FSpS:bp4029 Didaktika - Informace o předmětu
bp4029 Didaktika
Fakulta sportovních studiíjaro 2024
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (přednášející)
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (cvičící)
Mgr. Jiří Sliacky, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Katedra tělesné výchovy a společenských věd – Fakulta sportovních studií
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a společenských věd – Fakulta sportovních studií - Rozvrh
- Čt 22. 2. 12:00–13:00 B11/206, Čt 29. 2. 12:00–13:00 B11/206, Čt 7. 3. 12:00–13:00 B11/206, Čt 14. 3. 12:00–13:00 B11/206, Čt 21. 3. 12:00–13:00 B11/206, Čt 28. 3. 12:00–13:00 B11/206, Čt 4. 4. 12:00–13:00 B11/206, Čt 11. 4. 12:00–13:00 B11/206, Čt 18. 4. 12:00–13:00 B11/206, Čt 25. 4. 12:00–13:00 B11/206
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
bp4029/02: Po 19. 2. 12:00–13:00 B11/236, Po 26. 2. 12:00–13:00 B11/236, Po 4. 3. 12:00–13:00 B11/236, Po 11. 3. 12:00–13:00 B11/236, Po 18. 3. 12:00–13:00 B11/236, Po 25. 3. 12:00–13:00 B11/236, Po 8. 4. 12:00–13:00 B11/236, Po 15. 4. 12:00–13:00 B11/236, Po 22. 4. 12:00–13:00 B11/236, J. Sliacky
bp4029/03: Po 19. 2. 11:00–12:00 B11/236, Po 26. 2. 11:00–12:00 B11/236, Po 4. 3. 11:00–12:00 B11/236, Po 11. 3. 11:00–12:00 B11/236, Po 18. 3. 11:00–12:00 B11/236, Po 25. 3. 11:00–12:00 B11/236, Po 8. 4. 11:00–12:00 B11/236, Po 15. 4. 11:00–12:00 B11/236, Po 22. 4. 11:00–12:00 B11/236, J. Sliacky - Předpoklady
- BOZP_OK(bozp_po_stud) && BOZP_OK(bozp_po_stud_fsps)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 13 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je zprostředkovat studentům základní didaktické kategorie a teoretické poznatky z didaktiky s ohledem na věková specifika jedinců a oblasti, v nichž budou studenti pracovat. Dalším cílem je systematicky budovat pedagogické myšlení a rozvíjet pedagogické kompetence studentů.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student dokáže vysvětlit klíčové pojmy z oblasti didaktiky, analyzuje výukovou jednotku s ohledem na potřeby jedinců, volí přiměřené výukové metody, uplatňuje metody pedagogické diagnostiky podle potřeb skupiny či jedinců, přemýšlí a vědomě používá zásady pedagogické komunikace s ohledem na rozvoj skupiny či jedinců.
- Osnova
- Obecná didaktika jako základ činnosti pedagogů. Předmět a cíle obecné didaktiky
- Prvky edukačního procesu (cíle, účastníci, podmínky a prostředky)
- Výukové metody a jejich vhodnost pro různé věkové kategorie. Alternativní a inovativní metody. Výukové metody s ohledem na specifické vzdělávací potřeby jedinců
- Organizační formy a fáze výukové jednotky
- Výukové strategie, strategie učení
- Kurikulum. Didaktická transformace obsahu
- Vedení výuky s ohledem na specifika jedinců podle věku (preprimární, primární pedagogika, pedagogika sekundární školy, andragogika)
- Pedagogická diagnostika
- Pedagogická komunikace
- Literatura
- povinná literatura
- Základy pedagogiky : pro doplňkové pedagogické studium : teorie výchovy (Variant.) : Pedagogika pro doplňující pedagogické studium. D. 3, Teorie výchovy. info
- MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 s. 148. ISBN 80-7315-039-5. info
- doporučená literatura
- SLAVÍK, Jan, Tomáš JANÍK, Petr NAJVAR a Petr KNECHT. Transdisciplinární didaktika: O učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita, 2017, 455 s. Syntézy výzkumu 3. ISBN 978-80-210-8568-8. info
- SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007, 322 s. ISBN 9788024718217. URL info
- PRŮCHA, Jan. Srovnávací pedagogika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 263 s. ISBN 8073671557. info
- Pedagogický slovník. Edited by Jan Průcha - Eliška Walterová - Jiří Mareš. 4., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003, 322 s. ISBN 80-7178-772-8. info
- OBST, Otto. Obecná didaktika. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, 159 s. ISBN 8024405555. info
- PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky :úvod do studia oboru. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 269 s. ISBN 80-7178-399-4. info
- Výukové metody
- přednáška, skupinová diskuze, individuální domácí práce.
- Metody hodnocení
- aktivní účast na seminářích, příprava a prezentace individuální práce, písemný test, ústní zkouška.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (jaro 2024, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/jaro2024/bp4029