FI:VV030 Filosofie a teorie mysli - Informace o předmětu
VV030 Filosofie a teorie mysli
Fakulta informatikypodzim 2023
- Rozsah
- 2/0/0. 2 kr. (plus ukončení). Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. PhDr. Ing. Miloslav Dokulil, DrSc. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Ing. Miloslav Dokulil, DrSc.
Katedra strojového učení a zpracování dat – Fakulta informatiky
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Ing. Miloslav Dokulil, DrSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra strojového učení a zpracování dat – Fakulta informatiky - Rozvrh
- St 14:00–15:50 A319
- Předpoklady
- Je účelné navázat na kursy VB007-VB008 (nebo aspoň VB008); leč není to podmínkou.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 52 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 2/52, pouze zareg.: 0/52, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/52 - Mateřské obory/plány
- předmět má 71 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Východiskem tu je sice odkaz Descartův, ale těžiště výkladu je v problematice vzájemného vztahu těla-mysli v té podobě, v jaké to exponuje posledních zhruba dvacet pět let vývoje.
- Výstupy z učení
- Východiskem tu je sice odkaz Descartův, ale těžiště výkladu je v problematice vzájemného vztahu těla-mysli v té podobě, v jaké to exponuje posledních zhruba dvacet pět let vývoje.
- Osnova
- Předehra problému: metafyzický dualismus (Descartes). Je člověk bez "duše" pouhý stroj? (La Mettrie.) Reakce na pozitivistickou skepsi vůči ozvláštnění lidského života mezi jinými živými organismy (vitalismus, teleologie). Funkcionalismus jako "moderní" řešení statutu mysli jako média zpracovávajícího informace. (Fodor aj.)
- Jak komunikují neurony. Také o tom, že člověk je možná jenom pouhým "vehiklem" pro přenos genové informace (Dawkins).
- Máme nárok překonat solipsismus? (Berkeley.) Není veškeré myšlení jen poněkud "komplikovanější" reakce na vnější stimuly? (Od Pavlova ke Skinnnerovi.)
- Intencionalita (její Dennettova varianta).
- Můžeme mluvit o "specifice" lidské mysli? (Je dána "vědomím"?) Searleovo řešení problému. Chalmersův pokus o "fundamentální teorii". Calvinova "cerebrální symfonie" a jeho "mozkový kód".) Je vůbec něco na člověku výjimečného? (Popperův "svět 3". Crickova zpráva o hledání duše. Churchlandova neuronová komputerizace jako reprezentace sociálního světa. Penroseova metafora o "císařových nových šatech".) Také o memetice.
- Literatura
- Literature (books, etc.) is being assigned during the lectures.
- Výukové metody
- Postupný výklad, opřený o texty přístupné elektronicky; běžně bývá lekce uvedena aktualizací (novinky ilustrující zajímavé aplikace, atd., výročí závažných klasiků oboru).
- Metody hodnocení
- Nabízí se ukončit zápočtem (s 1 esejem).
- Informace učitele
- Předmět chce naznačit některé problémy, jež tématika má; spolu s poukazem na meze, jež jednotlivé přístupy mají.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fi/podzim2023/VV030