FSS:PSYn5370 Pedagogická psychologie - Informace o předmětu
PSYn5370 Pedagogická a školní psychologie II
Fakulta sociálních studiípodzim 2024
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Petra Pátková Daňsová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ondřej Straka, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Čt 3. 10. 8:00–11:40 P24b, Čt 17. 10. 8:00–11:40 P24b, Čt 31. 10. 8:00–11:40 P24b, Čt 14. 11. 8:00–11:40 P24b, Čt 28. 11. 8:00–11:40 P24b, Čt 12. 12. 8:00–11:40 P24b
- Předpoklady
- ! PSY537 Pedagogická psychologie && ( PSY411 Pedagogická a školní psych I || PSYn4110 Pedagogická a školní psych I )
Předmět pedagogická a školní psychologie II předpokládá znalost zejména vývojové a pedagogické psychologie, školní psychologie I. Tyto poznatky jsou východiskem pro každý tematický okruh, proto je třeba, aby měli studenti adekvátní znalosti z výše uvedených disciplín, případně si je před samotným kurzem zopakovali. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 13 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 10/13, pouze zareg.: 0/13, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/13
Jiné omezení: Povinný předmět profilace Pedagogická a školní psychologie. Studenti s touto profilací jsou upřednostněni. - Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FSS, N-PS)
- Psychologie (program FSS, N-PSY)
- Cíle předmětu
- Kurz je věnován rozšíření teoretických a metodologických otázek výchovy a vzdělávání z pohledu pedagogické a školní psychologie, studiu metod pedagogické a školní psychologie, širším souvislostem výchovy a vzdělávání ve škole a v rodině, speciálním tématům pedagogické a školní psychologie a speciálním a integrujícím tématům v rámci pedagogické a školní psychologie v návaznosti na další vědní disciplíny. Výukové bloky jsou vedeny pomocí interakcí mezi vyučujícími a studenty s důrazem na reflexi individuální zkušenosti se vzdělávacím systémem a nové metody oboru. Nutnou součástí je samostudium a domácí příprava.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování kurzu schopen:
Orientovat se v základní školské legislativě;
Znát a umět přesně popsat roli a význam pozice školního psychologa v systému vzdělávání;
Orientovat se v základních intervenčních strategiích, které školní psycholog ve své práci používá;
Porozumět problematice specifických vzdělávacích potřeb žáků ve školním prostředí;
Rozumět klíčovým otázkami souvisejícím se školním klimatem;
Orientovat se ve složitosti chování a prožívání problémových dětí ve školním kontextu;
Porozumět procesu implementace podpůrných opatření při vzdělávání žáků se specifickými potřebami - Osnova
- Podrobný harmonogram a organizační informace vztahující se k výuce jsou uvedeny v interaktivní osnově kurzu. 1. Uvedení do předmětu, pozice školního psychologa, nejčastější typy zakázek a práce, plán práce na školní rok, potíže, se kterými se ŠP setkává. 2. Práce s jednotlivcem na škole (ZŠ i SŠ). Příklady možných zakázek, použití různých technik a jejich benefity a rizika, práce s pískovištěm, terapeutickými kartami apod. 3. Diagnostika třídních kolektivů. Nejčastější důvody pro diagnostiku třídních kolektivů, vhodné postupy a možná rizika. Dostupné metody používané v praxi a jejich interpretace. Komunikace výsledků skupinové diagnostiky (rodičům, samotným žákům, vedení školy) a další práce s těmito zjištěními. 4. Práce se třídou na škole (ZŠ i SŠ). Zásady práce se třídou, vývoj třídního kolektivu, pozice žáka ve třídě, preventivní a intervenční práce se třídou, příklady konkrétních technik a programů se třídou při různých zakázkách. 5. Prevence a řešení šikany ve škole z pohledu školního psychologa. Šikana ve školním kolektivu, kyberšikana a bezpečí dětí na základní škole, šikana učitele. Vývoj šikany, znaky, formy, možnosti včasné identifikace (sociometrie). Prevence a intervence při výskytu šikany, práce s obětí, s agresorem, s třídním kolektivem. Příklady z praxe. 6. Speciálně-pedagogické aspekty práce školního psychologa. Náprava specifických poruch učení, doporučení v případě školní nezralosti v různých oblastech apod.
- Literatura
- povinná literatura
- BRAUN, Richard, Dana MARKOVÁ a Jana NOVÁČKOVÁ. Praktikum školní psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014, 214 s. ISBN 9788026201762. info
- ŠTECH, Stanislav a Jana ZAPLETALOVÁ. Úvod do školní psychologie. Vydání první. Praha: Portál, 2013, 230 stran. ISBN 9788026203681. info
- doporučená literatura
- BRAUN, Richard. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Dostupné on-line: https://pages.pedf.cuni.cz/kamv/files/2019/02/440-version1-Pedagogicko-psychologick%C3%A1-diagnostika.pdf
- ČAPEK, Robert, NAVAROVÁ, Sylvie, ŽENATOVÁ, Zdenka. Žák v krizové situaci. Praha: Raabe, 2017
- FELCMANOVÁ, Lenka, HABROVÁ, Martina a kol. Katalog podpůrných opatření: Pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. Dostupné on-line: http://katalogpo.upol.cz/wp-content/uploads/katalog-szn.pdf
- Dítě traumatizované v blízkých vztazích : manuál pro profesionály a rodiny. Edited by Oldřich Matoušek. Vydání první. Praha: Portál, 2017, 207 stran. ISBN 9788026212423. info
- MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Metody a postupy poznávání žáka : pedagogická diagnostika. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012, 343 s. ISBN 9788073576790. info
- ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010, 325 s. ISBN 9788024727424. URL info
- GRECMANOVÁ, Helena. Klima školy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2008, 209 s. ISBN 9788074090103. info
- MATĚJČEK, Zdeněk a Zdeněk DYTRYCH. Krizové situace v rodině očima dítěte : dětská závist; žárlivost, nevěra a rozvod; nový partner v rodině, nevlastní sourozenci; vzpomínky z dětství. Vyd. 1. Praha: Grada, 2002, 128 s. ISBN 8024703327. info
- Výukové metody
- Přednášky, Semináře, Seminární práce
- Metody hodnocení
- Nutnou podmínkou ukončení kurzu je vypracování seminární práce a účast na seminářích (povolená absence max. 1 blok), předpokládá se aktivní zapojení studentů při výuce. Zakončení kurzu: Písemná a ústní zkouška. Písemná zkouška bude mít formu vědomostního testu s převážně otevřenými otázkami. Akcent se klade na celkové pochopení problematiky práce školního psychologa, jeho specifik i schopnosti navrhnout smysluplné řešení typických problémových situací. Ústní zkouška bude mít podobu diskuze nad seminární prací a nad vybranými okruhy práce školního psychologa, opět se zaměřením na schopnost navrhovat smysluplná řešení typických zakázek, se kterými se ŠP setkává.
- Informace učitele
- Kurz je primárně určen studentům profilujícím se v oblasti školní a pedagogické psychologie.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Povinný předmět profilace Pedagogická a školní psychologie.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2024/PSYn5370