C_KHZAFI_T Introduction to Philosophy

Faculty of Economics and Administration
Autumn 2007
Extent and Intensity
12/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Marek Timko, Ph.D. (lecturer)
Ing. Tomáš Psota, MBA (assistant)
Guaranteed by
doc. PhDr. Božena Šmajsová Buchtová, CSc.
Department of Business Management – Faculty of Economics and Administration
Contact Person: Dana Krejčí
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Obsah předmětu tvoří čtyři tematických celky, z nichž první, tj. dějiny filosofie, je navázáním na výuku společensko-vědních předmětů na střední škole. Dalšími tematickými celky jsou autorem rozpracované součásti dnešní systematické filosofie: evoluční ontologie, evoluční gnoseologie, filosofie techniky. Druhá část, tj. evoluční ontologie, tvoří teoretické východisko pro interpretaci evoluční gnoseologie i filosofie techniky. Ve všech těchto částech se obecně srozumitelným způsobem ukazuje, co je příroda a přirozená evoluce, a co je vůči přírodě opoziční kultura (civilizace) a evoluce sociokulturní. Výklad, který vychází z poznatků a teorií současných systémových věd, objasňuje nejen proces přirozené a kulturní evoluce, ale také málo známý problém informace a ontické role informace v otevřených nelineárních systémech: tj. v systémech živých i kulturních. Také problém poznání je interpretován nejen tradičně, tj. jako získávání informace z vnějšího prostředí člověka, ale i evolučně ontologicky, tj. jako ontická procedura, jíž otevřené nelineární systémy získávají a využívají informaci pro vlastní růst a reprodukci. Část s názvem filosofie techniky interpretuje dvě linie technického vývoje (biotickou i abiotickou), problém evoluce techniky, konflikt biosféry a technosféry i málo známou abiotickou techniku zemědělskou a informační.
Syllabus (in Czech)
  • Tematický plán přednášek 1. Úvod, vstupní test 2. Co je filosofie, filosofické disciplíny, zvláštnost filosofické metody, vztah filosofie a vědy, filosofie a náboženství, filosofie a umění, filosofie a politiky 3. Filosofie antická, středověká a renesanční, hlavní školy, představitelé a problémy 4. Filosofie novověká, velké systémy 17.století, osvícenství, pozitivismus, anglický empirismus, německá klasická filosofie, filosofie marxistická a existenciální, filosofie jazyka, filosofie amerického pragmatismu, hermeneutika, analytická filosofie 5. Ontologie jako teorie bytí, historie a význam, ontologie řecká a středověká, ontologie mechanického materialismu, ontologie existenciální, kritická ontologie N. Hartmanna 6. Ontologie evoluční, obecná charakteristika, vztah bytí a dění, evoluce, dva ontické řády, dva typy ontické uspořádanosti 7. Ontologie evoluční, otevřené nelineární systémy, informace, ontická role informace 8. Kontrolní test 9. Evoluční gnoseologie, co je poznání, biologické a kulturní předpoklady poznání, jazyk jako fenomén kultury 10. Evoluční gnoseologie, poznání obyčejné a vědecké, ontická role poznání 11. Evoluční gnoseologie, problém pravdy, kritéria pravdy, problém kompatibility 12. Filosofie techniky, co je technika, dvě linie techniky, problém evoluce techniky 13. Filosofie techniky, technika produktivní, spotřební a informační, konflikt biosféry a technosféry.
Literature
  • Šmajs, J. Základy systematické filosofie. Distanční studijní opora. Brno: Vydavatelství MU, 2006 (rozpracovaná pilotní verze skript, termín odevzdání 31. 5.)
Assessment methods (in Czech)
Studenti zpracovávají v průběhu semestru jeden POT. Termín jeho odevzdání je týden před vykonáním zkoušky a je podmínkou připuštění ke zkoušce. Závěrečný písemný test spočívá ve volné odpovědi na tři otázky v časovém limitu půl hodiny. Test je hodnocen klasifikační stupnicí A až F. Dopustí-li se student u zkoušky nedovoleného jednání jako je opisování, vynášení zadání testů, používání nedovolených pomůcek, jednání narušující průběh zkoušky a její objektivitu, přeruší učitel zkoušku a podle závažnosti přestupku udělí klasifikaci do ISu F, nebo FF, případně i FFF.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on completion of the course: do 20.5.2007
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Note related to how often the course is taught: 12 hodin.
Information on the extent and intensity of the course: 12 hodin.
The course is also listed under the following terms Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2006.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/econ/autumn2007/C_KHZAFI_T