FSpS:T631 Pedagogy - Course Information
T631 Pedagogy
Faculty of Sports StudiesAutumn 2004
- Extent and Intensity
- 8/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Faculty of Sports Studies - Prerequisites (in Czech)
- Společenskovědní přehled na úrovni gymnázia.
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Physical Education and Sport (programme FSpS, B-TV)
- Course objectives (in Czech)
- Zvládnutí základní orientace v pedagogických kategoriích s důrazem na vytváření profesních kompetencí studentů.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Pojetí výchovy (edukace). Výchova a socializace; hodnotová orientace výchovy (antika, středověk, novověk); vztah výchovy, dědičnosti a prostředí. 2. Základní rysy soudobé edukace. Intencionální a funkcionální edukace, heteroedukace a autoedukace, rysy edukace v demokratické společnosti. 3. Pojetí pedagogiky. Vznik pedagogiky (Aristoteles, Quintilianus, Komenský, Herbart). Soudobé koncepce pedagogiky. Vztah pedagogiky k jiným oborům. Pedagogika a kinantropologie. 4. Struktura pedagogiky (soustava pedagogických disciplín) a její význam ve společnosti. Pedagogika sportu. 5. Metody pedagogiky. Druhy a význam pedagogického výzkumu, metody pedagogického výzkumu. 6. Demokratická výchova J. A. Komenského. 7. Výchova gentlemana u J. Locka. 8. Svobodná výchova J. J. Rousseaua. 9. Pedocentrická výchova škola J. Deweye. 10. Konstituování výchovně-vzdělávací soustavy. Počátky institucionalizované výchovy, první školy v historii, řecká koncepce výchovy, středověké školství a jeho renesanční a novověká kritika. 11. Vývoj české výchovně-vzdělávací soustavy. Jan Amos Komenský a jeho pojetí školy, vývoj novodobého českého školství, soudobá česká škola a její sociální dimenze. 12. Alternativní školy. Rysy alternativních pedagogických koncepcí. Škola montessoriovská, daltonská, waldorfská, jenská, francouzská moderní ad. Inovativní školy. 13. Srovnání základních edukačních systémů ve světě a u nás. Význam komparativní pedagogiky. Školství v USA, SRN a Švédsku. Evropská dimenze ve vzdělávání, EYES 2004. 14. Výchovné cíle. Historičnost cílů výchovy - antika, středověk, Komenský, novověk. Aktuální cíle soudobé edukace. 15. Příprava jedince pro sociální role. Vývoj sociálních rolí, výchova pro život H. Spencera, požadavky postmoderní společnosti. 16. Výchova jako rozvoj základních kvalit osobnosti. Edukace, výchova a vzdělávání. 17. Výchova a kultura. Základní obsahové oblasti výchovy. 18. Pedagog (edukátor) - jeho vzdělání a osobnostní charakteristiky. 19. Vychovávaný jedinec (dítě, žák, student, ). Některé výzkumy učitelů a žáků. 20. Základní rysy české Bílé knihy.
- Literature
- JŮVA, Vladimír. Základy pedagogiky pro doplňující pedagogické studium. Brno: Paido, 2001, 118 pp. ISBN 80-85931-95-8. info
- PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 2., přeprac. a aktualiz. vy. Praha: Portál, 2002, 481 s. ISBN 80-7178-631-4. info
- PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky :úvod do studia oboru. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 269 s. ISBN 80-7178-399-4. info
- GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Translated by Vladimír Jůva. Brno: Paido, 2000, 207 stran. ISBN 8085931796. info
- JŮVA, Vladimír and Vladimír JŮVA. Stručné dějiny pedagogiky (Brief history of education). 5. rozšířené. Brno: Paido, 2003, 94 pp. ISBN 80-7315-062-X. info
- SVOBODOVÁ, Jarmila and Vladimír JŮVA. Alternativní školy. 2. dopl. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1996, 112 s. ISBN 8085931192. info
- Assessment methods (in Czech)
- Samostatné studium uvedené literatury a dalších elektronických informačních zdrojů - viz webová stránka předmětu. Excerptum 1 vybrané odborné pedagogické publikace (mimo základní doporučenou literaturu) v rozsahu 5 400 znaků.
- Language of instruction
- Czech
- Teacher's information
- http://www.fsps.muni.cz/~juva
- Enrolment Statistics (Autumn 2004, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/fsps/autumn2004/T631