ESF:MPH_ETPO Podnik. a envir. etika - Informace o předmětu
MPH_ETPO Podnikatelská a environmentální etika
Ekonomicko-správní fakultajaro 2017
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Ing. Josef Šmajs, CSc. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Ing. Josef Šmajs, CSc.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Radová
Dodavatelské pracoviště: Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta - Rozvrh
- Po 9:20–10:05 P201
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 60 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/60, pouze zareg.: 0/60, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/60 - Mateřské obory/plány
- Podniková ekonomika a management (program ESF, M-EKM)
- Podniková ekonomika a management (program ESF, N-EKM)
- Cíle předmětu
- Obsah předmětu je tvořen třemi tematickými celky, z nichž první, tj. ontologický základ environmentální a podnikatelské etiky i obecná charakteristika etiky tradiční a aplikované, je volným navázáním na výuku základů filosofie v prvním ročníku studia. Další dva tematické celky jsou tvořeny filosofickou analýzou práce a podnikatelskou etikou. Lidská práce, která úzce souvisí s lidskou přirozeností a útočnou adaptivní strategií člověka jako druhu, je tu posuzována z hlediska svého biologického, technologického i kulturně antropologického obsahu. Podnikatelská etika je nejprve charakterizována v obecné podobě, tj. specifikou svého předmětu, funkcí a role v podnikové strategii. V poslední části je věnována pozornost podnikatelské etice v užším smyslu, tj. etice v podnikové praxi. Je zde posuzována společenská zakotvenost podniku, jeho sociální, morální a ekologická odpovědnost. Pozornost se věnuje etice v práci manažerů, etice marketingu a reklamy. Ve všech těchto částech se obecně srozumitelným způsobem ukazuje, čím se liší tradiční etika od nově vznikajících etik aplikovaných a čím jsou aplikované etiky ve svém působení na člověka, přírodu i společnost limitovány.
Hlavní cíle kurzu jsou:
-osvojit si problémy tradiční etiky a její význam pro vznik etiky aplikované
- zvládnout teorii současné environmentální etiky včetně světonázorového pochopení vztahu člověka a kultury k přírodě
- zvládnout dějiny a strukturu podnikatelské etiky včetně etiky v zaměstnaneckých vztazích a v práci manažerů
- kultivovat etické cítění a uvažování budoucích podnikatelů - Osnova
Tematický plán přednášek
- 1. Koncept konfliktu kultury s přírodou jako nové paradigma
- filosofie, axiologie, etiky i přírodních a společenských věd. Místo a role kultury v přírodě, vztah přirozené a kulturní evoluce. Koncept pozemské přírody a ekologicky ohrožené kultury.
- 2. Problém naturalizace kultury jako systému s vnitřní informací, problém přijetí biofilní sociokulturní informace kulturním systémem. Naturalizace techniky a materiální kultury, naturalizace vědy, výchovy a vzdělání.
- 3. Problém člověka, jedinečnost lidské fylogeneze. Zvláštnosti lidské ontogeneze, přírodní a kulturní faktory utváření lidské osobnosti. Hlavní sociokulturní regulativy: technika, věda, morálka, právo, politika.
- 4. Vymezení pojmů morálka a etika, předmět a společenské funkce etiky. Rozdíl mezi morálkou a právem. Etika tradiční a etika aplikovaná. Přednosti a meze morální regulace.
- 5. Environmentální etika, její předmět a společenská role. Antropocentrické a biocentrické koncepce ekoetiky. Etika Země A. Leopolda, hlubinná ekologie A. Naesse. Evoluční ontologie jako východisko nové axiologie, etiky a politiky.
- 6. Lidská práce jako způsob útočné adaptivní strategie člověka. Proměny technologického a společenského obsahu práce. Práce v kontextu biotické linie technického vývoje. Práce v kontextu abiotické linie technického vývoje: instrumentalizace, mechanizace, automatizace.
- 7. Práce a lidská přirozenost, biologický, etický a osobnostně kultivační rozměr práce. Problém nedobrovolné ztráty práce, problém lidské seberealizace v technotronní spotřební společnosti.
- 8. Podnikatelská etika, předmět, definice, vznik, vývoj, struktura, možnosti a funkce. Problém integrace etiky do oblasti podnikání.
- 9. Sociální, morální a ekologická odpovědnost podnikání, problém účinnosti etiky v podnikání. Etická dimenze výroby a spotřeby.
- 10. Podnikatelská etika v podnikové praxi, kompetence a omezení.
- 11. Etika v zaměstnaneckých vztazích, problém diskriminace, problém propouštění z práce, problém pracovní komunikace.
- 12. Etika v práci manažerů. Manažer jako vůdčí hráč podnikové strategie. Postoje manažerů k etice, manažerské etické styly: integrativní, úslužný, dominantní, vyhýbavý, kompromisní. Etické prohřešky manažerů.
- 13. Etické programy organizace, etické kodexy.
- Literatura
- povinná literatura
- ŠMAJS, Josef. Ontologické základy etiky. In Etika, ekonomika, příroda. Praha: Grada Publishing, 2012, s. 16-85, 69 s. ISBN 978-80-247-4293-9. info
- ŠMAJS, Josef. Podnikatelská a environmentální etika. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 184 s. ISBN 9788021045644. info
- doporučená literatura
- BINKA, Bohuslav. Environmentální etika. In Etika, ekonomika, příroda. První vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2012, s. 84-123. ISBN 978-80-247-4293-9. info
- ROLNÝ, Ivo a Lubor LACINA. Globalizace, etika, ekonomika. Vydání třetí rozšířen. Ostrava: Key Publishing, 2008, 281 stran. ISBN 9788087071625. info
- ŠMAJS, Josef. Základy systematické filosofie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 255 s. Masarykova univerzita, 1. ISBN 80-210-3871-3. info
- ŠMAJS, Josef. Filosofie psaná kurzívou. Rozhlasové ekologické eseje. první. Brno: Jan Šabata, Doplněk, 2003, 117 s. ISBN 80-7239-152-6. URL info
- HAWKEN, Paul, Amory B. LOVINS a L. Hunter LOVINS. Přírodní kapitalismus : jak se rodí další průmyslová revoluce. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 2003, 476 s. ISBN 8020410783. info
- ROLNÝ, Ivo. Etika v podnikové strategii : metodologické postupy integrace etiky do podnikové strategie. Vyd. 1. Boskovice: Albert, 1998, 119 s. ISBN 8085834000. info
- REMIŠOVÁ, Anna. Úvod do podnikateĺskej etiky. Vyd. 1. Bratislava: Ekonóm, 1996, 205 s. ISBN 80-225-0745-8. info
- LUKNIČ, Arnold. Štvrtý rozmer podnikania - etika :pre manažérov, pre školy, pre každého. 1. vyd. Bratislava: Slovak Academic Press, 1994, 342 s. ISBN 80-85665-30-1. info
- Výukové metody
- Předmět je vyučován formou přednášek spojených s diskusí a seminářů.
- Metody hodnocení
- Závěrečná zkouška je ústní. Zkouška je hodnocena klasifikační stupnicí A až F.
Jakékoli opisování, zaznamenávání nebo vynášení testů, používání nedovolených pomůcek jakož i komunikačních prostředků nebo jiné narušování objektivity zkoušky (zápočtu) bude považováno za nesplnění podmínek k ukončení předmětu a za hrubé porušení studijních předpisů. Následkem toho uzavře vyučující zkoušku (zápočet) hodnocením v ISu známkou "F" a děkan zahájí disciplinární řízení, jehož výsledkem může být až ukončení studia. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/econ/jaro2017/MPH_ETPO