FSpS:n4131 Pedagogická praxe 3 - Informace o předmětu
n4131 Pedagogická praxe 3
Fakulta sportovních studiípodzim 2024
- Rozsah
- 60 hod. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Jiří Sliacky, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Andrea Novotná (pomocník) - Garance
- Mgr. Jiří Sliacky, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a společenských věd – Fakulta sportovních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Jiří Sliacky, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a společenských věd – Fakulta sportovních studií - Předpoklady
- BOZP_OK(bozp_po_stud) && BOZP_OK(bozp_po_stud_fsps) && n4120 Pedagogická praxe 1
Předpokladem pro absolvování předmětu je splnění předmětu n4120 Pedagogická praxe 1. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-UTV) (4)
- Cíle předmětu
- Hlavním cílem předmětu je komplexně a systematicky rozvíjet předpoklady a profesní kompetence studujících učitelství pro práci učitele tělesné výchovy i mimo rámec běžné výuky tohoto předmětu. Studující tedy v rámci této pedagogické praxe získávají zkušenosti s realizací školních sportovních či jiných tělovýchovných akcí pro žáky, které přesahují rámec běžné výuky, jako např. školní lyžařský nebo cykloturistický výcvikový kurz, školní sportovní turnaj či soutěž, školní sportovní den apod. (výběr konkrétní akce se v tomto případě vždy řídí aktuálními pokyny k předmětu v interaktivních osnovách či studijních materiálech). Tento cíl je naplňován prostřednictvím konzultací, případně hospitací, ale především samotnou přípravou, vedením a následným vyhodnocením (či aktivním zapojením a podílem na všech těchto částech) takové akce pod vedením provázejícího učitele. Klíčovými prvky této pedagogické praxe, kromě samotné praktické zkušenosti, tak zůstávají sdílení zkušeností, mentoring a reflexe. Mezi dílčí cíle předmětu patří uvědomění si, jaké formální, organizační a technické náležitosti jsou pro realizaci takové akce ve školním prostředí nezbytné či nejefektivnější, identifikování obecných legislativních a konkrétních organizačních souvislostí na dané škole, nebo praktické ověření potřebných schopností a dovedností pro vedení a řízení žáků na takové akci.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu studující:
připraví, realizuje a vyhodnotí školní sportovní akci, či akci s tělovýchovným zaměřením
formuluje cíle akce a v souladu s nimi zvolí vhodné metody, formy a postupy
v souladu s platnou legislativou definuje, jaké formální a jiné náležitosti jsou k realizaci akce potřebné
navrhne organizační plán, potřebné personální zajištění a časový harmonogram akce
na základě plánu a harmonogramu akce sestaví jasné a srozumitelné pokyny pro její účastníky
stanoví vhodná kritéria pro hodnocení přípravy, průběhu a výsledku akce a po jejím skončení podle nich akci vyhodnotí
aplikuje své teoretické pedagogicko-didaktické znalosti a praktické dovednosti při vlastním vedení akce
pracuje v souladu se školskou legislativou a s příslušnou pedagogickou dokumentací
systematicky reflektuje vlastní pedagogickou práci a rozvoj svých profesních kompetencí - Osnova
- 1. Formální, organizační a technické náležitosti vybrané školní sportovní či tělovýchovné akce.
- 2. Cíle a hodnotící kritéria konkrétní akce.
- 3. Organizační plán, časový harmonogram a potřeby personálního zabezpečení akce.
- 4. Činnosti v rámci jednotlivých fázích organizace akce (iniciační, plánovací, realizační, evaluační).
- 5. Aktivní zapojení do všech organizačních fází akce.
- 6. Ve spolupráci s provázejícím učitelem a oborovým didaktikem reflexe realizace akce s ohledem na kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství.
- 7. Zpracování písemných podkladů pro potřeby předmětu pedagogické praxe.
- Literatura
- BENDL, S. Jak předcházet nekázni. 2004. vyd. Praha: ISV, 2004. info
- Klíčové dovednosti učitele :cesty k lepšímu vyučování. Edited by Chris Kyriacou, Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 155 s. ISBN 80-7178-022-7. info
- LOCHMANOVÁ, Ludmila a Ferdinand MAZAL. Učitel tělesné výchovy mezi paragrafy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 1998, 107 s. ISBN 80-85783-21-5. info
- Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR (Praha). Učební dokumenty pro gymnázia : učební plány, učební osnovy (denní studium, studium při zaměstnání) : osmiletý studijní cyklus : čtyřletý studijní cyklus. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1999, 205 s. ISBN 80-7168-659-X. info
- PODLAHOVÁ, Libuše. Ze studenta učitelem : student - praktikant - začínající učitel. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, 145 s. ISBN 8024404443. info
- RYCHTECKÝ, Antonín a Ludmila FIALOVÁ. Didaktika školní tělesné výchovy. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 1998, 171 s. ISBN 8071846597. info
- SKOPOVÁ, Marie a Miroslav ZÍTKO. Základní gymnastika. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2005, 178 s. ISBN 8024609738. info
- ŠKOP, Václav a Monika ŽUMÁROVÁ. Pedagogická praxe v tělesné výchově :učební texty pro studenty na pedagogické praxi a začínající učitele tělesné výchovy. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000, 38 s. ISBN 80-7041-184-8. info
- TILINGER, Pavel. Pedagogická praxe v tělesné výchově a sportu. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2002, 82 s. ISBN 8024605155. info
- VILÍMOVÁ, Vlasta. Didaktika tělesné výchovy. 1. vyd. Brno: Paido, 2002, 103 s. Skriptum, edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-033-6. info
- Rámcový vzdělávací program pro gymnázia - RVP G. Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2006, 98 s. URL info
- JABŮRKOVÁ, Vendula a Veronika VLČKOVÁ. Pedagogický pracovník mezi paragrafy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2005, 135 s. ISBN 80-85783-55-X. info
- DANDOVÁ, Eva. Bezpečnost a ochrana zdraví dětí ve školách. 1. vyd. Praha: ASPI, 2008, 171 s. ISBN 9788073573737. info
- Výukové metody
- Slovní, názorně-demonstrační, diskusní, partnerská výuka, praktická výuka, samostatná práce, kritické myšlení.
- Metody hodnocení
- Formativní zpětná vazba v rámci reflexe sportovní či tělovýchovné akce, praxe jako celku a na základě analýzy odevzdaných písemných podkladů.
- Informace učitele
- Pedagogická praxe je organizována jako průběžná a je vykonávána buď na základní nebo střední škole (rozhodnutí v tomto případě činí studující).
Časová zátěž studia předmětu činí 60 hodin za semestr. Z toho je přímá účast studujících na akci min. 8 hodin (v závislosti na délce příslušné akce, započítává se pochopitelně i fyzická příprava, úklid, vyhodnocení…). Zbývající časová zátěž je podle potřeby rozložena mezi konzultace s provázejícím učitelem, přípravné a organizační činnosti, přípravu a realizaci reflexe, teoretickou přípravu formou samostudia, zpracování písemných podkladů pro potřeby praxe a organizační a administrativní úkony související s realizací pedagogické praxe.
Praxi lze realizovat v zásadě dvěma způsoby:
1. v rámci některé kurzovní výuky (lyžařský, cykloturistický, vodácký výcvikový kurz apod.), či obdobné pobytové i nepobytové akce mimo školu (škola v přírodě, tréninkové soustředění apod.),
2. v rámci sportovní či jiné tělovýchovné akce v rámci místa školy (sportovní turnaj, sportovní soutěž, sportovní den apod.).
Bližší informace a pokyny k možnému výběru akce jsou obsaženy v pokynech k předmětu v interaktivních osnovách či studijních materiálech. Konkrétní školu, na které budou studující tuto praxi realizovat, si vybírají studující prezenční i kombinované formy studia vlastní volbou, fakulta k této praxi přímo nezprostředkovává žádné nabídky. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/podzim2024/n4131