nk007 Environmentální vzdělávání

Fakulta sportovních studií
podzim 2008
Rozsah
0/8. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.
Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
nk007/se_env_s: Pá 10. 10. 14:00–16:00 U211, Pá 31. 10. 14:30–16:30 U217, Pá 28. 11. 14:00–15:20 U217, Z. Hromádka
nk007/ti_env_s: Pá 10. 10. 14:00–16:00 U211, Pá 31. 10. 14:30–16:30 U217, Pá 28. 11. 14:00–15:20 U217, Z. Hromádka
Předpoklady
!NOW( nk006 CSF )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět se zaměřuje na problematiku Environmentální výchovy a problematiku ekologicky šetrného životního stylu. Zabývá se tématy přírodovědnými, sociálními i spotřebitelskými. Seznamuje studenty se základy "ekologické etiky". Na konci předmětu se studenti orientují v ekologických a environmentálních pojmech a mají dobrý teoretický základ pro šetrné jednání k životnímu prostředí a další studium v této oblasti.
Osnova
  • 1. Problematika odpadů (odpady, globální problémy s odpady, lokální problémy s odpady, druhy odpadů, recyklace odpadů, spalování odpadů, atd.)
  • 2. Výchova "ekologicky šetrného spotřebitele" - ekologické potraviny (intenzivní zemědělství, BIO výrobky, jiná kriteria šetrnosti potravin)
  • 3. Výchova "ekologicky šetrného spotřebitele" - ekologicky šetrné výrobky, (ekoznačky: Blue angel,FSC, FAIR-TRADE,energetické značky, rec. papír, bez fosfátů, netestováno na zvířatech, atd.; další kriteria pro výběr ekologicky šetrného výrobku)
  • 4. Etika ve vztahu člověka ke zvířatům (vivisekce, intenzivní zemědělství, atd.)
  • 5. Atmosféra (skleníkový efekt, smog, ozonová vrstva)
  • 6. Energie (obnovitelné a neobnovitelné zdroje energie)
  • 7. Doprava
  • 8. Ekologická stopa, ekologický tlumok
  • 9. Myšlenky a díla významných osobností zabývajících se problematikou životního prostředí)
  • 10. Pojmy
  • 11. Globální ekologické problémy (pokles biodiverzity, kácení deštných pralesů, atd.)
Literatura
  • HORKÁ, Hana. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Brno: PdF MU, 2005, 158 s. ISBN 80-210-3750-4. info
  • HORKÁ, Hana. Teorie a metodika ekologické výchovy. Brno: Paido, 1996, 75 s. ISBN 80-85931-33-8. info
  • KELLER, Jan. Naše cesta do prvohor : o povaze automobilové kultury. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 1998, 170 s. ISBN 80-85850-64-8. info
  • LIBROVÁ, Hana. Vlažní a váhaví : (kapitoly o ekologickém luxusu). Vyd. 1. Brno: Doplněk, 2003, 319 s. ISBN 8072391496. info
  • MÁCHAL, Aleš. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno: Rezekvítek Brno, 2000, 205 s. ISBN 80-902954-0-1. info
  • SINGER, Peter. Osvobození zvířat. Vyd. 1. Praha: Práh, 2001, 259 s. ISBN 8072520423. info
  • Zelená svatozář: kapitoly z ekologické etiky. Praha: Sociologické nakladatelství, 1998. ISBN 80-85850-63-X. info
Metody hodnocení
Výuka probíhá v seminářích (v blocích). Podmínky ukončení (kolokvia) jsou: aktivní účast na seminářích, úspěšné vypracování závěrečného testu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2009.