CST:SPNJ003 German D3 - Course Information
SPNJ003 German for hearing impaired students III
Pan-university studiesAutumn 2009
- Extent and Intensity
- 2/2. 2 credit(s) (plus 2 credits for an exam). Recommended Type of Completion: zk (examination). Other types of completion: z (credit).
- Teacher(s)
- PhDr. Lenka Hricová, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Ilja Rajdová (assistant) - Guaranteed by
- PhDr. Petr Peňáz
Visual Communication Section – Support Centre for Students with Special Needs
Contact Person: Mgr. Ilja Rajdová - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 15 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/15, only registered: 0/15, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/15 - fields of study / plans the course is directly associated with
- there are 34 fields of study the course is directly associated with, display
- Course objectives (in Czech)
- Student si v rámci tohoto předmětu prohloubí znalosti a dovednosti získané v předchozích kurzech němčiny (Němčina pro neslyšící 1 a 2). Student získá dovednosti na jazykové úrovni B2 dle Evropského referenčního rámce. Student bude rozumět nejdůležitějším bodům o aktuálních a známých tématech v krátkých novinových článcích, hlavním myšlenkám komentářů a rozhovorů v novinách a časopisech. umět z kontextu odhadnout význam jemu neznámých slov, umí „přelétnout“ krátké texty a zjistit důležitá fakta a informace. Bude rozumět standardním úředním dopisům, v příběhu rozumí ději, který je jasně členěn a pozná nejdůležitější epizody a události. Student bude umět přirozeným způsobem zahájit, udržovat a ukončit konverzaci a úspěšně střídat role posluchače a mluvčího. Je schopen zúčastnit se dlouhých rozhovorů, umí odůvodnit a obhájit své názory, vyjádřit své pocity v nejrůznější intenzitě. Student bude umět psát podrobné texty typu slohové práce na témata, která ho zajímají. Umí písemně shrnout informace z různých pramenů a médií, v textu je schopen vyzdvihnout důležité body.
- Syllabus
- Themen: Universitätsleben, Bewerbung, Persönlichkeiten (meines Faches), EU, Kulturelle Besonderheiten, Mein Lieblingsland, mein Traumland, Gesunder Lebensstil, Medien und Internet, Beziehungsvielfalt und Probleme im Zusammenleben, Vorbereitet für den Beruf? Grammatik: Nebensätze mit damit und ohne…zu + Inf.; Nebensätze mit seit, bis, während, bevor Originalform des Konjunktivs II. und würd- + Inf.; irreale Wünsche und Vergleiche Nebensätze mit so dass und so…, dass; Hauptsätze mit deshalb und also Genitiv nach Nomen und Präpositionen; brauchen als Verb und Modalverb Pronominaladverbien dafür, dazu, damit… und Fragepronomen wofür, wozu, womit…; Adjektive im Genitiv Hauptsätze mit denn; Nebensätze mit da; schwache Deklination Nebensätze mit statt…zu + Inf., anstatt dass, statt + Genitiv Zustandspassiv mit sein; Passiv im Präteritum, Perfekt, Plusquamperfekt und Futur I. Passivsätze ohne Subjekt und mit es Partizip Präsens und Partizip Perfekt als Adjektive; Verben als Nomen.
- Literature
- DALLAPIAZZA, Rosa-Maria. Tangram : Deutsch als Fremdsprache. 2. Aufl. Ismaning: Max Hueber Verlag, 2002, 1 sv. ISBN 3190015848. info
- Teaching methods
- theoretical preparation, practical teaching, group work, homeworks, discussion / interview
- Assessment methods
- Written test (it is necessary to successfully cope with 75% correct answers), oral exam.
- Language of instruction
- German
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
- Enrolment Statistics (Autumn 2009, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/cus/autumn2009/SPNJ003