c952a Žonglování

Fakulta sportovních studií
podzim 2018
Rozsah
0/2/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Dagmar Heiland Trávníková, Ph.D. (cvičící)
Jarmila Titzová (pomocník)
Garance
Mgr. Dagmar Heiland Trávníková, Ph.D.
Centrum univerzitního sportu – Fakulta sportovních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Dagmar Heiland Trávníková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Centrum celoživotního vzdělávání – Účelová zařízení – Fakulta sportovních studií
Předpoklady
Předmět se vypisuje jen v rámci celoživotního vzdělávání.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Hlavní cíl výuky: - zlepšení úrovně pohybových dovedností a fyzické úrovně - ovlivnění kladného přístupu ke sportovním aktivitám - podpora zdravého životního stylu studentů
Předmět je zaměřen na rozvoj žonglérsko-pohybových dovedností. Žonglování je kreativní pohybová aktivita, která nespočívá pouze v nácviku a drilu techniky, ale umožňuje též rozvoj nových pohybových zkušeností a dovedností. Vedle duševní stránky rozvíjíme žonglérskými pohybovými aktivitami smysl pro rytmus, návyky ke správnému držení těla, nervosvalovou koordinaci, rovnováhu, obratnost a prostorovou orientaci. Dále je žonglování činností zlepšující koordinaci, soustředění, a rozvoj vztahů mezi mozkovými hemisférami. V neposlední řadě tato aktivita rozvíjí potřebu prezentovat své vlastní objevené artistické prvky publiku, a podporuje tím schopnost samostatného a sebevědomého vystupování. Přestože není v České republice žonglování zatím příliš rozšířené (jako např. v Německu, a dalších zemích západní Evropy, kde je výuka žonglérsko-pohybových dovedností součástí školních osnov), nachází své využití při práci s dětmi a rizikovou mládeží (volnočasové aktivity, zařazení do školní tělesné výchovy,..) či jako rekreační „sport“ u zástupců všech věkových skupin.
Osnova
  • - seznámení se základními žonglérskými pomůckami (míčky, kužely, šátky, talíře, diabolo, kruhy, ďábelské hůlky)
  • - nácvik žonglérské techniky se třemi (dle individuálních schopností i s více) míčky včetně základních triků
  • - žonglování ve dvojici, ve skupině
  • - propojení žonglování s pohybem
  • - prezentace žonglérsko-pohybových dovedností
Literatura
  • TRÁVNÍKOVÁ, Dagmar. Žonglování. 2008. vyd. FSpS MU Brno: Fakulta sportovních studií, 2008. ISBN 978-80-210-4587-3. info
  • TRÁVNÍKOVÁ, Dagmar. Výzkum vlivu žonglování a dalších psychomotorických aktivit na rozvoj osobnosti adolescentů s poruchami pozornosti, chování a hyperaktivitou. In 2. mezinárodní studentská vědecká konference, FSpS Brno. 2007. vyd. Brno, FSpS: Fakulta sportovních studií, 2007, s. 121-124. info
  • TRÁVNÍKOVÁ, Dagmar a Lucie BRŮŽKOVÁ. Žonglování a jiné psychomotorické aktivity a jejich pozitivní vliv na rozvoj schopností člověka. In Mezinárodní konference „Výchova ke zdraví a kvalita života“. České Budějovice: Jihočeská Univerzita České Budějovice, 2007, 4 s. ISBN 978-80-7040-993-0. info
  • TRÁVNÍKOVÁ, Dagmar. Celouniverzitní dílna žonglování. 2007. URL info
Výukové metody
praktická cvičení
Metody hodnocení
Požadavky k absolvování předmětu: 1) Aktivní účast v seminářích (možnost MAX 3 neomluvených absencí) 2) Zápočtový výstup - předvedení žonglérského výstupu obsahujícího min. 3 žonglérské triky se třemi míčky. Možno předvést jednotlivě či ve dvojicích, případně v menších skupinách. Kromě míčků mohou být využity i další žonglérské pomůcky. Doporučuji využít vhodný hudební doprovod.
Informace učitele
Pro bližší informace o žonglování doporučuji skripta: Dagmar Trávníková. Žonglování. Brno: FSpS, MU.2008.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, podzim 2021, jaro 2022.