FSS:ZURb1214 Online komunikace - Informace o předmětu
ZURb1214 Online komunikace
Fakulta sociálních studiíjaro 2025
Předmět se v období jaro 2025 nevypisuje.
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Lenka Dědková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. et Mgr. Hana Macháčková, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. David Šmahel, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martina Šmahelová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Marie Jaroň Bedrošová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Lenka Dědková, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Cíle předmětu
- Po absolvování tohoto předmětu budou studenti rozumět tomu, čím a v závislosti na jakých specifikách jednotlivých online prostředí je online komunikace odlišná od komunikace v „offline“ světě.
- Výstupy z učení
- Studenti budou: znát komunikační teorie zabývající se digitální komunikací; rozumět základním termínům, které se pojí se specifikami online komunikace (např. synchronní a asynchronní komunikace, absence neverbálních vodítek, online disinhibice); schopni posoudit, jak kontext a individuální charakteristiky uživatelů ovlivňují jejich online chování; mít přehled o základních rizicích spojených s online komunikací.
- Osnova
- 1. Úvodní hodina. 2. Komunikační teorie. 3. Specifika různých online prostředí. 4. Anonymita, disinhbice, sebeotevření. 5. Online lhaní a předstírání. 6. Sebeprezentace na sociálních sítích. 7. Komunikace v rámci online komunit. 8. Hodnocení online informací. 9. Riziková komunikace dětí a dospívajících. 10. Šíření podvodných zpráv na internetu. 11. Agresivní projevy na internetu. 12. Cyberhate a diskriminace. 13. Závěrečná hodina.
- Literatura
- Kowalski, R. M., Giumetti, G. W., Schroeder, A. N., & Lattanner, M. R. (2014). Bullying in the digital age: A critical review and meta-analysis of cyberbullying research among youth. Psychological Bulletin, 140(4), 1073-1137.
- Valkenburg, P. M., Schouten, A. P., & Peter, J. (2005). Adolescents’ identity experiments on the Internet. New media & society, 7(3), 383-402.
- Suler, J. (2004). The online disinhibition effect. Cyberpsychology & behavior, 7(3), 321-326.
- Holmes, J. (2009). Myths and missed opportunities: Young people's not so risky use of online communication. Information, Communication & Society, 12, 1174-1196.
- Mehdizadeh, S. (2010). Self-presentation 2.0: Narcissism and self-esteem on Facebook. Cyberpsychology, behavior, and social networking, 13(4), 357-364.
- Metzger, M. J. (2007). Making sense of credibility on the Web: Models for evaluating online information and recommendations for future research. Journal of the Association for Information Science and Technology, 58(13), 2078-2091.
- Walther, J. B. (1996). Computer-mediated communication impersonal, interpersonal, and hyperpersonal interaction. Communication research, 23, 3-43.
- A networked self : identity, community and culture on social network sites. Edited by Zizi Papacharissi. New York: Routledge, 2010, vii, 328. ISBN 9780415801812. info
- SUBRAHMANYAM, Kaveri a David ŠMAHEL. Digital youth : the role of media in development. 1st ed. New York: Springer, 2010, xv, 236. ISBN 9781461427377. info
- Computer mediated communicationsocial interaction and the Internet. Edited by Crispin Thurlow - Laura B. Lengel - Alice Tomic. Thousand Oaks, Calif.: Sage Publications, 2004, viii, 256. ISBN 9781412933636. info
- Výukové metody
- Přednášky, semináře, samostudium.
- Metody hodnocení
- Zápočet za splněnou docházku, prezentace během semináře, seminární práci.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2025/ZURb1214