ESF:PEZPEK Žurnalistika pro ekonomy - Informace o předmětu
PEZPEK Žurnalistika pro ekonomy
Ekonomicko-správní fakultapodzim 2008
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. František Schildberger, Ph.D. (přednášející)
Ing. Monika Jandová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. Ing. Antonín Slaný, CSc.
Katedra ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Lydie Pravdová - Rozvrh
- Po 14:35–16:15 P104
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PEZPEK/2: Po 17:10–17:55 P104, F. Schildberger
PEZPEK/3: Po 18:00–18:45 P104, F. Schildberger - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 70 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/70, pouze zareg.: 0/70, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/70
Jiné omezení: max. 20 cizích studentů; cvičení pouze pro studenty ESF - Mateřské obory/plány
- Ekonomie (program ESF, M-EKT)
- Ekonomie (program ESF, N-EKT)
- Hospodářská politika (program ESF, M-HPS)
- Hospodářská politika (program ESF, N-HPS)
- Cíle předmětu
- Předmět Žurnalistika pro ekonomy seznamuje se základy tvorby v žurnalistice, zejména v tištěných médiích, s metodou a cíli zpravodajství i s mezemi jeho možností a představuje nejužívanější publicistické žánry. Poměrně široce se kurs věnuje i základům a východiskům teorie masové komunikace, zabývá se hlavními okruhy problémů, jimž se teorie masové komunikace v současnosti věnuje a vysvětluje pojmy, s nimž pracuje; představuje hlavními směry a tendence jejího předpokládaného vývoje; všímá si rovněž jazykovědných a sociologických předpokladů zkoumání procesu lidského dorozumívání a masového mediálního působení.
Hlavní cíle kurzu jsou:
- vybavit posluchače schopností vidět širší souvislosti produktů masové mediální komunikace;
- na konkrétních příkladech se seznámit s formami mediální manipulace;
- naučit se metodám „sebeobrany“ proti manipulaci;
- vyzkoušet si tvorbu žurnalistických textů. - Osnova
- 1. Komunikace interpersonální a komunikace masová. Základní pojmy z teorie komunikace
- 2.Jazykový znak
- 3.Aktivní nebo pasivní publikum? Základní předpoklady výzkumu mediálního publika
- 4.Proces komunikace, různé způsoby a tradice jeho analýzy
- 5.Marshall McLuhan a jeho přínos k teorii masové komunikace
- 6.„Příjmový model“ procesu masové komunikace
- 7.Kódování a dekódování mediálního sdělení
- 8.„Přenosový model“ procesu masové komunikace
- 9.„Propagační model“ procesu masové komunikace
- 10.Nastolování témat („agenda setting“)
- 11.Média a zobrazování násilí
- 12.Média a politická moc
- 13.John Fiske a Noam Chomsky - dva příklady současného myšlení o médiích v USA
- Literatura
- OSVALDOVÁ, Barbora a Jan HALADA. Encyklopedie praktické žurnalistiky. 1. vyd. Praha: Libri, 1999, 256 s. ISBN 80-85983-76-1. info
- BARTOŠEK, Jaroslav. Žurnalistika : úvod do studia. Vyd. 1. Olomouc: Filozofická fakulta Univerzity Palackého, 1997, 130 s. info
- BURTON, G. a J. JIRÁK. Úvod do studia médií. Brno: Barrister & Principal, 2001. info
- KUNCZIK, Michael. Základy masové komunikace. Translated by Štěpánka Kudrnáčová - Milan Šmíd. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1995, 307 s. ISBN 807184134X. info
- Metody hodnocení
- Předmět probíhá formou přednášky a semináře.
Předmět je ukončen zápočtem; student odevzdá zápočtovou práci vztahující se k některému z témat semináře. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/econ/podzim2008/PEZPEK