nk4112 Školní pedagogika

Fakulta sportovních studií
podzim 2024
Rozsah
7/7/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jiří Sliacky, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jiří Sliacky, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a společenských věd – Fakulta sportovních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Jiří Sliacky, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a společenských věd – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
Pá 11. 10. 11:40–13:20 E34/225 - seminární místnost, Pá 15. 11. 16:15–17:55 E34/203 - seminární místnost, Pá 29. 11. 11:10–13:40 E34/203 - seminární místnost
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
nk4112/01: Pá 11. 10. 13:30–16:00 E34/225 - seminární místnost, Pá 15. 11. 14:25–16:05 E34/203 - seminární místnost, Pá 29. 11. 13:55–15:35 E34/203 - seminární místnost, J. Sliacky
Předpoklady
BOZP_OK(bozp_po_stud) && BOZP_OK(bozp_po_stud_fsps)
Žádné předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavním cílem předmětu je, aby se studenti orientovali v základních otázkách školní pedagogiky a reflektovali jejich uplatnění ve školní praxi. Jelikož je předmět vyučován v 1. semestru navazujícího magisterského studia, dílčím cílem je iniciovat a podporovat u studentů budování jejich profesních kompetencí, které budou dále rozvíjeny a prohlubovány nejen v dalších pedagogických disciplínách, ale především v průběhu jejich pedagogických praxích.
Výstupy z učení
Student po absolvování předmětu charakterizuje důležité historické mezníky vzniku školy, vysvětlí její úlohu a funkce v soudobé společnosti, popíše základní principy vzdělávací politiky a demonstruje jejich implementaci do školního prostředí. Vyjmenuje prvky podílející se na kultuře školy, klimatu třídy a na bezpečí ve škole. Definuje pojem kurikulum a aplikuje tyto poznatky do práce s kurikulárními dokumenty a do plánování výuky. Analyzuje strukturu výuky a jednotlivé činitele charakterizuje. Objasní kritéria kvality výuky. Na základě znalosti pojetí výuky klasifikuje výukové metody a navrhuje jejich využití ve výuce. Diskutuje profesi učitele a profesní rozvoj učitelů a význam (sebe)reflexe. Plánuje výuku s ohledem na výsledky a individualitu žáků i celé třídy. Aktivně používá popisnou komunikaci a zpětnou vazbu k rozvoji žáků. Rozlišuje různé typy hodnocení a posoudí jejich výhody a nevýhody na příkladech ze školní praxe.
Osnova
  • 1. Historický pohled na vznik školy. Nejvýznamnější školské reformy. Úloha školy ve společnosti a její funkce. Teorie školy. Škola jako učební prostředí. Spolupráce s rodinou a veřejností. Škola a další výchovné instituce (volnočasové, kulturní, sportovní atd.)
  • 2. Kultura školy. Rozvoj školy. Bezpečná škola. Školní třída. Klima třídy. Primární prevence: šikana, protidrogová prevence apod.
  • 3. Vzdělávací a kurikulární politika (Strategie 2030+). Kurikulární dokumenty (RVP, ŠVP). Výchovné a vzdělávací cíle. Kurikulum. Obsah výuky a jeho transformace.
  • 4. Výuka v teorii a praxi: plánování, realizace a evaluace výuky. Stanovování cílů výuky (kognitivní, afektivní, psychomotorické). Bloomova taxonomie. Organizační formy výuky. Fáze výuky. Didaktické principy. Didaktické prostředky. Kvalita výuky.
  • 5. Výukové přístupy a metody (definice, jejich volba, klasifikace na klasické, aktivizující, komplexní – charakteristika jednotlivých metod). Transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky.
  • 6. Učitel (profese učitele, profesní kompetence, profesní gradace, učitelovo pojetí výuky, styly vedení, reflektivní praktik, autorita učitele). Akční výzkum.
  • 7. Žák (učení, teorie učení, strategie učení žáků, žákovo pojetí učiva, styly učení, výsledky učení, kompetence). Homogenita, heterogenita a diverzita žáků. Motivace k učení. Kázeň. Mravní výchova.
  • 8. Výuková komunikace (typy komunikace, popisná komunikace, zpětná vazba).
  • 9. Pedagogická diagnostika (předmět, proces, kategorizace).
  • 10. Hodnocení učebního procesu a výsledků žáků (funkce hodnocení, typy hodnocení). Kritéria hodnocení. Formativní hodnocení. Zkoušení a klasifikace.
  • Inovace předmětu Školní pedagogika proběhla v rámci projektu Zkvalitnění a Inovace Přípravy budoucích učitelů na MUNI (ZIP MUNI), reg. č. p.: CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016170.
Literatura
    povinná literatura
  • JANÍKOVÁ, Marcela. Základy školní pedagogiky. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 119 stran. ISBN 9788021048799. info
  • MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. In Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, 2017. info
  • Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Online. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007, 100 s. ISBN 978-80-87000-11-3. URL info
    doporučená literatura
  • ŠEĎOVÁ, Klára, Zuzana ŠALAMOUNOVÁ, Roman ŠVAŘÍČEK, Martin SEDLÁČEK, Martin MAJCÍK a Jana NAVRÁTILOVÁ. Výuková komunikace. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2019, 175 s. ISBN 978-80-210-9529-8. info
  • SLAVÍK, Jan, Tomáš JANÍK, Petr NAJVAR a Petr KNECHT. Transdisciplinární didaktika: O učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita, 2017, 455 s. Syntézy výzkumu 3. ISBN 978-80-210-8568-8. info
  • BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení : východiska, metody, cvičení a hry. Translated by Dana Lisá. Vydání třetí. Praha: Portál, 2015, 375 stran. ISBN 9788026208464. info
  • PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2013, 395 s. ISBN 9788026204039. info
  • PÍŠOVÁ, Michaela, Světlana HANUŠOVÁ, Klára KOSTKOVÁ, Věra JANÍKOVÁ, Petr NAJVAR a František TŮMA. Učitel expert: jeho charakteristiky a determinanty profesního rozvoje (na pozadí výuky cizích jazyků). první. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 237 s. ISBN 978-80-210-6681-6. info
  • KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. Vydání čtvrté. Praha: Portál, 2012, 164 stran. ISBN 9788026200529. info
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 447 s. ISBN 9788073675714. info
  • MAŇÁK, Josef, Tomáš JANÍK a Vlastimil ŠVEC. Kurikulum v současné škole. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 169 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-175-1. info
  • MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 stran. ISBN 8073150395. info
  • PRŮCHA, Jan. Učitel : současné poznatky o profesi. Vydání první. Praha: Portál, 2002, 154 stran. ISBN 8071786217. info
  • SLAVÍK, Jan. Hodnocení v současné škole : východiska a nové metody pro praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 190 s. ISBN 8071782629. info
  • ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi : jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 95 s. ISBN 8071780499. info
Výukové metody
Přednáška, individuální práce, skupinová práce, diskuze, didaktická hra, situační metoda, řešení problémů. V případě on-line výuky využití různých aplikací pro aktivizaci studentů, ústní/písemná zpětná vazba na dílčí úkoly.
Metody hodnocení
Plnění dílčích úkolů, povinná účast na seminární výuce (neúčast na seminárním výukovém bloku musí být řádně omluvena), zpracování a prezentace portfoliového úkolu, písemný test, ústní zkouška.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/podzim2024/nk4112