FSpS:t183 Psychology for Teachers I - Course Information
t183 Psychology for Teachers I
Faculty of Sports StudiesAutumn 2005
- Extent and Intensity
- 1/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D.
Faculty of Sports Studies - Timetable of Seminar Groups
- t183/1: Mon 8:00–8:45 U-aula, B. Lazarová
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- there are 7 fields of study the course is directly associated with, display
- Course objectives (in Czech)
- Cílem disciplíny je informovat o obecných otázkách psychologie, psychologie osobnosti a sociální psychologie s aplikacemi do učitelské praxe. Zvláštní pozornost je věnována otázkám poznávání osobnosti,možnostem osobnostního rozvoje, rozvoje mezilidských vztahů.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Předmět psychologie (základní psychologické kategorie a pojmy), psychologické disciplíny, metody psychologie (základní metodologické pojmy)- Některé psychické procesy a stavy - základní pojmy: kognitivní procesy, emoce. Význam psychologie pro profesi učitele. 2 Psychologie osobnosti. Pojetí osobnosti v psychologii. Vymezení osobnosti. Pojetí osobnosti člověka z pohledu základních psychologických přístupů/směrů (psychodynamické, behaviorální, kognitivní, humanistické). Některé teorie osobnosti. Popis osobnosti: Vlastnosti osobnosti. Temperament - charakteristika a typy, charakter a morálka - vývojové modely, motivace - potřeby zájmy..., schopnosti a inteligence. Moderní pojetí inteligence - a škola - uplatnění ve ŠVP. Volní vlastnosti, intrapersonální konflikty, řešení problémů. 3. Osobnostní rozvoj. Personální formy inteligence. Podpora osobnostního růstu u dětí. Sebereflektující nadání - jeho obsah a možnosti rozvoje. Sebereflexe, poznávání a řízení emocí, zátěžové situace a jejich zvládání (frustrace, stres). Profese učitele a její zátežové faktory. 4. Diplomatické - interpersonální nadání, jeho obsah a rozvoj. Hlavní témata sociální psychologie a její uplatnění v učitelské praxi. Sociální percepce. Kognitivní spereotypy a předsudky. Předsudky v přáci s lidmi (dětmi). Sociální interakce a komunikace. KOmunikační manévry. Komunikace - teorie, efektivní komunikace. Transakční analýza, asertivita. Spolupráce a kompetice. Klima spolupráce a strategie win-win. Školní a třídní klima - tvorba, zjišťování.
- Literature
- VYBÍRAL, Zbyněk. Lži, polopravdy a pravda v lidské komunikaci (Lies, truth, and halftruth in human communication). 1st ed. Praha: Portál, 2003, 176 pp. Studium. ISBN 80-7178-812-0. info
- ČÁP, Jan and Jiří [pedagog] MAREŠ. Psychologie pro učitele [Čáp, 2001]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 80-7178-463-X. info
- VYBÍRAL, Zbyněk. Psychologie lidské komunikace (Psychology of the Human Communication). Praha: Portál, 2000, 264 pp. ISBN 80-7178-291-2. info
- Encyklopedie obecné psychologie. Edited by Milan Nakonečný. 2. rozš. vyd. Praha: Academia, 1998, 437 s. ISBN 80-200-0625-7. info
- DRAPELA, Victor J. Přehled teorií osobnosti. Translated by Karel Balcar. 2. opr. vyd. Praha: Portál, 1998, 175 s. ISBN 80-7178-251-3. info
- ŘEZÁČ, Jaroslav. Sociální psychologie. 1st ed. Brno: PAIDO, 1998, 268 pp. ISBN 80-85931-48-6. info
- NAKONEČNÝ, Milan. Lexikon psychologie. 1. vyd. Praha: Vodnář, 1995, 397 s., ta. ISBN 80-85255-74-X. info
- ATKINSONOVÁ, Rita L. Psychologie [Atkinsonová]. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995, 862 s. : o. ISBN 80-85605-35-X. info
- NAKONEČNÝ, Milan. Psychologie osobnosti. Vyd. 1. Praha: Academia, 1995, 336 s. ISBN 8020005250. info
- Assessment methods (in Czech)
- průběžný test k zápočtu
- Language of instruction
- Czech
- Follow-Up Courses
- Enrolment Statistics (Autumn 2005, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/fsps/autumn2005/t183