ZURb1618 The Mediated Politics of Everyday Life

Fakulta sociálních studií
podzim 2022
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Charles Michael Elavsky, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Iveta Jansová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Iveta Jansová, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Boris Rafailov, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Čt 16:00–17:40 AVC
Předpoklady
interest in world affairs; interest in injustice; interest in identities and different experiences in the world
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 36 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
This course will provide a space for us to analyze and discuss the relationships between the government, the mass media, and the people towards enacting democracy and social justice. Our first step is to develop and foster critical thinking (meaning to question that which is most obvious) about ourselves, so as to discern how information, ideas and experiences are produced, disseminated and understood in relation to the mass media within our culture, and how specific cultural, social, political, and economic forces influence and inform these processes.
Výstupy z učení
enhancing critical literacy
developing civic speaking/engagement
developing critical consciousness
enhancing English dialogue
Osnova
  • 1. Introduction to the Big Picture – overview of syllabus, requirement, course concepts
  • 2. Journalism as Media Practice – Big Media/information as Civic Practice
  • 3. Social Media/Conspiracy Theories – Media Content
  • 4. Performing the Matrix: Social Media as sites of agency/structure; our media habits
  • 5. Capitalism/Communism/Neoliberalism – The Political Economy of Media
  • 6. Populism/Polarization/Nationalism as Global Trends
  • 7. War
  • 8. Sexual Violence
  • 9. Racism
  • 10. LGBTQ+ through he lenses of pop culture
  • 11. Mental Health
  • 12. Course Wrap Up
  • 13. Test
Literatura
  • Stehling, M., Vesnic-Alujevic, L., Jorge, A., & Marôpo, L. (2018). The Co-option of Audience Data and User-Generated Content: Empowerment and Exploitation Amidst Algorithms, Produsage and Crowdsourcing.
  • Bratich JZ. Trust No One (On the Internet): The CIA-Crack-Contra Conspiracy Theory and Professional Journalism. Television & New Media. 2004;5(2):109-139. doi:10.1177/1527476403255810
  • Sophie Hindes & Bianca Fileborn (2020) “Girl power gone wrong”: #MeToo, Aziz Ansari, and media reporting of (grey area) sexual violence, Feminist Media Studies, 20:5, 639-656, DOI: 10.1080/14680777.2019.1606843
  • Mendes K., Ringrose J. (2019) Digital Feminist Activism: #MeToo and the Everyday Experiences of Challenging Rape Culture. In: Fileborn B., Loney-Howes R. (eds) #MeToo and the Politics of Social Change. Palgrave Macmillan, Cham. https://doi.org/10.1007/97
  • S. Elizabeth Bird (2011) ARE WE ALL PRODUSERS NOW?, Cultural Studies, 25:4-5, 502-516, DOI: 10.1080/09502386.2011.600532
  • Nat Thorne, Andrew Kam-Tuck Yip, Walter Pierre Bouman, Ellen Marshall & Jon Arcelus (2019) The terminology of identities between, outside and beyond the gender binary – A systematic review, International Journal of Transgenderism, 20:2-3, 138-154, DOI: 1
Výukové metody
lectures; class discussions; readings
Metody hodnocení
activities during the classes (being part of the discussion); multichoice final test
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2022/ZURb1618