FSpS:np4122 Osobnostně sociální rozvoj - Informace o předmětu
np4122 Osobnostně sociální rozvoj
Fakulta sportovních studiíjaro 2020
- Rozsah
- 1/0/0. 3 D. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jiří Střípek (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D.
Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií - Rozvrh
- St 12:00–12:50 B11/206
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-UTV) (3)
- Cíle předmětu
- Předmět si klade za cíl zprostředkovat studentům informace o východiscích a principech osobnostně sociálního rozvoje jako ideálu, k jehož naplnění směřuje úsilí naprosté většiny tzv. pomáhajících profesí. Výuka bude v tomto ohledu zaměřena především na schopnost studentů využít získaných poznatků v dalších navazujících předmětech, jako jsou Základy práce se skupinou a Zážitková pedagogika, resp. v budoucí praxi absolventů. Těžištěm zájmu budou proto koncepty osobnostně sociálního rozvoje spojené s principem zkušenostně reflektivního učení představujícího komplexní a plnohodnotnou platformu učení. To umožňuje prostřednictvím reflektované vlastní zkušenosti účinně a efektivně zprostředkovat znalosti, učit dovednostem, ovlivňovat myšlení (postoje, hodnoty) a modelovat chování v nejobecnějším slova smyslu. V průběhu předmětu se studenti postupně seznámí s moderními edukačními koncepty vyrůstajícími z bohatých kořenů pedagogické historie, především J. Deweyho, K. Lewina a D. Kolba. Ze současných myšlenkových zdrojů, proudů a směrů bude následně pozornost věnována důrazu na proces reflexe zkušenosti v procesu učení. Získané teoretické poznatky studenti následně aplikují v praktickém třídenním kurzu využívajícím aktivity a principy týkající se osobnostně sociálního rozvoje.
- Výstupy z učení
- Student:
- definuje základní východiska, principy a modely v současných programech osobnostně sociálního rozvoje,
- diskutuje o konceptech pedagogické historie,
- aplikuje získané teoretické znalosti na praktickém kurzu,
- zhodnotí vlastní práci a práci celé skupiny v rámci skupinové reflexe na kurzu. - Osnova
- Vymezení pojmů: osobnostně sociální rozvoj, zkušenostně reflektivní učení, zážitková pedagogika, prožitek, zážitek, reflexe, sebereflexe apod.
- Koncepty osobnostně sociálního rozvoje – J. Dewey, K. Lewin, D. Kolb atd.
- Práce se skupinou, dynamika skupiny
- Seznamovací techniky, warm-up techniky, techniky zážitkové pedagogiky
- Proces reflexe zkušenosti v procesu učení
- Aplikace teoretických poznatků v rámci praktického kurzu zaměřeného na osobnostně sociální rozvoj
- Literatura
- doporučená literatura
- NEHYBA, Jan, Bohumíra LAZAROVÁ, David A. KOLB, Fred A. J. KORTHAGEN, David BOUD, Peter JARVIS, Jennifer A. MOON, Jan KOLÁŘ, Saša DOBROVOLNÁ, Jakub ŠVEC a Josef VALENTA. Reflexe v procesu učení. Desetkrát stejně a přece jinak... 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 120 s. ISBN 978-80-210-6489-8. info
- MOON, Jennifer Ann, Michal DIVIŠ, Jan KOLÁŘ, Vít DOČEKAL, Josef VALENTA, Hana KASÍKOVÁ, Hana HORKÁ, Veronika RODRIGUEZOVÁ, Karla BRÜCKNEROVÁ a Michal DUBEC. Krajinou zkušenostně reflektivního učení. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 118 s. ISBN 978-80-210-6296-2. info
- KOLÁŘ, Jan. Práce s reflexí u lektorů osobnostně sociálního rozvoje. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 260 s. ISBN 978-80-210-6297-9. info
- KOLÁŘ, Jan a Bohumíra LAZAROVÁ. K sobě, k druhým, k profesi. Teorie, programy a metody osobnostního a sociálního rozvoje pedagogických pracovníků. In K sobě, k druhým, k profesi. Teorie, programy a metody osobnostního a sociálního rozvoje pedagogických pracovníků. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 133 s. ISBN 978-80-210-4595-8. info
- MCLAUGHLIN, Colleen a Richard Lee BYERS. Personal and social development for all. 1st pub. London: David Fulton Publishers, 2001, vi, 106. ISBN 1853466433. info
- COAN, Richard W. Optimální osobnost a duševní zdraví : hrdina, umělec, mudrc nebo světec? Translated by Eduard Bakalář. Vyd. 1. Praha: Grada, 1999, 232 s. ISBN 8071696625. info
- BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Translated by Oldřich Selucký. Vydání první. Praha: Portál, 1998, 247 stran. ISBN 8071782165. info
- L'ABATE, Luciano. A theory of personality development. Edited by Charles H. Bryson. New York: John Wiley & Sons, 1994, xiv, 313. ISBN 0471303038. info
- neurčeno
- JIRÁSEK, Ivo a Jakub SVOBODA. Putování a smysl života: proměna člověka v zimní přírodě. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, 236 stran. ISBN 9788024447964. info
- NEHYBA, Jan, Bohumíra LAZAROVÁ, David A. KOLB, Fred A. J. KORTHAGEN, David BOUD, Peter JARVIS, Jennifer A. MOON, Jan KOLÁŘ, Saša DOBROVOLNÁ, Jakub ŠVEC a Josef VALENTA. Reflexe v procesu učení. Desetkrát stejně a přece jinak... 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 120 s. ISBN 978-80-210-6489-8. info
- MOON, Jennifer Ann, Michal DIVIŠ, Jan KOLÁŘ, Vít DOČEKAL, Josef VALENTA, Hana KASÍKOVÁ, Hana HORKÁ, Veronika RODRIGUEZOVÁ, Karla BRÜCKNEROVÁ a Michal DUBEC. Krajinou zkušenostně reflektivního učení. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 118 s. ISBN 978-80-210-6296-2. info
- KOLÁŘ, Jan. Práce s reflexí u lektorů osobnostně sociálního rozvoje. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 260 s. ISBN 978-80-210-6297-9. info
- Výukové metody
- přednáška, skupinová práce, skupinová diskuze, individuální konzultace.
- Metody hodnocení
- aktivní účast na přednáškách, povinná účast na celém kurzu, písemný test.
- Informace učitele
- Kurz bude probíhat mimo Brno. Místo konání a pokyny k výuce pro konkrétní období bude zveřejněno v interaktivních osnovách předmětu vždy začátkem semestru. Bude vyžadována finanční spoluúčast studentů. Není možné absolvovat pouze část kurzu. Aktivní účast na kurzu, plnění všech náležitostí spojených s kurzem, vyplnění zpětnovazebního dotazníku, splnění písemného testu zjišťující teoretické znalosti studenta jsou podmínkami pro úspěšné ukončení předmětu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/jaro2020/np4122