CORE024 Etika a informační technologie

Fakulta informatiky
jaro 2023
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Tomáš Foltýnek, Ph.D. (přednášející)
Bc. Jakub Judiny (pomocník)
Lujza Laudová (pomocník)
Martina Stankovičová (pomocník)
Martin Tvarožek (pomocník)
Garance
Mgr. Tomáš Foltýnek, Ph.D.
Katedra teorie programování – Fakulta informatiky
Dodavatelské pracoviště: Katedra teorie programování – Fakulta informatiky
Rozvrh
Čt 16. 2. až Čt 11. 5. Čt 10:00–11:50 A318, kromě Čt 20. 4. ; a Čt 20. 4. 10:00–11:50 B517
Předpoklady
!FAKULTA(FI)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Seznámit studenty s etickými problémy spojenými s informačními technologiemi, etickými dilematy a způsoby jejich řešení. Předmět se zabývá etickými otázkami souvisejícími se sběrem, ukládáním, zpracováním a prezentací dat a informací, algoritmy na podporu rozhodování a jejich společenským přesahem.
Výstupy z učení
Schopnost identifikovat problémy týkající se etiky informačních technologií a schopnost tyto problémy strukturovaně analyzovat. Schopnost řešit morální dilemata související s informačními technologiemi včetně důkladné argumentace zvoleného řešení. Schopnost debatovat o morálních dilematech, porozumět oponentním názorům a dokázat je přijmout, anebo se s nimi argumentačně vypořádat.
Osnova
  • 1. Úvod do etiky, základní pojmy: Etika, morálka, hodnoty, ctnosti Morální dilema, Diskuse o morálních dilematech: Debata a dialog
  • 2. Etické nakládání s daty: Jak produkovat a shromažďovat data eticky? Kdo je vlastníkem dat? Kapitalismus dohledu
  • 3. Etické aspekty sociálních médií a zpravodajských serverů: Pozitivní a negativní obsah a jeho atraktivita, Pay-per-click a společenská odpovědnost
  • 4. Mediální manipulace a dezinformace na internetu: Důsledky nekvalitního, zavádějícího a nenávistného obsahu na internetu, Jak mohou informační technologie předcházet či omezovat šíření dezinformací?
  • 5. ChatGPT: Jak ChatGPT ohrožuje výuku? A jak jej využít pozitivně?
  • 6. Filtrování informací a cenzura: Kdy lze filtrování informací považovat za etické? Nová Velká Čínská zeď, Právo na zapomnění v EU
  • 7. Zkreslení informací v algoritmech: Etické aspekty transformace dat na informace a znalosti, Etické aspekty prezentace dat
  • 8. Internet a autorská práva: „Remixová“ kultura, Volné dílo a licence Creative commons, Problematika plagiátorství
  • 9. Etický hacking: Myšlení hackera, kdy je hackování etické, Bug bounty programy
  • 10. Akademická etika a plagiátorství: Plagiátorství, Open access a open data, Predátorské časopisy
  • 11. Informační technologie pro prevenci a detekci neetického jednání: Detekce plagiátorství, Proctoringové systémy, Blockchain
  • 11. Etika umělé inteligence: Ethics by design, ethics in design, ethics for design. Zákony robotiky
  • 13. Profesní etika v IT: Co znamená „být dobrým informatikem“?, Etické otázky při návrhu a vývoji IT
Výukové metody
Přednášky
Metody hodnocení
Předpokládá se aktivní účast na přednáškách, tj. předchozí seznámení s předloženými články, zapojení do diskuse, účast v hlasování a vyplnění krátkého odpovědníku po každé přednášce.
Kolokvium se uděluje po získání 60 bodů ze 110 možných:
30 bodů: Aktivní účast na přednáškách - odpovědníky k daným článkům; aktivní zapojení do diskuse
40 bodů (nebo 2 x 20 bodů): Vlastní zpracování zvoleného tématu - Esej na dané téma nebo prezentace v rámci přednášky
20 bodů: Analýza vlivu ChatGPT ve zvoleném předmětu
10 bodů: Kritická zpětná vazba k eseji někoho jiného
10 bodů: Online aktivita - Tipy na zajímavé články v předmětové diskusi; Příspěvky na sociálních sítích, blogu, atd.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2024, jaro 2025.