C_KVKRVS Krizové řízení ve veřejné správě

Faculty of Economics and Administration
Spring 2004
Extent and Intensity
8/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Ing. Jaroslav Rektořík, CSc. (lecturer)
doc. PhDr. Jan Šelešovský, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Jan Šelešovský, CSc.
Department of Public Economics – Faculty of Economics and Administration
Contact Person: Barbara Szláviková
Timetable
Sun 29. 2. 8:30–11:50 P102, Sun 25. 4. 8:30–11:50 P102
Prerequisites
Důležité pro tento předmět je prostudování "balíku" zákonů, které se týkají problematiky krizového řízení a obrany státu.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Úloha a místo krizového řízení v systému bezpečnosti ČR. Legislativní rámec krizového řízení. Integrovaný záchranný systém a jeho složky. Struktura krizových stavů. Orgány krizového řízení a jejich úkoly, včetně ČNB. Dokumentace krizového plánování. Krizové štáby a bezpečnostní rady. Řízení mimořádných událostí a krizových situací na úrovni kraj a obec. Funkce civilní ochrany. Koncepce ochrany obyvatelstva do roku 2006 a výhled do roku 2015. Ekonomika a obrana, financování krizového managementu. Správa státních hmotných rezerv. Hospodářská opatření pro krizové stavy. Zkušenosti z krizového řízení včetně likvidace následků mimořádných událostí. Krizové řízení v ČR a NATO.
Syllabus
  • 1. Bezpečnostní zájmy České republiky. Bezpečnostní rada státu a její stálé pracovní orgány jako prvky bezpečnostního systému. Ostatní prostředky naplňování bezpečnostní politiky České republiky. Úloha a místo krizového řízení při naplňování bezpečnostní politiky České republiky. 2. Legislativní rámec krizového řízení. Zakotvení krizového řízení v ústavě, ústavním zákoně a tzv. krizových zákonech. Zákon o integrovaném záchranném systému. Krizový zákon. Zákon o hospodářských opatřeních pro krizové stavy. Nařízení vlády, vyhlášky a věstníky vlády. 3. Rozbor krizového zákona. Základní pojmy a struktura krizových stavů. Orgány krizového řízení a jejich úkoly. Úkoly profilových ministerstev a České národní banky. 4. Dokumentace krizového plánování. Struktura krizových plánů. Typové plány. Seznam krizových opatření. 5. Ústřední krizový štáb, krizové štáby resortů a správních úřadů. Bezpečnostní rada kraje a obce určené. Krizové štáby krajů a obcí. Organizační vztahy činnosti krizového štábu. Požadavky na materielní zabezpečení činnosti krizových štábů. 6. Řízení mimořádných událostí a krizových situací na úrovni kraje a obce. Postavení a úkoly krajů a obcí při přípravě na mimořádné události a při provádění záchranných a likvidačních prací. Úkoly krajů a obcí při zajišťování připravenosti kraje a obce na řešení krizových situací. 7. Funkce civilní ochrany. Současný stav. Úloha a místo IZS a HZS ČR v systému ochrany obyvatelstva. Materiál civilní ochrany. Mezinárodní spolupráce. 8. Koncepce ochrany obyvatelstva do roku 2006 a výhled do roku 2015. Úkoly občanů a veřejné správy v rámci koncepce ochrany obyvatelstva. Zvyšování úrovně připravenosti pracovníků veřejné správy v oblasti ochrany obyvatelstva. Zásady financování ochrany obyvatelstva. 9. Ekonomika a obrana. Kapitolní, druhové a funkční třídění rozpočtové skladby. Rozbor skupiny č. 5 : Bezpečnost státu a právní ochrana. Rozsah základních funkcí státu za krizových situací z pohledu ekonomického zabezpečení základních funkcí státu. 10. Financování krizového managementu dle zákona o IZS a krizového zákona. Způsob použití účelové rezervy finančních prostředků kapitoly Všeobecná pokladní správa na řešení krizových situací, jejich předcházení a odstraňování jejich následků. Státní pomoc při obnově území postiženého živelní nebo jinou pohromou. Náhrady výdajů při zapojování do mezinárodních záchranných operací, humanitární pomoc ( 4 hodiny ) 11. Ekonomické zabezpečení krizových situací. Správa státních hmotných rezerv. Hospodářská opatření pro krizové stavy. Úkoly krajů a obecních úřadů obcí s rozšířenou působností a určených obcí v systému hospodářských opatření pro krizové stavy. 12. Zkušenosti z krizového řízení a likvidace následků mimořádných událostí. Stav do přijetí krizových zákonů včetně způsobu vypořádání finančních náhrad. Rozbor typických mimořádných událostí z povodně 1997 ; krizových situací - Hřensko 2002, povodně 2002. 13. Krizové řízení v ČR a NATO. Sladění s legislativou NATO a ZEU. Nové prvky v systému krizového řízení. Prováděná mezinárodní cvičení orgánů krizového řízení NATO jak s vojenskou tak nevojenskou tématikou. Cvičení orgánů krizového řízení k řešení nevojenských krizových situací. Mezinárodní smlouvy o vzájemné pomoci při katastrofách nebo velkých haváriích.
Literature
  • Další zákl. literatura viz níže Informace učitele
  • REKTOŘÍK, Jaroslav. Ekonomika a řízení odvětví veřejného sektoru. 1st ed. Praha: Ekopress, 2002. ISBN 80-86119-60-2. info
  • REKTOŘÍK, Jaroslav and Jan ŠELEŠOVSKÝ. Jak řídit kraj, město a obec. IV. díl. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2002, 135 pp. Ruzkověť pro zastupitele územních celků. ISBN 80-210-2957-9. info
Assessment methods (in Czech)
Celoživotní vzdělávání. Zakončeno odevzdáním seminární práce, jejím přednesení a diskusí nad tématem.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on completion of the course: do 15.12.2004
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 16 hodin.
The course is also listed under the following terms Spring 2003, Spring 2005.
  • Enrolment Statistics (Spring 2004, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/econ/spring2004/C_KVKRVS