SPUAJ001 Academic reading for students with learning differences

Pan-university studies
Spring 2019
Extent and Intensity
1/1/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. et Mgr. Eva Barnová (lecturer)
Mgr. Jana Kollárová (lecturer)
Mgr. Michaela Navrátilová (lecturer)
Mgr. Markéta Oplatková Plocková (lecturer)
Mgr. Ilja Rajdová (assistant)
Guaranteed by
PhDr. Petr Peňáz
Support Centre for Students with Special Needs
Contact Person: Mgr. Ilja Rajdová
Supplier department: Support Centre for Students with Special Needs
Prerequisites (in Czech)
Základní znalost angličtiny alespoň na úrovní B1 (přinejmenším středoškolská znalost)
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 4 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/4, only registered: 0/4, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/4
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 29 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Cílem kurzu je vybavit studenty se specifickými poruchami učení dovednostmi a strategiemi, které jim umožní lépe zvládat čtení textů v akademické angličtině. Studenti se seznámí s různými druhy učení, různými metodami čtení, ale i slovotvorbou a strukturou anglicky psaných textů, což jim umožní lépe porozumět textům a efektivněji s nimi pracovat.
Syllabus (in Czech)
  • Unit 1: Učební styly, strategie, typy a charakteristika odborných/akademických textů
  • Unit 2: Práce s textem, různé způsoby/techniky čtení (intenzívní, extenzívní, skimming, scanning, internetové zdroje a programy)
  • Unit 3: Slovní druhy a jejich vzájemné vztahy, větné členy a pořádek slov ve větách oznamovacích, záporných, v otázkách (praktická cvičení, práce s různými typy úloh při čtení textů - fill in, gap text, tvoření slov, sousloví)
  • Unit 4: Odstavce, členění textů a jejich uspořádání, studijní dovednosti (praktická cvičení s různými odbornými typy textů)
  • Unit 5: Hlasité a tiché čtení, výslovnost v angličtině
  • Unit 6: Typy testů na porozumění textu, strategie skládání testů, nácvik různých typů cvičení na porozumění textu
Literature
    recommended literature
  • FOLSE, Keith S., Elena Vestri SOLOMON and David CLABEAUX. Great writing. From great paragraphs to great essays. Third edition. Boston: Heinle Cengage Learning, 2015, xv, 248. ISBN 9781285750613. info
  • LANGAN, John. College writing skills with readings. Ninth edition. New York, N.Y.: McGraw-Hill, 2014, xxx, 770. ISBN 9780078036279. info
  • FOLSE, Keith S., April MUCHMORE-VOKOUN and Elena Vestri SOLOMON. Great writing. Great essays. Fourth edition. Boston: Heinle Cengage Learning, 2014, xv, 210. ISBN 9781285750620. info
  • FOLSE, Keith S., April MUCHMORE-VOKOUN and Elena Vestri SOLOMON. Great writing. Great paragraphs. Fourth edition. Boston: Heinle Cengage Learning, 2014, xvi, 302. ISBN 9781285750606. info
  • BOUCHARD, Margaret. Comprehension strategies for English language learners : 30 research-based reading strategies that help students read, understand, and really learn content from their textbooks and other nonfiction materials. New York: Scholastic, 2005, 128 stran. ISBN 0439554284. info
Teaching methods (in Czech)
interaktivní jazykový seminář
Assessment methods (in Czech)
Požadavky k zápočtu: docházka, aktivní práce v semináři, závěrečný test zaměřený na porozumění textu, ve kterém musejí studenti získat nejméně 70 % bodů
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further Comments
Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught each semester.
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Spring 2017, Spring 2018, Autumn 2018, Autumn 2019, spring 2020, Spring 2022, spring 2024.
  • Enrolment Statistics (Spring 2019, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/cus/spring2019/SPUAJ001