FSpS:np004 Společenské vědy IV - Informace o předmětu
np004 Společenské vědy IV
Fakulta sportovních studiípodzim 2006
- Rozsah
- 1/2. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Dita Slavíková, Ph.D. (přednášející)
doc. PaedDr. Jitka Kopřivová, CSc. (cvičící), Mgr. Alena Skotáková, Ph.D. (zástupce) - Garance
- doc. PaedDr. Jitka Kopřivová, CSc.
Fakulta sportovních studií
Kontaktní osoba: doc. PaedDr. Jitka Kopřivová, CSc. - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- np004/aplTV1: Út 8:00–8:45 malá těl. Vinařská
np004/aplTV2: Út 8:45–9:30 malá těl. Vinařská
np004/aplTV3: Út 9:30–10:15 malá těl. Vinařská
np004/aplTV4: Út 10:15–11:00 malá těl. Vinařská
np004/inspp1: Po 15:00–15:45 U212
np004/insps1: Po 16:00–16:45 U217
np004/insps2: Po 16:45–17:30 U217
np004/insps3: Po 17:30–18:15 U217 - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Tělesná výchova a sport (program FSpS, N-TV)
- Učitelství tělesné výchovy pro střední školy (program FSpS, M-TV)
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-TV) (2)
- Učitelství tělesné výchovy pro základní školy (program FSpS, M-TV)
- Cíle předmětu
- Předmět se skládá z přednášky a semináře integrativní speciální pedagogiky a cvičení aplikované tělesné výchovy. Cílem je získat základní informace o jednotlivých druzích zdravotních postižení a možnosti vzdělávání a o vhodných pohybových aktivitách ve vztahu k jednotlivým handicapům.
- Osnova
- *Speciální pedagogika - pojem, předmět, cíle, interdisciplinární vztahy, klasifikace oboru, terminologie. *Integrace - pojem, terminologie, formy a možnosti integrace. *Diagnostika a pedagogicko-psychologický poradenský systém. *Tělesnépostižení - charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, vzdělávání,DMO, LMD, vhodná cvičení a pohybové aktivity, možnosti seberealizace v oblasti sportu. *Mentální postižení- charakteristika, klasifikace dle WHO, etiologie, možnosti vzdělávání,Downův syndrom, demence, pseudooligofrenie. Vhodná cvičení a pohybové hry, sport mentálně postižených(Boccia) *Autismus - charakteristika, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání. Vhodná cvičení. *Zrakové postižení- charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání. Cvičení prostorové orientace, vhodná cvičení a pohybové hry na základě sluchového a taktilního vnímání, vhodné sporty (Showwdown, Goalball(. * Sluchové postižení - charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti vzdělávání, protetika. Cíl aúloha TV a sportu, vhodná cvičení a pohybové hry na rozvoj taktilního a zrakového vnímání a prostorové orientace, vhodné sporty. * Narušená komunikační schopnost - charakteristika, klasifikace, etiologie, náprava, podpora. Vhodná cvičení z oblasti psychomotoriky. * Alternativní a augmentativní komunikace - charakteristika, jednotlivé systémy. * Specifické poruchy učení- charakteristika, klasifikace, etiologie, náprava, možnosti vzdělávání. * Poruchy chování - charakteristika, klasifikace, možnosti nápravy, zařízení. *Terapie ve speciálně pedagogické péči - canisterapie, hipoterapie.
- Literatura
- KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. In PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, 13 s. edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-120-0. info
- BAZALOVÁ, Barbora. Psychopedie. In PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, 16 s. 2. vydání. ISBN 80-7315-120-0. info
- FIALOVÁ, Ilona. Specifika edukace dětí a žáků s epilepsií. In Pipeková, j. (ed.). Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, s. 189-198. ISBN 80-7315-120-0. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Výchova a vzdělávání dětí a žáků s autismem. In PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, s. 309 - 328, 19 s. ABA012. ISBN 80-7315-120-0. info
- Metody hodnocení
- Výuka probíhá jednosemestrálně, 1/1 přednáška/seminář Integrativní speciální pedagogika, 0/1 - cvičení Aplikovaná tělesná výchova. Požadavky k ukončení - aktivní účast na seminářích a cvičeních, vypracování semninární práce na dané téma, zkouška formou závěrečného písemného testu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Integrativní speciální pedagogika (1/1), Aplikovaná tělesná výchova (0/1).
- Statistika zápisu (podzim 2006, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/podzim2006/np004