CORE024 Etika a informační technologie

Fakulta informatiky
jaro 2025
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Tomáš Foltýnek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jan Kvapil (pomocník)
Garance
Mgr. Tomáš Foltýnek, Ph.D.
Katedra strojového učení a zpracování dat – Fakulta informatiky
Dodavatelské pracoviště: Katedra strojového učení a zpracování dat – Fakulta informatiky
Předpoklady
TYP_STUDIA(BM) && FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 43/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100
Cíle předmětu
Seznámit studenty s etickými problémy spojenými s informačními technologiemi, etickými dilematy a způsoby jejich řešení. Předmět se zabývá etickými otázkami souvisejícími se sběrem, ukládáním, zpracováním a prezentací dat a informací, algoritmy na podporu rozhodování a jejich společenským přesahem.
Výstupy z učení
Schopnost identifikovat problémy týkající se etiky informačních technologií a schopnost tyto problémy strukturovaně analyzovat. Schopnost řešit morální dilemata související s informačními technologiemi včetně důkladné argumentace zvoleného řešení. Schopnost debatovat o morálních dilematech, porozumět oponentním názorům a dokázat je přijmout, anebo se s nimi argumentačně vypořádat.
Osnova
  • 1. Úvod do etiky, základní pojmy: Etika, morálka, hodnoty, ctnosti Morální dilema, Diskuse o morálních dilematech: Debata a dialog
  • 2. Etické nakládání s daty: Jak produkovat a shromažďovat data eticky? Kdo je vlastníkem dat? Kapitalismus dohledu
  • 3. Etické aspekty sociálních médií a zpravodajských serverů: Pozitivní a negativní obsah a jeho atraktivita, Pay-per-click a společenská odpovědnost
  • 4. ChatGPT: Jak ChatGPT ohrožuje výuku? A jak jej využít pozitivně?
  • 5. Mediální manipulace a dezinformace na internetu: Důsledky nekvalitního, zavádějícího a nenávistného obsahu na internetu, Jak mohou informační technologie předcházet či omezovat šíření dezinformací?
  • 6. Filtrování informací a cenzura: Kdy lze filtrování informací považovat za etické? Nová Velká Čínská zeď, Právo na zapomnění v EU
  • 7. Zkreslení informací v algoritmech: Etické aspekty transformace dat na informace a znalosti, Etické aspekty prezentace dat
  • 8. Etický hacking: Myšlení hackera, kdy je hackování etické, Bug bounty programy
  • 9. Internet a autorská práva: „Remixová“ kultura, Volné dílo a licence Creative commons, Problematika plagiátorství
  • 10. Informační technologie pro prevenci a detekci neetického jednání: Plagiátorství a jeho detekce, Proctoringové systémy, Detekce textu generovaného umělou inteligencí
  • 11. Etika umělé inteligence: Ethics by design, ethics in design, ethics for design. Zákony robotiky
  • 12. Profesní etika v IT: Co znamená „být dobrým informatikem“?, Etické otázky při návrhu a vývoji IT
Výukové metody
Přednášky
Metody hodnocení
Kolokvium se uděluje po získání alespoň 60 bodů:
20 bodů: Odpovědníky nebo KvISy k zadaným článkům
10 bodů: Aktivní zapojení do diskuse
10 bodů: Online aktivita - Tipy na zajímavé články v předmětové diskusi; Příspěvky na sociálních sítích, blogu, atd.
20 bodů: Analýza vlivu ChatGPT ve zvoleném předmětu
20 bodů: Prezentace zvoleného tématu v rámci přednášky (po předchozí domluvě)
20 bodů: Esej na dané téma
20 bodů: Aktivní účast na diskusním večeru během zkouškového období
10 bodů: Kritická zpětná vazba k eseji někoho jiného
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fi/jaro2025/CORE024