ESF:PHRESP_E Rhetoric and Social Protocol - Course Information
PHRESP_E Rhetoric and Social Protocol
Faculty of Economics and AdministrationAutumn 2007
- Extent and Intensity
- 0/2/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Františka Horáková (seminar tutor)
Mgr. Kateřina Hradová (seminar tutor) - Guaranteed by
- doc. PhDr. Božena Šmajsová Buchtová, CSc.
Department of Business Management – Faculty of Economics and Administration
Contact Person: Dana Krejčí - Timetable of Seminar Groups
- PHRESP_E/1: each odd Wednesday 9:20–12:45 S301, K. Hradová
PHRESP_E/2: each even Wednesday 9:20–12:45 S301, K. Hradová
PHRESP_E/3: each odd Wednesday 16:20–19:35 S301, F. Horáková - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 42 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/42, only registered: 0/42 - fields of study / plans the course is directly associated with
- European Economy, Administrative and Cultural Studies (programme ESF, B-HPS4)
- Course objectives (in Czech)
- V úvodu studia rétoriky je stručně vysvětleno její historické a kulturní pozadí. Studenti se seznamují s významem jazykové komunikace a kulturností projevu jak z hlediska běžného dorozumívání mezi lidmi, tak i z hlediska budoucího uplatnění v řídící činnosti. Strukturu výuky kurzu (i každého jednotlivého setkání) tvoří čtyři části: I. Úvodní psychofyzická relaxace Je zaměřena na tělesné a duševní uvolnění, na odstranění záporných faktorů a jejich vlivu na hlas (potlačené city, zmatené myšlení, nesprávné návyky držení těla, nežádoucí ovládání dechu vnějšími svaly, zátěž jemných hrtanových svalů při tvoření zvuku, psychické napětí). II. Příprava a stylistická výstavba mluvených projevů v praxi Ve druhé části jsou studenti vedeni ke srozumitelnému a jednoznačnému vyjádření stanovisek a názorů, k přesnému formulování problémů, k vyjádření logického sledu myšlenkových postupů, k dovednosti argumentovat a vést diskusi, k umění zaujmout posluchače. Podrobněji jsou probírána témata: příprava a jazykový sloh mluvených projevů a rozdíl mezi projevem mluveným a psaným. Pozornost je věnována stylistické výstavbě mluvených projevů s důrazem na racionální stránku řeči (referát, diskusní příspěvek, přednáška, debata) a mluveným projevům s důrazem na emotivní stránku řeči (slavnostní proslovy – proslov oslavný, smuteční, přípitek; řeč politická a řeč slavnostní). Akcent je ve výuce kladen na výběr a využití jazykových prostředků pro mluvený projev, na kontakt s posluchači a na sociálně psychologické aspekty řečových projevů. III. Technika mluveného projevu Ve třetí části je probírána technika mluveného slova s důrazem na: - pravidla češtiny (správná výslovnost hlásek, rytmus řeči, přízvuk) - dikci (dýchání – respirace, tvoření hlasu – fonace, výslovnost – artikulace) - spisovnou výslovnost (pravidla výslovnosti českých a přejatých slov) - mluvený projev ( významový přízvuk, práce s předložkou) IV. Kulturnost projevu Dynamický charakter ekonomického prostředí vyžaduje kromě požadavků odborné kvalifikace i rozvoj kvalifikace sociální. Její součástí je i umění jednat s lidmi a chovat se ve společnosti. Studenti se prostřednictvím aktivních metod výuky seznámí se základy etikety společenských kontaktů.
- Syllabus (in Czech)
- Tématický plán a obsahové zaměření seminářů (podle týdnů výuky): Vzhledem k aktivním metodám výuky s použitím videotechniky probíhá výuka v čtyřhodinových blocích tj. jedenkrát za 14 dnů. I. - Úvodní seminář – seznámení s obsahem a formou výuky; zadání témat společenského protokolu. - Představení účastníků kurzu formou tréninku prezentačních dovedností. Práce se sociálními informacemi. - Rétorika v dějinách; stručná historie řečnictví.Vývoj funkce mluvené řeči. - Prezentace volného tématu – videotrénink se zpětnou vazbou. II. - Úvodní psychofyzická relaxace – nácvik aktivace páteře, nácvik schopnosti vnímat návyky při dýchání a uvědomovat si nové zkušenosti. - Prezentace mluveného projevu – referát – videotrénink se zpětnou vazbou. - Zásady přesvědčivé sebereprezentace a možnosti jejího nácviku. Metody posilování sebedůvěry. - Společenský protokol – Takt a ohleduplnost (kouření, mobilní telefon); pozdrav – formy pozdravu; podání ruky; představování; role a forma vizitky; oslovování, tykání a vykání, tituly v řeči a v dopise; společenská chůze, držení těla, první dojem; řeč těla. Videofilm „Etiketa“, I. díl. Autor J. Špaček III. - Úvodní psychofyzická relaxace – cvičení vedoucí k uvolnění tenze v dýchacích svalech. - Prezentace mluveného projevu – diskusní příspěvek. Videotrénink se zpětnou vazbou. - Stavba mluveného projevu. Požadavky kladené na mluvený projev. Výběr jazykových prostředků. - Společenský protokol – Rituál obdarovávání; sliby; omluva; společenské přednosti; pravidla u stolu; kompromisy a tabu; chování v restauraci; obchodní oběd v restauraci – povinnosti hostitele; hostiny, bankety, společenská setkání; pozvánky; návštěvy. Videofilm „Etiketa“ I. a II. díl. Autor J. Špaček IV. - Úvodní psychofyzická relaxace – cvičení zaměřená na přesunutí vnímání hlasu sluchem k vnímání fyzického pocitu hlasu v oblasti bránice. - Prezentace mluveného projevu – přednáška. Videotrénink se zpětnou vazbou. - Časový plán projevu. Kontakt s posluchači. prostorové uspořádání. Příprava pomůcek a využití techniky. - Cvičení správné artikulace – samohlásky a souhlásky. - Společenský protokol –Vstup do zaměstnání. Chování na pracovišti. Videofilm „Etiketa“ I. část V. - Úvodní psychofyzická relaxace – cvičení zaměřená na odstranění trémy a stresu při řečových vystoupeních. - Výcvik argumentace formou Robertsovy anglické debaty. Videotrénink se zpětnou vazbou. - Pravidla výslovnosti českých a přejatých slov. Cvičení na větný přízvuk a na práci s předložkou. - Společenský protokol - Člověk v rodinném prostředí. Člověk na ulici a v dopravě. Jednání na úřadech. Jednání s cizinci. VI. - Úvodní psychofyzická relaxace – cvičení zaměřená na práci s dechem. - Prezentace mluveného projevu – proslov oslavný, smuteční, přípitek (možnost individuálního výběru). Videotrénink se zpětnou vazbou. - Fráze v mluveném projevu. Stylistická cvičení zaměřená na: nadbytečná slova, nevhodný pořádek slov ve větě, kupení větných členů ve stejném pádu, nadužívání podstatného jména slovesného, nelogičnost ve vyjadřování, volba výrazu. - Společenský protokol - Společenská konverzace a korespondence (pravidla rozhovoru; technika kladení otázek; umění naslouchat; technika telefonování; pravidla užívání mobilních telefonů; zásady obchodní korespondence). VII. - Úvodní psychofyzická relaxace – cvičení vedoucí k fyzickému uvolnění pomocí představy. - Závěrečná prezentace vybraného projevu. Videotrénink se zpětnou vazbou. - Společenský protokol – závěrečný test.
- Assessment methods (in Czech)
- V zápočtovém týdnu si studenti připraví a prezentují vybraný typ mluveného projevu. Závěrečný test ze společenského protokolu a z mluvnických cvičení se píše ve zkouškovém období. Test je hodnocen bodovou stupnicí se závěrečným hodnocením prospěl - neprospěl . Podmínkou úspěšného absolvování závěrečného testu je uspokojivé zodpovězení alespoň 70% otázek. Žádná z otázek nesmí být hodnocena známkou F.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
General note: Předmět je limitován na 3 seminární skupiny po 14 studentech.
Information on the extent and intensity of the course: 4 hodiny jedenkrát za 14 dní.
Information on course enrolment limitations: Počet studentů je limitován na seminární skupiny po 14 studentech
- Enrolment Statistics (Autumn 2007, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/econ/autumn2007/PHRESP_E