n4132 Reflexe praxe 2

Fakulta sportovních studií
podzim 2024
Rozsah
60 hod. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Jiří Sliacky, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Andrea Novotná (pomocník)
Garance
Mgr. Jiří Sliacky, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a společenských věd – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a společenských věd – Fakulta sportovních studií
Předpoklady
np4121 Reflexe praxe 1 || nk4121 Reflexe praxe 1 &&BOZP_OK(bozp_po_stud) && BOZP_OK(bozp_po_stud_fsps) && n4120 Pedagogická praxe 1
Podmínkou zápisu předmětu je předchozí splnění předmětu np/nk4121 Reflexe praxe 1. A protože je předmět opět obsahově propojen se souběžně realizovanou pedagogickou praxí, lze jej plnit pouze v případě, že studující současně plní i předmět n4130 Pedagogická praxe 2.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavním cílem předmětu je dále rozvíjet a prohlubovat kompetence studujících, které jsou spojeny s reflexí a sebereflexí výuky. Předmět je přitom zaměřen právě na zdokonalování sebereflexe, coby jednoho z klíčových prvků diagnostické a hodnotící činnosti učitele v pedagogickém procesu. Tento hlavní cíl je naplňován především prostřednictvím získávání konkrétních zkušeností se sebereflexí vlastní výuky formou konzultací s provázejícím učitelem a oborovým didaktikem, introspekce, analýzy průběhu a výsledků vlastní činnosti, zpracováním reflektivního deníku a vlastní didaktické kazuistiky a aktivním a cíleným získáváním zpětné vazby od žáků ve výuce.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu studující:
­vytváří introspektivní záznamy své pedagogické činnosti
­aktivně vhodným způsobem získává zpětnou vazbu od žáků ve své výuce
­objasní význam využití introspektivních záznamů a zpětné vazby od žáků pro další profesní rozvoj učitele
­na základě sebereflexe formuluje cíle svého dalšího profesního rozvoje
­stanoví kritéria pro vyhodnocení naplňování stanovených cílů svého profesního rozvoje
Osnova
  • 1. Reflektivní deník, sebehodnotící záznamy.
  • 2. Introspekce a sebereflexe v profesním rozvoji učitele.
  • 3. Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství.
  • 4.Formulace cíle profesního rozvoje a nastavení hodnotících kritérií.
Literatura
    povinná literatura
  • Korthagen, F. (2012). Jak spojit praxi s teorií: Didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido.
    doporučená literatura
  • SLAVÍK, Jan, Lenka HAJEROVÁ MŰLLEROVÁ a Pavla SOUKUPOVÁ. Reflexe a hodnocení kvality výuky. První vydání. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2020, iv, 217. ISBN 9788026109204. info
  • JANÍK, Tomáš, Monika ČERNÁ, Petr NAJVAR, Libuše SAMKOVÁ, Lukáš ROKOS a Jan PETR. Video v učitelském vzdělávání: přístupy a výzvy. Pedagogická orientace. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2020, roč. 30, č. 1, s. 5-31. ISSN 1211-4669. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/PedOr2020-1-5. URL info
  • JANÍK, Tomáš, Eva MINAŘÍKOVÁ, Michaela PÍŠOVÁ, Klára ULIČNÁ a Miroslav JANÍK. Profesní vidění učitelů a jeho rozvíjení prostřednictvím videoklubů. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 154 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, svazek 42. ISBN 978-80-210-8304-2. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8305-2016. URL info
  • Teaching and learning from within : a core reflection approach to quality and inspiration in education. Edited by F. A. J. Korthagen - Younghee M. Kim - William L. Greene. First published. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2013, xii, 212. ISBN 9780415522472. info
  • PÍŠOVÁ, Michaela, Světlana HANUŠOVÁ, Klára KOSTKOVÁ, Věra JANÍKOVÁ, Petr NAJVAR a František TŮMA. Učitel expert: jeho charakteristiky a determinanty profesního rozvoje (na pozadí výuky cizích jazyků). první. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 237 s. ISBN 978-80-210-6681-6. info
Výukové metody
Metody diskusní a dialogické, samostatná práce, kritické myšlení.
Metody hodnocení
Formativní zpětná vazba na základě analýzy odevzdaných písemných podkladů, kriteriální hodnocení.
Navazující předměty
Informace učitele
Předmět nemá rozvrhovanou výuku. Práce v předmětu je založena na jeho obsahovém propojení s pedagogickou praxí, vedenou provázejícím učitelem a samostatným plněním a odevzdáváním průběžných úkolů dle interaktivní osnovy předmětu. Výstupem předmětu je potom reflektivní rozhovor s oborovým didaktikem, vedený v rámci zápočtu z pedagogické praxe.
Další komentáře
Studijní materiály
Poznámka k četnosti výuky: paralelně s pedagogickou praxí II.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/podzim2024/n4132