ESF:PEHDPN Economic History for NE - Course Information
PEHDPN Economic History for Students of National Economy
Faculty of Economics and AdministrationAutumn 2007
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. Ing. Libor Žídek, Ph.D. (lecturer)
doc. Ing. Libor Žídek, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- prof. PhDr. Kamil Fuchs, CSc.
Department of Economics – Faculty of Economics and Administration
Contact Person: Lydie Pravdová - Timetable
- each even Tuesday 11:05–12:45 P103
- Timetable of Seminar Groups:
PEHDPN/2: each even Tuesday 15:30–17:05 S315, L. Žídek - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 40 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/40, only registered: 0/40, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/40 - fields of study / plans the course is directly associated with
- Economics (programme ESF, M-EKT)
- Economics (programme ESF, N-EKT)
- Economic Policy (programme ESF, M-HPS)
- Economic Policy (programme ESF, N-HPS)
- Course objectives
- The objective of the course, which continues World Economy from the 5th semester, is to analyse the world economy from the point of view of economic growth. In certain periods of the last two centuries, some countries reached a very high rate of growth and that often happened thanks to economic reforms. The course tries to answer the question: "Which economic factors are the most relevant to the economic growth?" Among the analysed countries is Great Britain in the 19th century, Germany after the World War II, Chile from 1970 to 1990, South Korea after the World War II, China and New Zealand since the 80s. The course consists of lectures and exercises. The exercises are obligatory and for obtaining the credit it is necessary to become actively involved in their activities, which will consist in analysing various economic magazine articles related to the given topic. Students are asked to read them beforehand to be acquainted with the topic before the discussion starts. Credit requirements: active participation in seminars, reading recommended literature. Examination: written, oral.
- Syllabus (in Czech)
- Přednášky: 1 Ekonomický růst příčiny extenzivní a intenzivní, empirické studie hospodářského růstu 3 Velká Británie v době průmyslové revoluce politický a ekonomický vývoj, příčiny vzestupu 5 Německý ekonomický zázrak situace po válce, průběh reforem, dopady reforem – hospodářské výsledky 7 Chilská ekonomická reforma 1973 – 1989 politický vývoj - Allende a Pinochet, hospodářská politika a hospodářské výsledky 9 Ekonomický vývoj Jižní Koreje po 2. světové válce ekonomická situace po válce, politický vývoj, jednotlivá období hospodářského vzestupu 12 Ekonomická reforma na Novém Zélandu 1984 – 1995 situace na počátku 80. let, hospodářské kroky labouristické a nacionální vlády v 80. a 90. letech Semináře: 2) Ekonomický růst 4) Faktory vzestupu Velké Británie v 19. století 6) Analýza dopadů sjednocení Německa 8) Chilská penzijní reforma 10) Měnová krize v Jižní Koreji v roce 1997 11) Současná situace čínské ekonomiky 13) Dopady novozélandské ekonomické reformy
- Literature
- ŽÍDEK, Libor. Determinanty hospodářského růstu (The Determinants of economic growth). In Konkurenceschopnost české ekonomiky. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2006, p. 56-73, 17 pp. CVKS. ISBN 8021041579. info
- ŽÍDEK, Libor. Hospodářský vývoj Číny: (1949-2005) (China economic development (1949-2005)). Národohospodárský obzor. Brno: ESF MU Brno, 2006, VI, No 2, p. 72-90, 18 pp. ISSN 1213-2446. info
- ŽÍDEK, Libor. Chilská ekonomika za Pinocheta (Chilean Economy under Pinochet). ACTA Mendelovy zemědělské a lesnické univerzity v Brně. Brno: MZLU v Brně, 2005, LIII, No 3, p. 225-239, 14 pp. ISSN 1211-8516. info
- ŽÍDEK, Libor. Hospodářský vývoj v Korejské republice od měnové krize (Economic development in South Korea since monetary crisis). Mezinárodní politika, 2003. info
- ŽÍDEK, Libor. Korea pět let po měnové krizi (Korea five years after monetary crisis). Národohospodářský obzor. 2003, No 3. ISSN 1213-244. info
- MADDISON, A. Dynamic Forces in Capitalist Development. New York: Oxford University Press, 1991. info
- Assessment methods (in Czech)
- Výuka probíhá formou přednášek a seminářů. Podmínkou pro připuštění ke zkoušce je připravenost na semináře a aktivní zapojení do seminářů. Příprava na semináře spočívá v prostudování určených odborných článků k dané problematice. Z tohoto důvodu jsou do seminářů zařazeny průběžné testy, které ověří přípravy studentů na daný seminář. Zkouška je písemná. Dopustí-li se student u zkoušky nedovoleného jednání v jakékoliv podobě (například: opisování, vědomé umožnění opisování, používání nepovolených pomůcek, výměny testů, vytváření kopií testů, či zastupování na zkoušce) přeruší učitel zkoušku a podle závažnosti přestupku udělí klasifikaci do ISu F, nebo FF, případně i FFF.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
Information on course enrolment limitations: max. 20 cizích studentů
- Enrolment Statistics (Autumn 2007, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/econ/autumn2007/PEHDPN