragraphs. Fourth edition. Boston: Heinle Cengage Learning, 2014, xvi, 302. ISBN 9781285750606. info
  • BOUCHARD, Margaret. Comprehension strategies for English language learners : 30 research-based reading strategies that help students read, understand, and really learn content from their textbooks and other nonfiction materials. New York: Scholastic, 2005, 128 stran. ISBN 0439554284. info
Výukové metody
interaktivní jazykový seminář
Metody hodnocení
Požadavky k zápočtu: docházka, aktivní práce v semináři, závěrečný test zaměřený na porozumění textu, ve kterém musejí studenti získat nejméně 70 % bodů
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2017, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, jaro 2022, jaro 2024.