nk2067 Pedagogy and Didactics

Faculty of Sports Studies
autumn 2013
Extent and Intensity
13/7. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Jan Kolář, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Jan Kolář, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Department of Sport Pedagogy – Faculty of Sports Studies
Contact Person: Mgr. Jan Kolář, Ph.D.
Supplier department: Department of Sport Pedagogy – Faculty of Sports Studies
Timetable
Fri 13. 9. 14:00–17:00 B11/206, Fri 20. 9. 13:00–16:00 E34/225 - seminární místnost, Fri 27. 9. 15:00–18:00 B11/311, Fri 15. 11. 8:00–8:45 B11/236
  • Timetable of Seminar Groups:
nk2067/01: Fri 11. 10. 15:15–17:30 B11/236, Fri 1. 11. 13:15–15:30 B11/311, Fri 15. 11. 15:50–16:35 B11/206, J. Kolář
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 7 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives
Students will achieve knowledge of basements of education and of principles of human resource development from international, national, regional and organizational perspective. Upon completion of this course, the student will be able to demonstrate the knowledge of the relationship between education and competency in context of life and social roles. Students will describe different types of the variety of interests on adult education and human resource development and will reflect the needs of main agents in the field.
Syllabus
  • Andragogy and human resource development – disciplinary frameworks
  • Lifelong learning and adult education today, contexts and documents for Czech republic and European community.
  • Human resource development at the national and international level: research and analysis.
  • Main thesis of human resource development. Learning, performance and change as main foci of HRD. Education, training and development. HRD and social responsibility.
  • Organizational behaviour. Individual and organizational development. Learning organizations.
  • Plurality of interests in the field of adult education and human resource development: state, organization, individual.
  • Adult education and human resource development through perspective of management, personal management and other disciplines.
  • Workplace learning.
Literature
    required literature
  • NOVOTNÝ, Petr. Pracoviště jako prostor k učení (Workplaces as learning spaces). In Pracoviště jako prostor k učení. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 97 pp. ISBN 978-80-210-4918-5. info
  • NOVOTNÝ, Petr. Učení pro pracoviště. Prostor pro uplatnění konceptu workplace learning v českém prostředí. (Workplace Learning. Possibilities to apply the concept of workplace learning in the Czech environment.). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 152 pp. ISBN 978-80-210-5116-4. info
    not specified
  • PALÁN, Zdeněk. Lidské zdroje : výkladový slovník : výchova, vzdělávání, péče, řízení. Vyd. 1. Praha: Academia, 2002, 280 s. ISBN 8020009507. info
  • BENEŠ, Milan. Úvod do andragogiky. Praha: Karolinum, 1999, 129 s. ISBN 8071843814. info
  • KOUBEK, Josef. Řízení lidských zdrojů :základy moderní personalistiky. 3. vyd. Praha: Management Press, 2001, 367 s. ISBN 80-7261-033-3. info
  • Dokumenty, vize a strategie ošetřující téma lidských zdrojů na evropské, české a regionální úrovni budou zadávány v průběhu kurzu.
  • RABUŠICOVÁ, Milada. Gramotnost: staré téma v novém pohledu (Literacy: the old topic in a new perspective). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita & Nakladatelství Georgetown, 2002, 199 pp. Edice Rubikon, sv. 8. ISBN 80-210-2858-0. info
  • Nezaměstnanost jako sociální problém. Edited by Petr Mareš. 3. uprav. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2002, 172 s. ISBN 80-86429-08-3. info
  • ARMSTRONG, Michael. Řízení lidských zdrojů. Praha: Grada, 2002, 856 s. ISBN 8024704692. info
  • BELZ, Horst and Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení :východiska, metody, cvičení a hry. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 375 s. ISBN 80-7178-479-6. info
  • MUŽÍK, Jaroslav. Management ve vzdělávání dospělých. Praha: Eurolex Bohemia, 2000, 107 s. ISBN 80-86432-00-9. info
  • MUŽÍK, Jaroslav. Profesní vzdělávání dospělých. Vyd. 1. Praha: CODEX Bohemia, 1999, 200 s. ISBN 80-85963-93-0. info
  • MUŽÍK, Jaroslav. Marketing ve vzdělávání dospělých. [Praha]: DAHA, 1998, 55 s. ISBN 80-902232-2-2. info
  • BELCOURT, Monica and Phillip Charles WRIGHT. Vzdělávání pracovníků a řízení pracovního výkonu. Vyd. 1. Praha: Grada, 1998, 243 s. ISBN 8071694592. info
  • PAVLÍK, Oldřich, Luboš CHALOUPKA and Karel KOHOUT. Vzdělávání dospělých : výtah z dokumentů a publikací. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 1997, 111 s. info
  • KELLER, Jan. Sociologie byrokracie a organizace. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1996, 191 s. ISBN 80-85850-15-X. info
Teaching methods
Lectures, class discussions and individual project.
Assessment methods
Test and oral exam
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is also listed under the following terms Autumn 2012, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018.
  • Enrolment Statistics (autumn 2013, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fsps/autumn2013/nk2067