KVEOVS Ekonomika organizací veřejné správy

Ekonomicko-správní fakulta
jaro 2007
Rozsah
0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Jan Šelešovský, CSc. (přednášející)
doc. PhDr. Jan Šelešovský, CSc. (cvičící)
doc. Ing. Jaroslav Rektořík, CSc. (náhr. zkoušející)
Garance
doc. PhDr. Jan Šelešovský, CSc.
Katedra veřejné ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Lenka Jílková
Rozvrh
Ne 25. 2. 8:30–11:50 P304, Ne 15. 4. 16:20–19:30 P304, So 28. 4. 16:20–19:30 P304, So 12. 5. 12:50–16:15 P304
Předpoklady
Předmět je určen pro navazující magisterské studium oboru Veřejná ekonomika a správa.Doporučeným předpokladem je absolvování bazálních předmětů daného studijního oboru.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Jde o povinně volitelný předmět druhého stupně studia oboru Veřejná ekonomika a správa, ve kterém je důraz položen na samostatnou práci studentů. Obsah předmětu zahrnuje problematiku ekonomických, organizačních, řídících a právních aspektů institucí zařazených do odvětví bloku společenských potřeb. Tato odvětví představují základ veřejného sektoru, neboť zabezpečují typické veřejné statky. Problematika těchto odvětví bude osvětlována na pozadí reformy veřejné správy, reformy veřejných financí a požadavků EU a NATO. Struktura témat vychází ze zaměření oboru, cíle předmětu, studijní literatury a z mezipředmětových vazeb. Předmět plní následující funkce: opakující, aktualizující, rozšiřující, prohlubující, rozvíjející a inovační, syntéza poznatků ekonomiky veřejného sektoru, ekonomiky neziskových organizací, veřejných financí, managementu, hospodářské politiky, teorie veřejného sektoru, synergie s poznatky ostatních oborových předmětů, spojení teorie s praxí na úrovni státu a územních samosprávných celků.
Osnova
  • Funkce vlády ČR, místo Úřadu vlády ve struktuře exekutivy, role poradních a konzultativních orgánů vlády. Analýza strategických, koncepčních a programových dokumentů zpracovávaných na celostátní úrovni. Jejich vazba na dokumenty EU a NATO a dokumenty dalších mezinárodních organizací. Aplikace Lisabonského procesu v podmínkách ČR. Struktura a funkce ústředních správních úřadů v ČR, jejich ekonomika a řízení, jejich poradní a konzultativní orgány. Analýza strategických, koncepčních a programových dokumentů zpracovávaných ústředními správními úřady. Jejich vazba na dokumenty EU a NATO a dokumenty dalších mezinárodních organizací. Analýza struktury organizací zřizovaných a zakládaných státem (OSS, PO, státní podnik, VVI, ŠPO, VZZ, státní fondy, obchodní společnosti atd.). Analýza hlavních směrů reformy a modernizace ústřední státní správy v ČR. Racionalizace procesů v ústřední státní správě, zlepšení řízení v ústřední státní správě, zvýšení kvality ústřední státní správy. Analýza implementace nových přístupů, nástrojů a metod v ústředních správních úřadech a správních úřadech (benchmarking, CAF, BSC, EFQM, ISO normy atd.). Racionalizace financování ústřední státní správy. Rozvoj finančního a výkonového managementu, programování rozpočtu na úrovni jednotlivých kapitol. Systematická implementace výkonových prvků – konstrukce cílů a ukazatelů pro rozpočtové programy. Analýza funkce a struktury majetku státu a zásad hospodaření se státním majetkem. Identifikace hospodářských a „silových“ ministerstev a ministerstev zabezpečujících veřejné služby v ČR. Analýza specifik jejich ekonomiky a řízení. Regulatorní reforma OECD. Identifikace orgánů regulatorního typu, kontrolního, dozorového a inspekčního typu v ČR. Specifika jejich kompetencí, ekonomiky a řízení. Identifikace a analýza orgánů a složek zabezpečujících příjmy veřejných rozpočtů v ČR, jejich kompetence, ekonomika a řízení. Struktura územní veřejné správy (kraje, obce III, obce II., obce I.), specifika jejich ekonomiky a řízení. Analýza činnosti konzultativních a iniciativních orgánů zastupitelstev a rad krajů a obcí. Analýza strategických, koncepčních a programových dokumentů zpracovávaných územními samosprávnými celky. Analýza způsobů financování územně samosprávných celků v ČR. Možnosti financování pomocí daní – využití místních, svěřených a sdílených daní, způsoby měření efektivnosti výkonu veřejné správy územními samosprávami v ČR. Analýza implementace nových přístupů, nástrojů a metod v úsc (benchmarking, CAF, BSC, EFQM, ISO normy atd.). Identifikace a analýza odvětví veřejného sektoru řízeného státem, kraji a obcemi v daném správním území (na konkrétních příkladech). Identifikace a analýza typů organizací veřejného sektoru v daném správním území (OSS, PO, VVI, ŠPO, VZZ atd.) a úsc zakládaných obchodních společností, případně úsc zakládaných NNO. Identifikace a analýza typů DSO (mikroregionů) v daném území. Analýza funkce a struktury majetku úsc a zásad hospodaření s majetkem krajů a obcí. Analýza aktuálního stavu implementace státní služby v ústředních správních úřadech. Analýza aktuálního stavu implementace zákona o úřednicích územních samosprávných celků. Analýza vybraných vzdělávacích programů pro správní úřady a pro úsc. Analýza funkcí úředníků úsc v přenesené a samostatné působnosti a způsobů jejich financování. Analýza realizace zákona o veřejných zakázkách (na konkrétním příkladu vybrané organizace veřejné správy). Analýza implementace koncesního zákona. Analýza specifik problematiky veřejné podpory v ČR. Formy a nástroje spolupráce jednotlivých úrovní veřejné správy (vláda, ministerstva, kraje, obce) se samosprávnými podnikatelskými institucemi, Analýza struktury a funkcí samosprávných podnikatelských institucí v ČR (HK ČR, AK ČR, zaměstnavatelské a podnikatelské svazy a asociace, profesní komory atd.). Princip partnerství a spolupráce veřejné správy s odborovými a zaměstnaneckými organizacemi a NNO. Analýza interakcí organizací veřejné správy ČR s EU a NATO na úrovních vlády, ministerstev, krajů a obcí. Programové období EU 2007 – 2013. Analýza struktury dokumentů a systému řídících, platebních, kontrolních a monitorovacích orgánů. Funkce úřadu Regionální rady regionů soudržnosti, ekonomika a řízení RRRS.
Literatura
  • JURAJDOVÁ, Hana. Účetnictví, daně, audit a financování ÚSC a organizací neziskového sektoru. 2004. vyd. Brno: ESF MU, 2004, 136 s. ISBN 80-210-3583-8. info
  • PEKOVÁ, Jitka a Jaroslav PILNÝ. Veřejná správa a finance veřejného sektoru. Edited by Marek Jetmar. 2., přeprac. vyd. Praha: ASPI, 2005, 555 s. ISBN 8073570521. info
  • REKTOŘÍK, Jaroslav. Ekonomika a řízení odvětví veřejného sektoru. 1. vyd. Praha: Ekopress, 2002. ISBN 80-86119-60-2. info
  • KOUDELKA, Zdeněk. Průvodce územní samosprávou po 1.1.2003. Praha: Linde, 2003, 237 s. ISBN 80-7201-403-X. info
  • HAVLAN, Petr. Majetek státu v platné právní úpravě. 2. aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Linde, 2006, 463 s. ISBN 8072015788. info
  • MÁČE, Miroslav. Finanční analýza projektů : praktické příklady a použití. 1. vyd. Praha: Grada, 2006, 77 s. ISBN 8024715570. URL info
Metody hodnocení
Zkouška je písemná a ústní. Podmínkou účasti na ústní zkoušce je úspěšné absolvování průběžných testů a vypracování POTů.
Informace učitele
Student musí sledovat aktuální stav řešené problematiky v médiích, na www stránkách příslušných organizací.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, jaro 2009.