ESF:C_KVVEFI Public Finance in CR & EU - Course Information
C_KVVEFI Public Finance in the Czech Republic and EU
Faculty of Economics and AdministrationAutumn 2004
- Extent and Intensity
- 4/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. Ing. Robert Jahoda, Ph.D. (lecturer)
doc. Ing. Jaroslav Rektořík, CSc. (alternate examiner) - Guaranteed by
- doc. PhDr. Jan Šelešovský, CSc.
Department of Public Economics – Faculty of Economics and Administration
Contact Person: Barbara Szláviková - Timetable
- Sat 23. 10. 12:50–16:15 P102
- Prerequisites (in Czech)
- Doporučeným předpokladem pro obor Veřejná ekonomika a správa je absolvování předmětu Veřejná ekonomie.
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Regional Development and Local Administration (programme ESF, C-CV)
- Public Economy and Administration (programme ESF, C-CV)
- Course objectives
- Public Finance in the Czech Republic and EU (DSVE) It aims to deepen and extend theoretical knowledge of public finance. Its content is divided into two basic blocks. The first one explains the components of public finance including municipal finance and fund financing, budgetary system and budgeting process, structure of public expenditure and revenues and management of funds in public sector. The second block deals with fiscal federalism, the stabilising function of public finance with emphasis on the European Union's public finance. The system of knowledge gained in this course serves as a theoretical-methodological basis for comprehension of the subsequent master degree subjects in the programmes Public Economy and Regional Development and Administration.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Odlišné názory na veřejné finance jako vědní disciplínu a její základní kategorie. Stručný historický vývoj teorie a praxe veřejných financí. Teoretické zázemí vzniku a rozvoje funkcí veřejných financí. Vertikální a horizontální struktura veřejných financí a tendence k jejich decentralizaci, diverzifikaci a internacionalizaci. 2. Rozpočtová soustava. Rozpočtový proces. Rozpočtová skladba. Modely veřejných financí a faktory determinující dynamiku a strukturu veřejných příjmů a výdajů. Vývoj veřejných financí po II. světové válce v průmyslově vyspělých zemích a ve státech s centrálně plánovitým hospodářstvím. Specifika vývoje veřejných financí v rozvojovém světě. 3. Teorie fiskálního federalismu a její praktická realizace. Základní nástroje alokace a distribuce. Veřejné výdajové programy. Možnosti objektivizace výdajových položek. Programování rozpočtů. Subsidiarita, decentralizační teorém a stabilizační funkce veřejných financí. Možné cíle a nástroje stabilizační politiky na regionální a municipální úrovni. Konzistence cílů a nástrojů fiskálních funkcí na ústřední, regionální a municipální úrovni. 4. Soudobá vývojová podoba veřejných financí v České republice. Interpretace rozpočtových pravidel republiky. Střednědobý rozpočtový výhled, státní rozpočet, rozpočtové provizorium. Kapitoly. Účast státního rozpočtu na financování programu a poskytování dotací a návratných finančních výpomocí ze státního rozpočtu. Hodnocení plnění státního rozpočtu. Časové určení a účelovost prostředků SR. Rozpočtová opatření, vládní rozpočtová rezerva. 5. Státní závěrečný účet. Mimořádný státní závěrečný účet, nouzový státní rozpočet a válečný státní rozpočet. Řízení likvidity státní pokladny a státního dluhu, státní aktiva a pasiva. Hospodaření s prostředky Národního fondu. Finanční kontrola. Porušení rozpočtové kázně. Hospodaření organizačních složek státu a příspěvkových organizací. 6. Rozpočtová pravidla územních rozpočtů a jejich význam pro fungování veřejných financí v ČR. Finanční hospodaření územních samosprávných celků. Rozpočtový výhled. Rozpočet územního samosprávného celku a svazku obcí. Peněžní fondy. Obsah rozpočtu. Příjmy rozpočtu krajů a obcí. Výdaje rozpočtu kraje a obcí. 7. Rozpočtový proces krajů a obcí. Rozpočtové provizorium. Rozpis rozpočtu. Změny rozpočtu. Závěrečný účet krajů a obcí. Časové použití rozpočtu a účelovost rozpočtových prostředků. Návratnost rozpočtových prostředků. Kompenzační peněžní operace. Poručení rozpočtové kázně. Druhy organizací územních samosprávných celků. Organizační složky územních samosprávných celků. Příspěvkové organizace územních samosprávných celků. Finanční hospodaření svazku obcí. 8. Vývoj a specifika fondového financování v České republice. Státní účelové fondy. Svěřenecké fondy. Role vládních agentur. Zvláštnosti a historický význam privatizačních fondů. Podniková úroveň struktury veřejných financí v ČR. Rozporné názory na marginální subjekty veřejných financí v ČR. Očekávané změny ve struktuře veřejných financí ČR. 9. Vymezení fiskálních institucí. Místo parlamentu (Rozpočtového výboru), vlády a Ministerstva financí. Územně finanční a celní orgány. ČNB a NKÚ ve vztahu k veřejných financím. Vznik a historický vývoj stabilizační funkce veřejných financí. Vztah fiskální a monetární politiky. Zvláštnosti realizace stabilizační funkce veřejných financí v podmínkách české ekonomiky. 10. Fiskální politika a daňová politika. Vliv daňové politiky na makroekonomické souvislosti. Daňová politika a pojetí modelu daňové soustavy. Funkcionální aspekty daňové soustavy. Tendence ve vývoji daňové kvóty a její různé ukazatele. Sdílené a svěřené daně. Systém rozpočtového určení daní. 11. Zahraniční zkušenosti z participace veřejného sektoru na kapitálovém trhu. Emise pokladničních poukázek a státních dluhopisů - nástroj úvěrový a nástroj hospodářské politiky. Zvláštnosti pokladničních poukázek ČNB a FNM. Státní akciové společnosti a zlaté akcie. Specifika účasti státních fondů, vládních agentur, zdravotních pojišťoven, organizací veřejného a neziskového sektoru na kapitálovém trhu. 12. Typy portfolií cenných papírů ve veřejném sektoru a zvláštnosti jejich řízení. Emise komunálních obligací. Municipální holdingy a zakládání akciových společností. Majetkové účasti v obchodních společnostech. Protichůdné názory na vybavenost a portfolia cenných papírů ve vlastnictví samosprávy . 13. Příčiny formování nadnárodních veřejných financí. Společný rozpočet Evropské unie. Vznik a vývoj společného rozpočtu a procedury jeho sestavování. Výdajová stránka rozpočtu EU. Příjmová stránka rozpočtu EU. Vztah rozpočtu EU k veřejným rozpočtům členských států. Fondové financování v EU. 14. Účetní dvůr a jeho úkoly ve vztahu k rozpočtu EU. Role Evropské investiční banky. Společný celní sazebník EU. Daňové systémy ve státech EU. Problematika daně z přidané hodnoty. Význam sjednocování spotřebních daní. Perspektivy harmonizace daňových soustav. Zvláštnosti realizace funkcí veřejných financí v EU.
- Literature
- Šelešovský, J., Jahoda, R.: Veřejné finance v ČR a EU, studijní opora, ESF MU, Brno 2003
- REKTOŘÍK, Jaroslav and Jan ŠELEŠOVSKÝ. Jak řídit kraj, město a obec. II. díl - Finance, rozpočty, účetnictví, veřejná kontrola. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2002, 145 pp. Rukověť územní samosprávy. ISBN 80-210-2955-5. info
- Peková, J.: Veřejné finance, ASPI 2002
- Hamerníková, B., Kubátová, K.: Veřejné finance, Eurolex Bohemia, Praha 1999
- Assessment methods (in Czech)
- Zkouška má písemná a ústní formu.
- Language of instruction
- Czech
- Follow-Up Courses
- Further comments (probably available only in Czech)
- Information on completion of the course: do 15.5.2005
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Autumn 2004, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/econ/autumn2004/C_KVVEFI