FSpS:nk4136 Pedagogika sportu - Informace o předmětu
nk4136 Pedagogika sportu
Fakulta sportovních studiípodzim 2020
- Rozsah
- 7/7/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (přednášející)
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií - Rozvrh
- Pá 23. 10. 9:40–11:15 Virtuální místnost, Pá 11. 12. 9:15–11:40 Virtuální místnost, Pá 15. 1. 13:50–15:25 Virtuální místnost
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Předpoklady
- předměty Pedagogika, Didaktika, Didaktika tělesné výchovy.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-UTV) (2)
- Cíle předmětu
- Hlavní cíle předmětu jsou:
- osvojení odborné terminologie pedagogiky sportu
- porozumění humanistické koncepci soudobé pedagogiky sportu
- analýza soutěžní, školní a rekreační sportovní edukace - Výstupy z učení
- Na konci kurzu bude student schopen:
- vysvětlit soudobé trendy pojetí sportovní edukace; interpretovat výsledky
- empirických výzkumů sportovní edukace; analyzovat sportovní edukační nabídky různých institucí; vytvořit kvalitní program sportovní edukace - Osnova
- 01. Vymezení a rysy sportovní edukace. Národní a globální dokumenty o sportu a sportovní edukaci
- 02. Prvky sportovně edukačního procesu (cíle, účastníci, podmínky, prostředky)
- 03. Stručný přehled vzniku a vývoje pedagogiky sportu
- 04. Pedagogika sportu v systému věd. Pojetí a obsah pedagogiky sportu u nás a v zahraničí (např. Slovensko, Německo, USA)
- 05. Empirická, normativní a kritická koncepce pedagogiky sportu a jejich význam pro sportovní odborníky
- 06. Základní oblasti sportovní edukace z hlediska vzdělávacích institucí, věku, výkonnostní úrovně, integrace a inkluze
- 07. Cíle, obsah a význam školního sportu. Sport a rozvoj komunitní školy
- 08. Edukační aspekty rekreačního sportu
- 09. Pedagogické problémy soutěžního sportu
- 10. Sportovní pedagog (trenér, cvičitel, volnočasový pedagog, učitel TV ad.) jako profese a semiprofese. Vzdělávání sportovních pedagogů. Projekt AEHESIS
- 11. Pedagogické kompetence sportovních pedagogů
- 12. Pedagogická diagnostika a autodiagnostika ve sportovní edukaci
- 13. Možnosti sportu v oblasti sociální, environmentální, multikulturní a další edukace. Globální projekt Sport a rozvoj (Sport and Development)
- 14. Aplikace pedagogických principů ve sportovní edukaci
- 15. Sportovní edukace a Evropská unie (projekty Evropský rok výchovy sportem – EYES 2004, Evropský týden sportu ad.)
- Literatura
- povinná literatura
- JANSA, P. a kol. Pedagogika sportu. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2026-8.
- JŮVA, Vladimír. Pedagogika sportu. In Pedagogická encyklopedie. 1. vyd. Praha: Portál, 2009, s. 798-802. Výchova a vzdělávání. ISBN 978-80-7367-546-2. info
- doporučená literatura
- SVOBODA, BOHUMIL. Pedagogika sportu. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1358-1. info
- SVOBODA, Bohumil. Pedagogika sportu. 2. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Nakladatelství Karolinum, 2007, 252 s. ISBN 9788024613581. info
- SVOBODA, Bohumil. Pedagogika sportu. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2003, 250 s. ISBN 8024601567. info
- SVOBODA, Bohumil. Stručná pedagogika sportu. Praha: Karolinum, 1997, 113 s. ISBN 8071843253. info
- Výukové metody
- přednáška, skupinová diskuze, individuální konzultace, individuální domácí práce.
- Metody hodnocení
- Pro úspěšné absolvování je nutná aktivní účast na seminářích, příprava a prezentace domácí práce, písemný test, ústní zkouška.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/podzim2020/nk4136