CORE040 Universal design - inclusion of alterity - accessibility

Pan-university studies
spring 2023
Extent and Intensity
2/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
Ing. Boris Janča (lecturer)
Mgr. Lukáš Másilko (lecturer)
Ing. Svatoslav Ondra (lecturer)
PhDr. Petr Peňáz (lecturer)
Bc. Ing. Karel Sobol (lecturer)
Mgr. et Mgr. Tomáš Varga (lecturer)
Bc. Mgr. Alexandr Zvonek, Ph.D. (lecturer)
Bc. Aleš Moravec (seminar tutor)
Guaranteed by
PhDr. Petr Peňáz
Support Centre for Students with Special Needs
Supplier department: Support Centre for Students with Special Needs
Timetable
Mon 13. 2. to Mon 15. 5. Mon 16:00–17:40 107
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives (in Czech)
Předmět nabídne teoretický úvod k otázkám univerzálnosti, jinakosti a jejich vzájemné slučitelnosti, tedy sdílení jinakosti. Na tento úvod naváže moderované provázení účastníků různými vědními obory, zastupovanými postupně teoriteickými a praktickými specialisty dílčích oborů.

Důraz při tomto moderování bude kladen na propojování odlišných metodologií a na slabé či rizikové body v dílčích koncepcích, které je zapotřebí překonat k dosažení cíle, totiž k vytvoření univerzálního designu a k pohotovému a profesionálnímu uspokojování individuálních potřeb. Přítomnost studentů z různých studijních programů bude chápána jako výhodná modelová situace, umožňující reflektovat problematiku z různých stran a nacházet alternativní řešení kompatibilní s vytyčeným cílem.
Learning outcomes (in Czech)
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- identifikovat základní principy univerzálního designu;
- pojmenovat výhody a nevýhody univerzálního designu;
- odlišit univerzální design od individuálních adaptací.
Syllabus (in Czech)
  • Mezinárodní právní rámec vymezující rovné příležitosti a přístupnost;
  • České právní předpisy vymezující rovné příležitosti a přístupnost;
  • Diverzita sociální, genderová, politická, kulturní a náboženská, fyzická a zdravotní;
  • Principy univerzálního designu;
  • Individuální adaptace osob se smyslovým postižením;
  • Individuální adaptace osob se pohybovým postižením;
  • Individuální adaptace osob se skrytým postižením;
  • Přístupnost webového rozhraní;
  • Typologie a role asistivních technologií.
Literature
    required literature
  • Inclusive higher education. Edited by Zuzana Čerešňová. First edition. Prague: Nakladatelství Gasset, 2018, 239 stran. ISBN 9788087079607. info
    recommended literature
  • PEŇÁZ, Petr and Svatoslav ONDRA. E-Simplicity versus e-Complexity: Some Remarks on the Perspectives of the Universal Design for Learning. Online. In Proceedings: The International Workshop on Digitization and E-Inclusion in Mathematics and Science 2012 (DEIMS12), February 8-10 2012, Tokyo. Tokyo: Nihon University, 2012, p. 1-18. URL info
  • Universal design for learning in the classroom : practical applications. Edited by Tracey E. Hall - Anne Meyer - David H. Rose. New York: The Guilford Press, 2012, xix, 156. ISBN 9781462506316. info
Teaching methods (in Czech)
Přednášky s možností bezprostředních dotazů. Aktivní účast a zapojení do diskuze ve výuce.
Assessment methods (in Czech)
Kolokvium
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
Information on course enrolment limitations: Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
The course is also listed under the following terms spring 2024, Autumn 2024, spring 2025.
  • Enrolment Statistics (spring 2023, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/cus/spring2023/CORE040