nk2274 Školní poradenství a management

Fakulta sportovních studií
podzim 2017
Rozsah
7/7/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D.
Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
Pá 22. 9. 14:00–16:15 B11/311, Pá 6. 10. 11:45–13:15 B11/236, 14:00–15:30 B11/236
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
nk2274/01: Pá 13. 10. 14:45–16:15 B11/236, Pá 3. 11. 8:00–10:15 B11/206, Pá 1. 12. 8:00–9:30 B11/236, M. Janíková
nk2274/02: Pá 29. 9. 11:00–12:30 B11/236, Pá 20. 10. 12:30–14:00 B11/236, Pá 27. 10. 12:30–14:45 B11/235, M. Janíková
Předpoklady
Žádné.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti budou schopni: - porozumět školské poradenské legislativě - sestavit školní poradenský tým - spolupracovat s poradenskými pracovníky a učiteli ve škole - užívat základní poradenské dovednosti - vést poradenský rozhovor - rozlišit mezi pomocí a sociální kontrolou - použít zákony školské legislativy - použít informace o řízení školy - poznávat kulturu školy - porozumět práci s týmem
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student dokáže charakterizovat klíčové pojmy ze školního managementu a poradenství, orientuje se ve školské legislativě, teoretické poznatky aplikuje do pedagogické praxe, při problému ve škole posoudí a vyhodnotí situaci a navrhne strategii řešení.
Osnova
  • Školský poradenský systém. Školní poradenská pracoviště a jejich poslání ve školách. Školská legislativa zaměřená na poradenské služby ve škole. Role školních poradců. Preventivní činnost. Školní psychologie v ČR., role školního psychologa. Spolupráce školních psychologů a učitelů. Požadavky na školního psychologa. Vzdělávání školních psychologů. Rizika spolupráce. Etika práce školního psychologa a školních poradců Základy poradenství. Vztah s klientem. Pomoc a sociální kontrola. Žák v krizi. Spolupráce školních poradců a rodičů. Jednání s rodiči. Spolupráce poradenského pracoviště s vnějšími subjekty. Obecné otázky managementu. Hlavní oblasti řízení školy. Řízení, vedení a správa školy. Autonomie škol. Organizační rozvoj. Demokracie ve škole. Autoevaluace školy. Kultura školy. Škola jako učící se organizace, kolegialita. Vnější vztahy školy. Otázky vedení lidí ve škole. Motivace pracovníků, pracovní spokojenost. Spolupráce a týmová práce ve škole. Profesionální rozvoj učitelů, kariéra učitele. Obecné právní otázky, právní systém. Školská legislativa.
Literatura
    povinná literatura
  • LAZAROVÁ, Bohumíra. Netradiční role učitele. O situacích pomoci, krize a poradenství ve školní praxi. 2. vyd. Brno: Paido, 2008, 69 s. Pedagogická literatura. ISBN 978-80-7315-169-0. info
  • POL, Milan. Škola v proměnách. 1. plus 1. dotisk. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 196 s. ISBN 978-80-210-4499-9. info
    doporučená literatura
  • ÚLEHLA, Ivan. Umění pomáhat : učebnice metod sociální praxe. Vyd. 3., v Sociologickém na. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005, 128 s. ISBN 9788086429366. info
  • KOUBEK, Josef. Řízení lidských zdrojů :základy moderní personalistiky. 3. vyd. Praha: Management Press, 2001, 367 s. ISBN 80-7261-033-3. info
  • KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese :psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. 4. vyd. Praha: Portál, 2000, 147 s. ISBN 807178429X. info
  • POL, Milan a Bohumíra LAZAROVÁ. Spolupráce učitelů : podmínka rozvoje školy : řízení spolupráce, konkrétní formy a nástroje. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom, 1999, 78 s. ISBN 8086106071. info
  • Organizační chování :jak se každý den chovají spolupracovníci, nadřízení, podřízení, obchodní partneři či zákazníci. Edited by František Bělohlávek. 1. vyd. Olomouc: Rubico, 1996, 343 s. ISBN 80-85839-09-1. info
  • DRAPELA, J. V. a Vladimír HRABAL. Vybrané poradenské směry : teorie a strategie. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1995, 81 s. ISBN 8071840114. info
Výukové metody
teoretická příprava, individuální seminární projekt a jeho prezentace
Metody hodnocení
individuální seminární projekt a jeho prezentace, písemný test
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2018, podzim 2019.