CST:SPUAJ001 Academic reading for LD I - Course Information
SPUAJ001 Academic reading for students with learning differences
Pan-university studiesSpring 2018
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Jana Kollárová (lecturer)
Mgr. Markéta Oplatková Plocková (lecturer)
Mgr. Ilja Rajdová (assistant) - Guaranteed by
- PhDr. Petr Peňáz
Support Centre for Students with Special Needs
Contact Person: Mgr. Ilja Rajdová
Supplier department: Support Centre for Students with Special Needs - Timetable
- Thu 1. 3. to Wed 23. 5. Thu 12:00–13:35 105
- Prerequisites (in Czech)
- SOUHLAS
Základní znalost angličtiny alespoň na úrovní B1 (přinejmenším středoškolská znalost) - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 8 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/8, only registered: 0/8, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/8 - fields of study / plans the course is directly associated with
- Applied Biochemistry (programme PřF, B-AB)
- Applied Informatics (programme FI, B-AP)
- DAP Special Education Teacher Education for Lower Secondary Schools (programme PdF, C-CV)
- Law (programme PrF, M-PPV)
- Special Education (programme PdF, B-SPD) (2)
- Special Education (programme PdF, B-SPD, specialization Logopedy)
- Special Education (programme PdF, B-SPD, specialization Ostatní pedie)
- Special Education (programme PdF, C-CV)
- Special Education (programme PdF, C-CV, specialization Čtvrtá specializace)
- Special Education (programme PdF, C-CV, specialization Základní studium)
- Special Education (programme PdF, N-SPD) (2)
- Special Education (programme PdF, N-SPD, specialization Logopedy) (2)
- Special Education (programme PdF, N-SPD, specialization Ostatní pedie) (2)
- Special Education (programme PdF, N-SPD, specialization Více vad) (2)
- Special Education (programme PdF, N-SS)
- Special Education (programme PdF, Rig-SPD)
- Special Education for Education (programme PdF, B-SPE)
- Special Education for Education (programme PdF, B-TV)
- Special Education (programme PdF, D-SPD) (2)
- Upper Secondary School Teacher Training in Special Education (programme PdF, M-SS)
- Lower Secondary School Teacher Training in Special Education (programme PdF, M-ZS4)
- Lower Secondary School Teacher Training in Special Education (programme PdF, N-ZS)
- Upper Secondary School Teacher Training in Art (programme PdF, M-SS)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem kurzu je vybavit studenty se specifickými poruchami učení dovednostmi a strategiemi, které jim umožní lépe zvládat čtení textů v akademické angličtině. Studenti se seznámí s různými druhy učení, různými metodami čtení, ale i slovotvorbou a strukturou anglicky psaných textů, což jim umožní lépe porozumět textům a efektivněji s nimi pracovat.
- Syllabus (in Czech)
- Unit 1: Učební styly, strategie, typy a charakteristika odborných/akademických textů
- Unit 2: Práce s textem, různé způsoby/techniky čtení (intenzívní, extenzívní, skimming, scanning, internetové zdroje a programy)
- Unit 3: Slovní druhy a jejich vzájemné vztahy, větné členy a pořádek slov ve větách oznamovacích, záporných, v otázkách (praktická cvičení, práce s různými typy úloh při čtení textů - fill in, gap text, tvoření slov, sousloví)
- Unit 4: Odstavce, členění textů a jejich uspořádání, studijní dovednosti (praktická cvičení s různými odbornými typy textů)
- Unit 5: Hlasité a tiché čtení, výslovnost v angličtině
- Unit 6: Typy testů na porozumění textu, strategie skládání testů, nácvik různých typů cvičení na porozumění textu
- Literature
- recommended literature
- FOLSE, Keith S., Elena Vestri SOLOMON and David CLABEAUX. Great writing. From great paragraphs to great essays. Third edition. Boston: Heinle Cengage Learning, 2015, xv, 248. ISBN 9781285750613. info
- LANGAN, John. College writing skills with readings. Ninth edition. New York, N.Y.: McGraw-Hill, 2014, xxx, 770. ISBN 9780078036279. info
- FOLSE, Keith S., April MUCHMORE-VOKOUN and Elena Vestri SOLOMON. Great writing. Great essays. Fourth edition. Boston: Heinle Cengage Learning, 2014, xv, 210. ISBN 9781285750620. info
- FOLSE, Keith S., April MUCHMORE-VOKOUN and Elena Vestri SOLOMON. Great writing. Great paragraphs. Fourth edition. Boston: Heinle Cengage Learning, 2014, xvi, 302. ISBN 9781285750606. info
- BOUCHARD, Margaret. Comprehension strategies for English language learners : 30 research-based reading strategies that help students read, understand, and really learn content from their textbooks and other nonfiction materials. New York: Scholastic, 2005, 128 stran. ISBN 0439554284. info
- Teaching methods (in Czech)
- interaktivní jazykový seminář
- Assessment methods (in Czech)
- Požadavky k zápočtu: docházka, aktivní práce v semináři, závěrečný test zaměřený na porozumění textu, ve kterém musejí studenti získat nejméně 70 % bodů
- Language of instruction
- Czech
- Follow-Up Courses
- Further Comments
- Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Spring 2018, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/cus/apring2018/SPUAJ001