FSpS:t091 Seminar to Basics of Pedagogy - Course Information
t091 Introduction to Pedagogy - Seminar
Faculty of Sports StudiesSpring 2005
- Extent and Intensity
- 0/2. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Faculty of Sports Studies - Timetable of Seminar Groups
- t091/1: Mon 18:45–20:10 K205
t091/2: Tue 12:30–14:00 K113
t091/3: Tue 14:00–15:30 K113
t091/4: Tue 15:30–17:00 K113 - Prerequisites (in Czech)
- Společenskovědní přehled na úrovni gymnázia.
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- there are 7 fields of study the course is directly associated with, display
- Course objectives (in Czech)
- Zvládnutí základní orientace v pedagogických kategoriích s důrazem na vytváření profesních kompetencí studentů a spojené s rozvíjením jejich aktivity, samostatnosti a tvořivosti.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Pojetí výchovy (edukace). Výchova a socializace; hodnotová orientace výchovy (antika, středověk, novověk); vztah výchovy, dědičnosti a prostředí. 2. Základní rysy soudobé edukace. Intencionální a funkcionální edukace, heteroedukace a autoedukace, rysy edukace v demokratické společnosti. 3. Pojetí pedagogiky. Vznik pedagogiky (Aristoteles, Quintilianus, Komenský, Herbart). Soudobé koncepce pedagogiky. Vztah pedagogiky k jiným oborům. Pedagogika a kinantropologie. 4. Struktura pedagogiky (soustava pedagogických disciplín) a její význam ve společnosti. Pedagogika sportu. 5. Metody pedagogiky. Druhy a význam pedagogického výzkumu, metody pedagogického výzkumu. 6. Demokratická výchova J. A. Komenského. 7. Výchova gentlemana u J. Locka. 8. Svobodná výchova J. J. Rousseaua. 9. Pedocentrická výchova škola J. Deweye. 10. Konstituování výchovně-vzdělávací soustavy. Počátky institucionalizované výchovy, první školy v historii, řecká koncepce výchovy, středověké školství a jeho renesanční a novověká kritika. 11. Vývoj české výchovně-vzdělávací soustavy. Jan Amos Komenský a jeho pojetí školy, vývoj novodobého českého školství, soudobá česká škola a její sociální dimenze. 12. Alternativní školy. Rysy alternativních pedagogických koncepcí. Škola montessoriovská, daltonská, waldorfská, jenská, francouzská moderní ad. Inovativní školy. 13. Srovnání základních edukačních systémů ve světě a u nás. Význam komparativní pedagogiky. Školství v USA, SRN a Švédsku. Evropská dimenze ve vzdělávání, EYES 2004. 14. Výchovné cíle. Historičnost cílů výchovy - antika, středověk, Komenský, novověk. Aktuální cíle soudobé edukace. 15. Příprava jedince pro sociální role. Vývoj sociálních rolí, výchova pro život H. Spencera, požadavky postmoderní společnosti. 16. Výchova jako rozvoj základních kvalit osobnosti. Edukace, výchova a vzdělávání. 17. Výchova a kultura. Základní obsahové oblasti výchovy. 18. Pedagog (edukátor) - jeho vzdělání a osobnostní charakteristiky. 19. Vychovávaný jedinec (dítě, žák, student, ). Některé výzkumy učitelů a žáků. 20. Základní rysy české Bílé knihy.
- Literature
- JŮVA, Vladimír. Základy pedagogiky pro doplňující pedagogické studium. Brno: Paido, 2001, 118 pp. ISBN 80-85931-95-8. info
- PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 2., přeprac. a aktualiz. vy. Praha: Portál, 2002, 481 s. ISBN 80-7178-631-4. info
- PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky :úvod do studia oboru. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 269 s. ISBN 80-7178-399-4. info
- GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Translated by Vladimír Jůva. Brno: Paido, 2000, 207 stran. ISBN 8085931796. info
- JŮVA, Vladimír and Vladimír JŮVA. Stručné dějiny pedagogiky (Brief history of education). 5. rozšířené. Brno: Paido, 2003, 94 pp. ISBN 80-7315-062-X. info
- SVOBODOVÁ, Jarmila and Vladimír JŮVA. Alternativní školy. 2. dopl. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1996, 112 s. ISBN 8085931192. info
- Assessment methods (in Czech)
- 1. Aktivní účast na seminářích 2. Vystoupení na semináři s didakticky připraveným tématem, např.: a) výzkumná sonda za využití dotazníku, testu, rozhovoru, pozorování apod. b) informace o zajímavých edukačních institucích v ČR, např. sportovní školy nebo alternativní školy, volnočasové instituce, ... c) charakteristika vybrané zahraniční edukační soustavy d) případové studie ze zahraničí (výchova v rodině, klima školy, sportovní aktivity, ...) e) historické aspekty výchovy (Komenský, Locke, Rousseau, ...) Délka vystoupení do 10 minut Didakticky dobře připravené, tzn. připravit si osnovu (např. na fólii), hovořit vlastními slovy, aktivizovat kolegy, ... 3. Písemný test 4. Ústní zkouška viz okruhy
- Language of instruction
- Czech
- Follow-Up Courses
- Teacher's information
- http://www.fsps.muni.cz/~juva
- Enrolment Statistics (Spring 2005, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/fsps/spring2005/t091