p830 Tělesná výchova - Základy psychomotorických her

Fakulta sportovních studií
podzim 2008
Rozsah
0/2/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Dagmar Heiland Trávníková, Ph.D. (cvičící)
Jarmila Titzová (pomocník)
Garance
doc. PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D.
Centrum univerzitního sportu – Fakulta sportovních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Dagmar Heiland Trávníková, Ph.D.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
p830/1: St 16:15–17:45 tělocvična Poříčí 7, D. Heiland Trávníková
Předpoklady
!NOWANY( p801 Teorie a praxe futsalu I , p803 Teorie a praxe florbalu I , p805 Teorie a praxe fotbalu I , p807 Teorie a praxe basketbalu I. , p809 Plavání pro pokročilé I , p811 Teorie praxe volejbalu I , p813 Posilování pokročilí I. , p815 Teorie a pr.in-line bruslení I , p816 TV-Bruslení in-line , p817 Teorie a praxe aerobiku , p820 Teorie a praxe step AE , p822 Teorie a praxe kick-box AE , p826 Teorie a praxe tenisu I , p828 Teorie a praxe stolního tenisu , p834 Bodystling s náčiním , p839 Pilates MAT , p840 Relaxačně-komp. cvičení , p841 Pilates s pomůckami , p843 Fit jóga , p845 Teorie a praxe softbalu , p846 Vodní turistika I , p847 Vodní turistika II. , p848 Aqua-aerobik master I , p851 Severská chůze , p852 Základy regenerace - masáže , p853 Teorie a praxe joggingu I , p855 Cyklistika v terénu , p868 Sportovní lezení-BoulderingI , p870 TV - Systema , p871 TV-Žonglování I. , p872 Tv-Sportovní lezení III. , p874 TV-Bodyflex I. , p876 TV-Beach volejbal I. , p879 TV-Program SPINNING I. , p881 TV-Sporty v přírodě I. , p882 TV - Sporty v přírodě II. ) && VOL_TV
Předmět je vypisován v rámci volitelné tělesné výchovy. Na předmět Základy psychomotorických her navazuje předmět Psychomotorické hry, v němž je kladen větší důraz na aktivní spolutvoření a samostatné vedení psychomotorických aktivit.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 1245 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s významem psychomotorických her v běžném životě člověka. Tyto hry pomáhají člověku k naplňování rovnováhy osobnosti. Studenti se naučí volit vhodné činnosti pro danou problematiku.

Hlavní cíl výuky:
- zlepšení úrovně pohybových dovedností a fyzické úrovně
- ovlivnění kladného přístupu ke sportovním aktivitám chápaným jako obranu proti konfliktům, civilizačním chorobám a stresu
- podpora zdravého životního stylu studentů

Předmět je zaměřen na prožitek z pohybových aktivit. Bezděčné prožívání radosti z pohybu, ze hry a z tělesných cvičení včetně poznávání sebe sama, svého těla a okolí nám přináší řadu pozitivních chvil v životě. Pomocí jednoduchých cvičení s netradičním náčiním, s netradičními přístupy a s hudebním doprovodem můžeme nacházet cesty k životní rovnováze a duševní pohodě. Psychomotorika rozvíjí všechny stránky osobnosti a pomáhá při prožívání hlubokých prožitků pramenících z vlastních zdrojů osobnosti. Přináší hodnoty zejména v kontextu současnosti, který je charakterizován krizí v prožívání a v prožitkovosti.
Osnova
  • Předmět je zaměřen na prožitek z pohybových aktivit. Bezděčné prožívání radosti z pohybu, ze hry a z tělesných cvičení včetně poznávání sebe sama, svého těla a okolí nám přináší řadu pozitivních chvil v životě. Pomocí jednoduchých cvičení s netradičním náčiním, s netradičními přístupy a s hudebním doprovodem můžeme nacházet cesty k životní rovnováze a k životní filozofii. Psychomotorika rozvíjí všechny stránky osobnosti a pomáhá při prožívání hlubokých prožitků pramenících z vlastních zdrojů osobnosti. Přináší hodnoty zejména v kontextu současnosti, který je charakterizován krizí v prožívání a v prožitkovosti. Psychomotorika nepředává prožitek, pouze nabízí a ukazuje cestu.
  • - Seznámení a kontaktní činnosti
  • - Netradiční náčiní (jogurtové kelímky, hrkačky, pivní tácky, vršky od PET lahví, padák, deky, šátky a další)
  • - Netradiční nářadí (chůdy, káča, vozík na kolečkách, rolovací deska s válcem, šlapátka, šlapáky, rolon)
  • - Senzomotorická cvičení, taktilní cvičení
  • - Relaxační techniky
  • - Masáže
  • - Psychostimulace
  • - Základy žonglování (míčky, kužely, diabolo, šátky...)
Literatura
  • BLAHUTKOVÁ, Marie. Psychomotorika. první. Brno: Pedagogická fakulta MU Brno, 2003, 92 s. ISBN 80-210-3067-4. info
  • Psychologie zdraví. Edited by Jaro Křivohlavý. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 279 s. ISBN 80-7178-551-2. info
Metody hodnocení
Seminář, 1 kredit, zápočet.
Zápočet student získá za docházku, viz níže:
1 x je možné neomluveně chybět
2 x absence z důvodu nemoci
3 x je možné nahradit zameškanou výuku v průběhu zk. období
Současně musí student absolvovat více než 50% přímou docházkou v semestrální výuce.
Informace učitele
Informace k výuce Tv najdete na www.fsps.muni.cz/cus/

Pokud se student nedostaví bez omluvy ( e-mail vyučujícímu seminární skupiny ) do prvních dvou výukových hodin semestru, může být v případě zájmu dalších studentů ze seminární skupiny vyškrtnut.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, jaro 2005, podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, podzim 2009, podzim 2010.