FSpS:nk002 Social sciences II - Course Information
nk002 Social sciences II
Faculty of Sports StudiesSpring 2007
- Extent and Intensity
- 0/16. 5 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Veronika Uhlířová (seminar tutor) - Guaranteed by
- doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D.
Department of Sport Pedagogy – Faculty of Sports Studies - Timetable of Seminar Groups
- nk002/rp4s1s: Fri 16. 3. 12:15–14:15 U217, Fri 30. 3. 10:10–12:10 U227, Fri 4. 5. 14:00–15:20 U217, B. Lazarová
nk002/rp4s2s: Fri 16. 3. 14:25–15:45 U224, Fri 30. 3. 12:15–14:15 U217, Fri 27. 4. 8:00–10:00 U217, V. Uhlířová
nk002/sd4s1s: Fri 16. 3. 14:25–15:45 U217, Fri 30. 3. 12:15–14:15 U227, Fri 4. 5. 15:30–17:30 U217, B. Lazarová
nk002/sd4s2s: Fri 16. 3. 12:15–14:15 U224, Fri 30. 3. 10:10–12:10 U217, Fri 27. 4. 10:10–11:30 dle dohody s vyučujícím, V. Uhlířová - Prerequisites (in Czech)
- Reflexe praxe: Praktická zkušenost v terénu. Učitelská nebo trenérská (alespoň studentská)praxe.
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Applied Sport Education of Security Bodies (programme FSpS, N-TV)
- Physical Education and Sport (programme FSpS, N-TV)
- Lower and Upper Secondary School Teacher Training in Physical Education (programme FSpS, N-TV)
- Lower and Upper Secondary School Teacher Training in Physical Education (programme FSpS, N-TV, specialization Trenérství)
- Lower and Upper Secondary School Teacher Training in Physical Education (programme FSpS, N-TV, specialization Sports Education)
- Course objectives (in Czech)
- Reflexe praxe: Cílem předmětu podpořit úvahy studentů o některých problémech (zejména vztahových), se kterými se setkali (mohou setkat) v průběhu vykonávání praxe. Záměrem je také podpořit jejich sebereflexi (jako budoucího učitele, trenéra) a podpořit jejich dovednost porozumět problému, sobě samému, uvědomit si své profesionální možnosti, správně se rozhodnout a hledat alternativní způsoby řešení komplexních situací. Sociální dovednosti: sociální dovednosti jsou klíčovou schopností každého učitele. Pokud je zvládá, dokáže ustát konflitkní situace s žáky a rodiči, řešit strategicky výchovné problémy a vytvářet podpůrné a kamarádské prostředí ve své třídě. Cílem toho předmětu tedy je studenty vybavit základními sociálními dovednostmi, nacvičit je s nimi na modelových situacích a pomoci jim nalézt svůj osobitý komunikační styl.
- Syllabus (in Czech)
- Reflexe praxe: Práce s konkrétními problémy formou Bálintovské skupiny nebo strukturované diskuse. Analýza problémů praxe v týmech. Od studentů se předpokládá, že přinesou vlastní případy z praxe, na kterých budou společně s ostatními pracovat. Sociální dovednosti: Teoretické zakotvení - sociální percepce, komunikace verbální a neverbální, sociální interakce, spolupráce, transakční analýza, základy efektivní komunikace a komunikační stopky, práce s tělem, budování pozice autority. Praktické zakotvení - modelové a cvičné situace, hraní rolí, hry a techniky na rozvoj soc.dovedností. Témata - konflikt (argumenty a zvládání námitek,parafrázování), rozhovor s dítětem, rozhovor s rodičem, práce se skupinou, skupinová dynamika (dle věku žáků), aktivní naslouchání, nestandardní situace (jak mluvit s obětí šikany a poskytnout jí ochranu, jak se bránit skupinové vzpouře, jak citlivě nakládat s rodiči, atd.)
- Literature
- Helus, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 978-80-247-1168-3
- Vybíral, Zbyněk. Lži, polopravdy a pravda v lidské komunikaci. 1. vyd. Praha : Portál, 2003,. 176 s. Studium. ISBN 80-7178-812-0.
- Gillernová, Ilona. Sociální dovednosti učitele. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 80-7066-039-2
- De Vito, Joseph A. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada Publishing, 2001. 80-7169-988-8
- Štěpaník, Jaroslav. Umění jednat s lidmi 2.Praha: Grada Publishing, 2005. 80-247-0844-2
- Hermochová, Soňa. Hry pro dospělé. Praha: Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-0817-5
- Komárková, Růžena a spol. Aplikovaná sociální psychologie III: sociálněpsychologický výcvik. Praha: Grada Publishing, 2001. ISBN 80-247-0180-4
- NELEŠOVSKÁ, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi : význam komunikace, vztah učitele k žákovi, komunikace ve škole, ukázky. Vydání 1. Praha: Grada, 2005, 171 stran. ISBN 8024707381. URL info
- Assessment methods (in Czech)
- Požadavky na ukončení: aktivní účast
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- General note: Reflexe praxe (0/8), Sociální dovednosti učitele (0/8).
- Enrolment Statistics (Spring 2007, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/fsps/spring2007/nk002