FSpS:bk002s Basics of Sociology - Course Information
bk002s Introduction to Sociology
Faculty of Sports StudiesSpring 2008
- Extent and Intensity
- 8/0. 0 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- prof. PhDr. Aleš Sekot, CSc. (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D.
Department of Sport Pedagogy – Faculty of Sports Studies - Timetable of Seminar Groups
- bk002s/mcr_zsoc_p: Fri 15. 2. 13:05–14:25 U5, Fri 29. 2. 16:00–18:00 U5, Fri 28. 3. 14:10–16:10 U5
bk002s/rvs_zsoc_p: Fri 15. 2. 13:05–14:25 U5, Fri 29. 2. 16:00–18:00 U5, Fri 28. 3. 14:10–16:10 U5
bk002s/sb1_zsoc_p: Fri 15. 2. 13:05–14:25 U5, Fri 29. 2. 16:00–18:00 U5, Fri 28. 3. 14:10–16:10 U5
bk002s/sb2_zsoc_p: Fri 15. 2. 13:05–14:25 U5, Fri 29. 2. 16:00–18:00 U5, Fri 28. 3. 14:10–16:10 U5
bk002s/t_zsoc_p: Fri 15. 2. 13:05–14:25 U5, Fri 29. 2. 16:00–18:00 U5, Fri 28. 3. 14:10–16:10 U5 - Prerequisites
- Are not specified
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Physical Education and Sport (programme FSpS, B-TV)
- Course objectives
- Cílem předmětu je získání základních vědomostí o problematice sociologie s důrazem na znalosti s oblasti sociologie výchovy. V tomto kontextu pak jde o osvojení schopnosti porozumět základním problémům socializačního působení soudobé společnosti a globálního světa v na pozadí multikulturní scény a interkulturního setkávání a střetávání. Důležité je i vytvoření základního vyváženého kladného postoje k romské komunitě, která svými specifickými hodnotovými důrazy klade i ozvláštňující nároky na výchovné působení.
- Syllabus
- 1. Sociology – society 2. Society – historical and cultural development 3. Socialization, resocialization, retrogressive society 4. Education versus socializatíon 5. Culture, cultural heritage, cultural atributes 6. Life phases of socializatíon 7. Youth and leisure 8. Family, education, socializatíon 9. Limits and perspectives of education 10. Masculinity versus geminity 11. Race, ethnic, nations in broader social and cultural context of contemporary society 12. Education versus information 13. Sport as a formo f socializatíon 14. Physical activity as a part of socializatíon 15. Minority versus majority – position of Roman community
- Assessment methods (in Czech)
- Written form Písemná zkouška
- Language of instruction
- Czech
- Follow-Up Courses
- Enrolment Statistics (Spring 2008, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/fsps/spring2008/bk002s