MVZb1018 Physical, social and political geography

Faculty of Social Studies
Spring 2025
Extent and Intensity
2/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
In-person direct teaching
Teacher(s)
RNDr. Petr Marek, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Zdeněk Kříž, Ph.D.
Department of International Relations and European Studies – Faculty of Social Studies
Contact Person: Olga Cídlová, DiS.
Supplier department: Department of International Relations and European Studies – Faculty of Social Studies
Timetable
Tue 18:00–19:40 P31 Posluchárna A. I. Bláhy
Prerequisites
Ability to read and understand study materials in Czech and English.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
This course examines contemporary macroregions of the world and teaches the IR students empirical knowledge of them, which is necessary for understanding world politics and its quality analysis. The core of the course is based on macroregions as defined by contemporary geography. The course builds on the knowledge of geography that can reasonably be expected of a high school graduate.
Learning outcomes
After completing the course, students will be able to describe the natural regionalisation of the Earth, to describe the basic physical geographical and particularly human geographical characteristics of each macroregion, to compare the macroregions in their main parameters, to use the knowledge acquired to analyse the contemporary world politics.
Syllabus
  • 1. Introduction to the subject, geography and macroregions of the Earth as a basis for understanding the contemporary world
  • 2. Natural regionalisation of the Earth
  • 3. European macroregion
  • 4. Anglo-American macroregion
  • 5. Latin American macroregion
  • 6. Russian macro-region
  • 7. Sino-Japanese macroregion
  • 8. Australia-Oceania macroregion
  • 9. Indonesian macroregion
  • 10. Indian macroregion
  • 11. Islamic macroregion
  • 12. African macroregion
Literature
    required literature
  • Anděl, J., Bičík, I., Bláha, J. D. (2021). Makroregiony světa: nová regionální geografie. Praha: Karolinum. 326 s.
  • Fárek, M. (2024). Dědictví britského kolonialismu v jižní Asii. Geografické rozhledy, 33, 4, 16–19.
  • Fialová, D., Vágner, J. (2023). Středomoří: celosvětově nejvýznamnější region cestovního ruchu. Geografické rozhledy, 33, 1, 22–23.
  • Jelen, L. (2022). Válka na Ukrajině – kolaps ruského obra? Geografické rozhledy, 32, 1, 4–7.
  • Kočí, A. (2020). Komu patří Arktida? Geografické rozhledy, 30, 2, 8–11.
  • Krajňák, T. (2019). Cestovní ruch jako nástroj zahraniční politiky: příklad Číny. Geografické rozhledy, 28, 3, 26–29.
  • Lhota, S., Svobodová, H., Juračka, P. J. (2019). Indonéská příroda – jedinečná a ohrožená. Geografické rozhledy, 28, 5, 4–9.
  • Lužný, D. (2020). Posvátná země – místo náboženského soužití nebo konfliktů? Geografické rozhledy, 29, 3, 16–19.
  • Miškovský, J. (2022). Pobaltí – návrat z ruské sféry do Evropy. Geografické rozhledy, 32, 1, 22–25.
  • Piknerová, L., Šanc, D. (2018). Afrika v zorném poli nových globálních hráčů. Geografické rozhledy, 27, 4, 24–27.
  • Preis, J., Kohout, M. (2022). Americko-mexická hranice: bariéra proti zločinu nebo zóna humanitární krize? Geografické rozhledy, 31, 4, 8–11.
  • Raška, P., Riezner, J., Mahr, J. (2018). Adaptace lidské společnosti na život v horách. Geografické rozhledy, 27, 5, 4–7.
  • Rataj, M. (2020). Lima – město, které rostlo příliš rychle. Geografické rozhledy, 29, 4, 14–17.
    recommended literature
  • Baar, V., Baarová, B. (2018). Hospodářský zeměpis. Regionální aspekty světového hospodářství. Učebnice pro obchodní akademie a jiné střední školy. Praha: Nakladatelství České geografické společnosti. 159 s.
  • Bičík, I. a kol. (2017). Hospodářský zeměpis. Globální geografické aspekty světového hospodářství. Učebnice pro obchodní akademie a jiné střední školy. Praha: Nakladatelství České geografické společnosti. 117 s.
  • Školní atlas světa. Edited by Eva Klímová - Ivan Bičík - Milan Holeček - Vít Štěpánek - Ví. 5. vydání. Praha: Kartografie Praha, a. s., 2019, 1 atlas. ISBN 9788073934866. info
  • Encyklopedie mezinárodních vztahů. Edited by Petr Kratochvíl - Petr Drulák. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 367 s. ISBN 9788073674694. info
Teaching methods
Teaching takes the form of lectures in which students are introduced to the macroregions of the world.
Assessment methods
The final grade will be based on the sum of the points from a mid-term written test (max. 80 points) and a final written test (max. 80 points); if applicable, 10 bonus points from the KvIS will be added to them. Based on the sum of the points, the final grade will be determined according to the following scale:
A = 146 points and more
B = 130–145 points
C = 114–129 points
D = 98–113 points
E = 82–97 points
If either the mid-term written test or the final written test is graded as unsatisfactory (X/F), the final grade will be automatically unsatisfactory (X/F).
The mid-term written test takes place in the middle of the semester, in the form of ROPOT from the FSS computer room. Students will be familiar with the questions in this ROPOT in advance, as they will practice answering them at home.
The final written test will examine the knowledge of the required literature and the subject matter discussed in the lectures.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
Teacher's information
A detailed syllabus is available on the university's information system, in the "document" section of this course. Students could find there all the necessary and useful information about the course and examinations. Students are asked to familiarize themself with it.
The course is also listed under the following terms Spring 2024.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2025/MVZb1018