bp1123 Vybrané kapitoly ze sportovního tréninku

Fakulta sportovních studií
jaro 2012
Rozsah
1/1. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Ladislav Bedřich, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Ladislav Bedřich, CSc.
Katedra sportovních her – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sportovních her – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
St 8:45–9:45 B11/206
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
bp1123/s1: Čt 11:30–12:30 E34/203 - seminární místnost, L. Bedřich
bp1123/s2: Čt 12:35–13:35 E34/203 - seminární místnost, L. Bedřich
Předpoklady
bp1101 Teorie sportovního tréninku || bp208 Vybrané kapitoly z teorie sportovního tréninku
Základní předpoklady pro absolvování předmětu je úspěšné ukončení předmětu bp1101
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Ve výuce Vybrané kapitoly ze sportovního tréninku se rozšiřují poznatky z předmětu bp1101. syntetizují teoretické poznatky z absolvovaných předmětů anatomie, fyziologie, biomechanika, antropomotoriky, biomechaniky, pedagogických věd a rozvíjí v teoretických a praktických tématech adaptace lidského organizmu na různé typy sportovních výkonů. Cílem výuky předmětu je seznámit studenty se základními principy a přístupy k rozvoji trénovanosti, výkonnosti a dosahování maximálních výkonů ve sportu. Mezi úkoly výuky patří charakteristika rozvoje pohybových schopností, obsah jednotlivých složek sportovního tréninku, technologie a řízení sportovního procesu, efekty sportovního tréninku a jejich diagnostika. Důležitou součásti je osvětlení sportovního tréninku jako pedagogického procesu se svou specifickou didaktikou sportu. Součástí výuky jsou seminární výstupy studentů k určené problematice. Po ukončení předmětu by měl být student schopen: - charakterizovat historický vývoj sportovního tréninku;
- definovat cíle a úkoly sportovního tréninku;
- vysvětlit a pojmenovat základné pojmy, sportovní výkon, výkonnost, klasifikaci sportovního výkonu;
- vysvětlit proces adaptace organizmu na tréninkové podněty;
- dokáže řešit rozvoj výkonnosti přiměřenými tréninkovými podněty;
- aplikovat obecné znaky stavby sportovního tréninku na specifické potřeby jednotlivých sportovních odvětví a disciplín;
- analyzovat efekty sportovního tréninku;
- připravit plán tréninkového procesu, řídit tento proces;
- identifikovat talent pro sportovní odvětví;
Osnova
  • 1. Modelování tréninkového zatížení u různých druhů sportů.
  • 2. Trénovanost, výkonnost, zdraví.
  • 3. Zvláštnosti tréninkového procesu.
  • 4. Trénink ve vysokohorském prostředí.
  • 5. Aklimatizace.
  • 6. Sportovní příprava dětí.
  • 7. Řízení sportovního tréninku.
  • 8. Pohybové aktivita a trénink ve vyšším věku.
Literatura
  • MORAVEC, Roman. Teória a didaktika výkonnostného a vrcholového športu. 1. vyd. Bratislava: Fakulta telesnej výchovy a športu Univerzity Komenského v Bratislave, 2007, 240 s. ISBN 9788089075317. info
  • PERIČ, Tomáš. Výběr sportovních talentů. 1. vyd. Praha: Grada, 2006, 100 s. ISBN 8024718278. info
  • PERIČ, Tomáš. Sportovní příprava dětí. 1. vyd. Praha: Grada, 2004, 198 s. ISBN 8024706830. info
  • DOVALIL, Josef. Výkon a trénink ve sportu. Vyd. 1. Praha: Olympia, 2002, 331 s. ISBN 8070337605. info
Výukové metody
Teoretický seminář
Metody hodnocení
Zkouška - písemný test Účast na seminářích Prezentace seminární práce
Navazující předměty
Informace učitele
http://is.muni.cz/elportal/?id=724628
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, jaro 2014, jaro 2017.