T_CJV_AJA2 Entrance Test A2 - English

Pan-university studies
Spring 2015
Extent and Intensity
0/2. 0 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Jana Kollárová (lecturer)
Mgr. Daniela Dvořáková (lecturer)
Mgr. Radka Mlýnková (lecturer)
Mgr. Veronika Vávrová (lecturer)
PhDr. Jiří Vacek, CSc. (lecturer)
Mgr. Petr Klouda (seminar tutor)
Mgr. Markéta Oplatková Plocková (seminar tutor)
Mgr. Eva Tomaštíková (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Veronika Vávrová
Language Centre, Faculty of Education Division – Language Centre
Contact Person: Mgr. Ilja Rajdová
Supplier department: Support Centre for Students with Special Needs
Prerequisites
SOUHLAS
A2 level knowledge of English (Level A2 is defined by the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR) and usually requires two years of previous study when studying 2 to 3 hours a week).
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 42 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives
NB: Students studying a foreign language as the main course of their study do not register Entrance test A2 and the information below does not concern them at all.) WHO IS OBLIGED TO REGISTER FOR THE ENTRANCE TEST A2: The compulsory study of a foreign language is part of the following study programmes: "Social Education", "Special Needs Education", "Primary School Teaching Assistant Training" and "Upper Secondary School Teacher Training"). Students can choose between English or German. In semester 1, they register for the Entrance test A2 in one of the languages offered. If they are credited, they may register for "English/German for Social/Special Educators A" or "English/German for Teachers A" or "English/German for Technology Teachers A" semester 2, and a follow-up course "B" in semester 3. In case of poor knowledge, we recommend that students register for the Entrance test A2 only in their third semester. THE AIM OF THE ENTRANCE TEST A2 is to find out whether the students have achieved at least the minimum required entrance level of knowledge, which is A2. The follow-up compulsorily-optional foreign language courses at the Faculty of Education are taught at level B1 (Bachelor's degree) and B2 (Master's degree). The courses develop academic and specialist language. B1, resp. B2 level of knowledge of at least one foreign language as one of the of the key competences of MU university graduates, which gives the study of a foreign language importance equal to that of the main study discipline(s).
Syllabus
  • Předmět Vstupní test A2 je organizován následovně: 1) úvodní konzultace (seznámení s předmětem + jazykovým vzděláváním na PedF) - o termínu konání jsou studenti informováni emailem před začátkem semestru; 2) cvičný test v odpovědnících v is.muni; 3) samostatná příprava na zápočtový test na základě doporučené literatury a odpovědníků v is.muni; 4) zápočtový test ve zkouškovém období (leden/únor); INFORMACE O ZÁPOČTOVÉM TESTU: Test ověřuje, zda student dosáhnul jazykové úrovně A2. Struktura: 1) poslech (cca 10 bodů); 2) porozumění psanému textu (cca 10 bodů); 3) slovní zásoba a gramatika (cca 20 bodů); Pro udělení zápočtu je třeba získat min. 70% bodů; Časový limit: 25 - 30 min (mimo poslech). K přípravě doporučujeme využít např. materiály na: http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1565 Výčet gramatických jevů a slovní zásoby na úrovni A2, který by měl student ovládat pro úspěšné zvládnutí testu: GRAMATIKA: to be (časování slovesa “být”), articles (základní pravidla pro používání členů v AJ), this/that/these/those, have got, possessive (přivlastňování v AJ), present simple (přítomný čas prostý), like/hate…sth. /doing sth., adverbs of frequency (sometimes, often, usually, never, …), can/can’t, there is/are…, some, any, no, countables/uncountables (počitatelná/nepočitatelná podstatná jména), how much, how many, was/were, past simple, regular/irregular verbs (minulý čas prostý, min. 40 nejběžnějších nepravidelných sloves), comparative and superlative adjectives (stupňování přídavných jmen) present continuous (přítomný čas průběhový), future intentions: going to/would like to and want to (vyjádření budoucího záměru/plánu v AJ), infinitive of purpose (infinitiv účelový, ekvivalent české vedlejší věty učelové), will, might, present perfect (předpřítomný čas prostý), time phrases with present perfect and past simple (typická časová určení používaná s minulým/předminulým časem), prepositions of place, movement and time (základní předložky místa, pohybu a času), must, have to, don’t have to. Okruhy SLOVNÍ ZÁSOBY: Countries, nationalities. Jobs. Everyday objects. Family and family relations. Common verbs. Daily routines. Transport. Food, eating out. Dates, years, decades and centuries. Shops and shopping. Clothes. Animals and natural features. Weather. City and countryside. Education and careers. Communication. Describing things, people and events - adjectives.
Literature
    recommended literature
  • Materials for self-study and practice: http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1565
  • MURPHY, Raymond. Essential grammar in Use : a self-study reference and practice book for elementary students of English : with answers. 3rd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2007, xi, 319. ISBN 9780521675802. info
  • SOARS, Liz and John SOARS. New Headway English course. Oxford: Oxford University Press, 2000, 96 s. ISBN 0194366669. info
  • SOARS, Liz and John SOARS. New Headway English course. [s anglicko-českým slovníčkem]. Oxford: Oxford University Press, 2000, 96 s. ISBN 0194375722. info
  • CUNNINGHAM, Sarah, Peter MOOR and Frances EALES. Cutting edge. [with mini-dictionary]. Harlow: Longman, 2001, 159 s. ISBN 0582403944. info
  • CUNNINGHAM, Sarah and Peter MOOR. Cutting edge : elementary : workbook : [with key]. Harlow: Longman, 2001, 110 s. ISBN 0582403936. info
  • VINCE, Michael and Kevin MCNICHOLAS. Elementary language practice with key : English grammar and vocabulary. Oxford: Macmillan, 2003, 288 s. ISBN 9781405007641. info
  • MCCARTHY, Michael and Felicity O'DELL. English vocabulary in use. Cambridge: Cambridge University Press, 1999, 168 s. ISBN 0521599571. info
  • SWAN, Michael and Catherine WALTER. The good grammar book : a grammar practice book for elementary to lower-intermediate students of English : with answers. Oxford: Oxford University Press, 2001, 324 s. ISBN 0194315193. info
Teaching methods
1) Introductory consultation; 2) Mock test providing feedback on achieved level of English; 3) Self-study by means of recommended literature and electronic tests (is.muni).
Assessment methods
Pro získání zápočtu je třeba uspět v ZÁPOČTOVÉM TESTU. ORGANIZACE ZÁPOČTOVÉHO TESTU: Zápočtové testy na úrovni A2 probíhají s roční periodicitou vždy v lednu/únoru. Vyhlašují se tři termíny – 1. řádný, 2. řádný a opravný, 3. opravný. Studenti mají povinnost se PŘIHLÁSIT NA ZKUŠEBNÍ TERMÍN prostřednictvím IS.MUNI (termíny jsou vyhlašovány v prosinci). Zápočet je udělen studentům, kteří získají alespoň 70% bodů (tj. 28 ze 40). Části testu: poslech, čtení, gramatika a slovní zásoba. Informace o možnosti uznání předmětu viz http://www.ped.muni.cz/katedry-a-instituty/cjv/uznavani-predmetu/
Language of instruction
English
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
General note: Předmět je určen pouze studentům se specifickými nároky. Slouží k evidenci individuální výuky.
Information on course enrolment limitations: Vstupní test nutno úspěšně absolvovat před zapsáním předmětu Cizí jazyk A - anglický. Vstupní test pro prezenční bakalářské studium. Nutno úspěšně absolvovat v předstihu (obvykle v lednu).
Teacher's information
http://www.ped.muni.cz/katedry-a-instituty/cjv/vstupni-test-a2/
The course is also listed under the following terms Autumn 2013.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/cus/spring2015/T_CJV_AJA2