nk001 První pomoc ve školských zařízeních

Fakulta sportovních studií
podzim 2006
Rozsah
0/8. 3 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Lucie Brůžková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Dagmar Heiland Trávníková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D.
Katedra kineziologie – Fakulta sportovních studií
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Rozvoj poznatků o významu předmětu Psychologie zdraví poukazuje na nutnost změny postojů k této problematice, zejména formou praktického seznámení s problematikou psychologie zdraví v oblasti teoretických i praktických přístupů. V tomto předmětu lze využít řady technik z oblasti pohybových aktivit a zejména učitelé tělesné výchovy a rehabilitační pracovníci by měli tyto techniky teoreticky i prakticky ovládat.Základním cílem předmětu Psychologie zdraví je seznámit studenty s teoretickými základy oboru psychologie zdraví, vybavit posluchače základními poznatky o rozmanitých aspektech lidského zdraví a jeho ochrany s důrazem na psychologickou problematiku se vztahem k pochopení podstaty tzv. bio-psycho-socio-spirituální pohody člověka. Dílčím cílem je posílit angažovanost jedince v péči o vlastní zdraví.
Osnova
  • Pojem zdraví, jeho koncepce a zdravá osobnost. Somatické, psychické, sociální a duchovní aspekty zdraví. Psychohygiena, její význam, základní pojmy, metody, význam duševní hygieny, obecné předpoklady duševního zdraví, adaptace a maladaptace a jejich projevy, význam duševní hygieny v prevenci psychosomatických onemocnění. Rizikové faktory ohrožující duševní zdraví: stres, životospráva. Fyziologie stresu, příznaky stresu, diagnostika stresu, somatizace stresu, analýza stresorů, testy odhalující prvotní příznaky stresu. Následky stresu. Copingové strategie. Vztah náročných životních situací a techniky vyrovnávání se s nimi vedoucí ke zdraví. Teorie životních událostí. Lidské zdraví a emocionalita, vliv emocí na zdraví člověka, emocionální poranění. Chování poškozující zdraví – alkoholismus, kouření, drogové závislosti, gamblerství a jiné. Neuroticismus v životě člověka, neurózy, neurotičnost učitele a neurotičnost žáků. Syndrom burn – out (vyhoření) a copingové strategie. Životospráva – hospodaření s časem, denní režim člověka, odpočinek, pohybové aktivity a sport. Výživa a její role v prevenci onemocnění, strava pro relaxaci a význam vitálních látek pro tělesné a duševní zdraví. Spánek, jeho výhnam pro zdraví, alfa aktivita mozku, relaxační a autoregulační techniky, sebereflexe. Výkonová motivace, aspirační úroveň, trénink pro posílení psychické odolnosti. Mentální trénink, využití technik práce s podvědomím při uzdravování a prevenci nemocí. Sociální aspekty duševní hygieny. Význam psychosociálních dovedností při ochraně duševního zdraví. Asertivita a její využívání při obraně proti stresu. Harmonizace tělesného a duševního zdraví, cesty k bio-psycho-socio-spirituální pohodě člověka, význam smyslu života. zdraví životní styl. Pohybové aktivity vedoucí ke zdraví a jejich způsoby využití: psychomotorika, pohybová muzikoterapie – taneční (afrorytmy), dramaterapie, hingarjóga. Psychoterapie a její využití v osobním životě jednotlivce, význam psychoterapie, psychoterapeutické přístupy. Zdravý životní styl – zdravá škola, zdravá rodina, zdravé město – projekty zdraví.
Literatura
  • Krejčí, M. Bäumeltová, M. Týdny zdraví ve škole. 1. vyd. České Budějovice: JČU, 2001. 135 s.
  • HÁTLOVÁ, Běla. Kinezioterapie : pohybová cvičení v léčbě psychických poruch. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 2003, 167 s. ISBN 8024607190. info
  • HOŠEK, Václav. Psychologie odolnosti. Dotisk 2. vyd. Praha: Karolinum, 2003, 69 s. ISBN 8071848891. info
  • Psychologie zdraví. Edited by Jaro Křivohlavý. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 279 s. ISBN 80-7178-551-2. info
  • Program podpory zdraví ve škole :rukověť projektu Zdravá škola. Edited by Miluše Havlínová. 1. vyd. Praha: Portál, 1998, 275 s., ta. ISBN 80-7178-263-7. info
Metody hodnocení
Seminář, klasifikovaný zápočet.
Informace učitele
Úkoly pro samostudium: Sociální aspekty duševní hygieny. Význam psychosociálních dovedností při ochraně duševního zdraví. Zdravý životní styl - zdravá škola, zdravá rodina, zdravé město - projekty zdraví.
Další komentáře
Psychologie zdraví (0/8), První pomoc ve školských zařízeních (0/8).
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, jaro 2006, jaro 2007, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009.